Anderhalf jaar geleden was Shell Afslag Rilland de eerste Clean Energy Hub van Zeeland. Met de komst van een zwaardere elektriciteitsaansluiting en de verdubbeling van het aantal snellaadpunten, zette het bedrijf onlangs de volgende stap op het transitie-pad. Eigenaar Wim van Gorsel: “Voorlopig kunnen we hiermee vooruit.”
“We hebben echt puur mazzel gehad”, zegt Van Gorsel. “In juni vorig jaar tekenden we het contract met de netbeheerder voor het verzwaren van onze elektriciteitsaansluiting. Een maand later maakte TenneT en Stedin bekend dat het Zeeuwse stroomnet vol is. Nieuwe aansluitingen en het verzwaren van het vermogen zijn daardoor pas ergens in 2030 weer mogelijk. Door de enorme drukte bij de elektriciteitsbedrijven duurde het wel bijna een jaar voordat de aansluiting daadwerkelijk verzwaard werd, maar we hebben ‘m gelukkig. De verzwaring is eind mei gerealiseerd. Ons elektrisch vermogen lag op 630 en is nu 1.600 kVA. Door dat extra vermogen kunnen we het aantal snelladers zonder problemen minimaal verdubbelen. Bij één van die laadpunten kunnen ook vrachtwagens terecht en bij alle plekken kun je supersnel laden, tot een maximum van 300 kW.”
Groene stroom en HVO100
‘Duurzaam denken = slim tanken’ staat op een grote banner bij Shell Afslag Rilland. Uitingen die aangeven dat het station een Clean Energy Hub is, kom je overal tegen op de locatie. Om dat label te mogen voeren, moet je als energiestation minimaal twee niet-fossiele duurzame brandstoffen aanbieden. Bij het bedrijf van Van Gorsel is dat, naast groene stroom (de elektriciteit op het bedrijf is afkomstig van lokale Zeeuwse windmolens), ook HVO100. “Daar zijn we in januari 2023 mee begonnen en dat voorziet zeker in een behoefte, merken we”, vertelt het voormalige bestuurslid van BETA. “Hoewel de prijs de afgelopen anderhalf jaar flink gedaald is, blijft HVO100, vergeleken met diesel, natuurlijk nog altijd een stuk duurder. Het zijn dan ook bijna alleen maar bedrijven die het tanken. Transportbedrijven, overheidsinstanties, bouwbedrijven; bedrijven die hiermee hun CO₂-footprint willen verkleinen of opdrachtgevers hebben die willen dat het transport, dat voor hen wordt uitgevoerd, fossielvrij of emissiearm is. Elektrische trucks en bussen zijn duur in afschaf en vanwege de actieradius niet overal voor geschikt. Voor bedrijven die daar niet in kunnen of willen investeren, is HVO100 een heel goed CO₂-neutraal alternatief, dat gewoon in het bestaande wagenpark kan.”
Werkbezoek staatssecretaris
Vanwege de mogelijkheden van HVO100 om de CO₂-uitstoot in het (vracht)verkeer snel te kunnen verminderen, verbaast het Van Gorsel nog altijd vreemd dat er in tegenstelling tot elektrisch op hernieuwbare diesel, zoals hij het omschrijft, ‘volle bak accijns zit’. “Vorig jaar was de staatssecretaris van Financiën, Marnix van Rij, hier op werkbezoek. We hebben het toen met hem over de accijns op HVO100 gehad en hij leek bereid om daar naar te gaan kijken. Nu is hij demissionair en zit hij niet lang meer op zijn post. Onder hem gaat dat dus helaas niet meer veranderen. Nu is het zaak om dit punt bij het nieuwe kabinet onder de aandacht te brengen. Dat geldt ook voor de exploitatiekosten van waterstoftankinstallaties. Vanwege de hoge druk, waaronder waterstof moet worden opgeslagen, zijn die kosten hoog terwijl de vraag ernaar nog heel beperkt is. Om de drempel om te investeren in waterstof te verlagen, zal de overheid qua steun, zeker in de beginfase, niet alleen de investering moeten ondersteunen, maar ook iets met die exploitatiekosten moeten doen.”
Koolzaad en biodiesel
Shell Afslag Rilland heeft nu dus een pomp waaruit hernieuwbare diesel komt. Jaren geleden was Van Gorsel al druk in de weer met biodiesel en dan gemaakt van biomassa, die afkomstig is van koolzaad van zijn eigen akkerlanden. “Zoals veel lezers van Move On wel weten, hebben wij ook een landbouwbedrijf. Zo’n twaalf jaar geleden ben ik vanwege de verplichte bijmenging met Shell een traject ingegaan om grondstof, in dit geval koolzaad, te verbouwen voor biobrandstof. Destijds waren wij de eerste producent die het NTA8080-certificaat behaalde. Daarmee toon je de duurzaamheid van je biomassa aan en kun je leverancier worden van de biobrandstofindustrie voor de verplichte bijmenging. Het certificaat hebben we altijd behouden en daarvoor wordt elk jaar weer een audit gehouden op ons bedrijf. De eisen voor duurzaam geproduceerde biomassa voor biobrandstof zijn trouwens heel erg streng. Strenger nog dan die gesteld worden aan het verbouwen van voedselgewassen.”
Innovatienetwerk
Gereden wordt er dus vooralsnog niet op de olie van de door Van Gorsel verbouwde koolzaad. “Produceren voor de voedingsmiddelenindustrie levert momenteel meer op. Daar gaat onze koolzaad daarom nu heen. Een deel van de oogst verwerken we zelf tot koolzaadolie en verkopen we onder de naam Scheldezon in flesjes in onder andere landwinkels en op ons eigen station. Net als de honing van ons eigen land, wat een ‘bijproduct’ is van de koolzaadteelt. We zijn een trots Zeeuws bedrijf met de blik op de toekomst. Daarom zijn we ook aangesloten bij een innovatienetwerk hier in de provincie, Zeeland Connect. Het is heel inspirerend om samen met andere ondernemers en overheden en kennisinstellingen bezig te zijn met onderwerpen als de energietransitie. We ontwikkelen een gezamenlijke roadmap voor laad- en tankinfrastructuur voor Zeeland. De ontwikkeling daarvan in onze provincie liep achter bij andere regio’s. Door middel van onderzoek is de totale vraag voor Zeeland in kaart gebracht en gebundeld, zodat ondernemers sneller kunnen innoveren en starten met het uitwerken van innovaties voor zero-emissietransport.”
Dynamische prijsstelling
“Op ons station vullen we de transitie nu dus in met het aanbieden van snelladers en HVO100”, vervolgt Van Gorsel. “Daarnaast houden we de ontwikkelen rond waterstof goed in de gaten. Wij willen onze klanten nu en straks de energie leveren die zij nodig hebben voor hun vervoer en zo ons bedrijf toekomstbestendig houden. De volgende stap daarin zijn dynamische prijzen voor opladen. Om onderscheidend te zijn en elektrisch laden een extra impuls te geven bij ons, ben ik met de partij die door de wind opgewekte groene stroom aan ons levert, Zeeuwind, in gesprek over dynamische prijsstelling. Daarmee zouden we korting op laden kunnen geven op momenten dat het hard waait en de stroomprijs laag is.”