SNAPT U HET NOG? HET IS VOOR IEDERE ZELFSTANDIGE TANKSTATION-ONDERNEMER ELKE DAG KEIHARD WERKEN OM GASTEN TEVREDEN TE STELLEN. OF NIET SOMS? EN DAT VALT NIET ALTIJD MEE.

Onder meer door het enorme medewerkerstekort is het lastig om roosters rond te krijgen. En dan word je aan de andere kant ook nog tegengewerkt door banken die het de ondernemers lastig maken om onder meer contant geld af te storten in sealbags. Hebben die banken dan geen idee wat de dagelijkse praktijk van het ondernemen inhoudt? Of hebben zij gewoon geen zin om hun klanten tevreden te stellen en zetten ze alleen het verdienen van bakken met geld op één? Het lijkt er wel op als ik de verhalen van verschillende ondernemers hoor. De banken hebben bijvoorbeeld aangegeven helemaal af te willen van sealbags als dienstverlening voor specifieke groepen ondernemers. Hieronder vallen diverse tankstation- ondernemers. Zij moeten voortaan met het losse contante geld op pad om het af te storten in één van de Geldmaat-automaten in de buurt. En als die automaat midden in het autoluwe centrum zit, dan moet de ondernemer al lopend met het geld op pad. Met alle gevaren van dien. Dat is toch geen doen, of wel? Mijn advies aan de banken; neem eens een kijkje bij Shell Swart & Strous langs de N44 in Wassenaar. Daar schrijven ze service wel met een hoofdletter S.

Hoort u het bankmanager? De klant is koning. Knoop het in uw oren.

Martijn Louws

Hoofdredacteur, Move On Magazine

Klanten kunnen daar al voor ze het terrein oprijden, om hun auto bij te tanken, online via de app van het station hun broodje of kop koffie bestellen. Dat zorgt voor een goed flow; ze tanken, komen binnen en de koffie staat al klaar. Gemak en snelheid, wat wil een klant nog meer? Het is misschien sowieso goed voor de managers van de Nederlandse banken om eens te gaan kijken bij een tankstation. Grote kans dat ze daar medewerkers ontmoeten die net als Christiaan Snel in de wedstrijd staan. Christiaan werkt bij Klik Exploitaties en is veel te vinden in de bakery van het Shell-station aan de Rondweg in Emmen. Hij denkt mee met zijn gasten, altijd. Zo zegt hij: “Wat heel belangrijk is, is
flexibiliteit. Houd niet te strak aan de recepturen vast, dat werkt niet. Neem onze specialiteit, broodje kippendijen met aïoli. De ene wil een andere saus, de andere wil er tomaat bij en weer een andere kiest voor een blaadje sla. Nou, geen probleem. De klant is koning. Wij regelen het.” Hoort u het bankmanager? De klant is koning. Knoop het in uw oren.