HET BETA-WEBINAR VAN 24 JUNI FOCUSTE OP PERSONEELSTEKORT EN DE IN- EN UITSTROOM IN DE TANKSTATIONBRANCHE (TERUG TE KIJKEN VIA DE BETA-WEBSITE). DAARBIJ STOND DE VRAAG CENTRAAL: HOE KUNNEN MEDEWERKERS BINNEN BOORD WORDEN GEHOUDEN? WANT ALS ZE AAN BOORD KOMEN WILLEN ONDERNEMERS ZE TEGENWOORDIG GRAAG EEN TIJDJE IN DIENST HOUDEN.

In deze tijden van personeelstekorten moeten ondernemers zuiniger zijn op hun arbeidskrachten, stelt Barbara Meeuwsen van BETA Opleidingen. “Dit betekent dat zij bij het in dienst nemen van een medewerker aandacht moeten schenken aan een aantal zaken. Vanzelfsprekend denken de meeste ondernemers die dit lezen; dat doen we al. Maar helaas, de basisregels schieten er toch vaak bij in. Een nieuwe medewerker krijgt meestal de verkorte, effectieve introductie. Immers, een dienst moet meestal snel worden ingevuld, roosterstress en andere factoren zorgen ervoor dat er geen tijd is voor extra aandacht.”

Maak het verschil

Inwerken gaat vooral over het aanleren van taken en vaardigheden, zegt Meeuwsen verder. “Het is dus puur functioneel en zou onderdeel moeten zijn van het onboarden van een medewerker. Het verschil met onboarden is dat de nieuwe medewerker naast nieuwe kennis en vaardigheden ook nieuw gedrag aanleert. Gedrag dat past bij de uitstraling en het serviceniveau van het station. Daarnaast is onboarden een proces waarbij de medewerkers onderdeel worden van het bedrijf en zich thuis gaan voelen. Je wilt dat ze een verbinding met het bedrijf en het team krijgen. Mijn tip is dan ook: laat ze echt deel uitmaken van jullie verhaal en dat wat jullie uniek maakt. Nieuwe collega’s moeten kennismaken met het DNA van jullie bedrijf. Zo worden ze snel effectieve en betrokken medewerkers binnen het bedrijf. Goed onboarden vereist tijd en aandacht, maar is belangrijk voor het behouden van medewerkers.”

Geen tijd? Geen probleem!

Bij BETA Opleidingen is men aan de slag gegaan om een gedeelte van het onboarden uit handen te nemen. Op het leerplatform PowerUp! wordt nu voor iedereen een onboarding leerpad aangeboden, opgedeeld in 21 kleine modules onder de titel ‘Welkom op het tankstation’. De vier belangrijkste thema’s in de branche komen hier aan bod. Meeuwsen: “We nemen de nieuwe medewerkers mee in dit leerpad om de tankstationbranche te ontdekken, de belangrijkste regels en richtlijnen te kennen, het belang van veilig werken te begrijpen, de kennis van producten bij te spijkeren en last but not least leren ze veel over het belang van de shop en hoe om te gaan met de gasten. Dit alles op een basisniveau, echte verdieping op deze onderwerpen vinden ze in de andere e-learnings of leren ze bij jullie op de werkvloer.” Met PowerUp! bieden ondernemers volgens Meeuwsen nieuwe medewerkers altijd en overal toegang tot het onboarding programma. “Hiermee zijn ze sneller productief en bespaar je inwerktijd en -kosten. Je zou ze dus voor de eerste werkdag al toegang kunnen geven tot PowerUp! zodat ze al beslagen ten ijs komen. Laat al je nieuwe medewerkers ‘Welkom op het tankstation’ maken en bespaar tijd en geld tijdens het onboarden.”

Verwachtingsmanagement

De meeste mensen functioneren beter wanneer de verwachtingen duidelijk zijn, zegt Meeuwsen. “Verwachtingen over hun functie, cultuur, omgangsvormen en dat ze begrijpen
wanneer ze succesvol zijn. Dit is maatwerk en wordt bepaald door de cultuur van jullie bedrijf. Er is niet een smaak voor iedereen.” PowerUp! kan hierbij helpen, weet Meeuwsen. “Het platform heeft de mogelijkheid tot het creëren van eigen modules. Zo kun je duidelijk zijn over de verwachtingen die jullie hebben. Met een inhoudsdeskundige en contactpersoon van jullie bedrijf bouwen we samen een maatwerk onboarding module die perfect past in jullie academy. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.”

Jullie eigen academy

Neem contact op met BETA Opleidingen om jullie werknemers een maatwerk ervaring te geven op PowerUp!. Hoe doen we dat? We maken het ‘jullie’ dashboard, maatwerk dus. Bovenin plaatsen we een banner met jullie logo en beeldmerk. De medewerker ziet bij het inloggen jullie look & feel en ervaart een ‘thuisgevoel’. Hebben jullie belangrijke thema’s of verplichte trainingen dan kunnen we deze aan het voetlicht brengen zodat deze goed zichtbaar zijn. Daarnaast blijven alle acties en thema’s van PowerUp! gewoon zichtbaar.

Tip: Zijn jullie personeel aan het werven? Vergeet in de vacaturetekst niet te vermelden dat ze toegang krijgen tot PowerUp!. Leren en ontwikkelen maakt dus ook deel uit van jullie voorwaarden!

Contact

010 411 19 68
opleidingen@beta-tankstations.nl
www.beta-tankstations.nl
www.mijnpowerup.nl