HET IS DAGELIJKSE KOST BIJ DERKS OVERASSELT; DE VROUW DOET DE BOODSCHAPPEN EN DE MAN DOODT DE TIJD DOOR ZIJN AUTO DOOR DE WASSTRAAT TE HALEN. ‘EN TOT VOOR KORT KONDEN ZE BIJ ONS OP DE OUDE LOCATIE OOK NOG BRANDSTOF TANKEN, MAAR HIER HEBBEN WE GEKOZEN VOOR LAADPALEN.’
Van generatie op generatie
Derks in Overasselt is een familiebedrijf, dat van generatie op generatie voortleeft. De broers Theo en Arnold zijn de vijfde generatie. De nieuwbouwplannen die zij hadden speelden al jaren. Acht jaar geleden zei de wethouder al tegen ons; ‘let op waar het naar toe ontwikkelt. Elektriciteit en waterstof worden steeds belangrijker. Daarin moet je investeren. En onze cijfers bevestigden die opmerking ook; de omzet van de brandstoffen liep al enige jaren gestaag terug. Vooral door de toegenomen concurrentie en de lage prijzen van de onbemande stations om ons heen. Bijvoorbeeld de Total Express in Heumen. Maar goed, we waren als bemand station wel uniek in onze service, daarmee bonden we ook een grote groep vaste klanten aan ons. Vandaar dat we er ook niet vanaf wilden. Maar toch moest het, we wilden nieuw bouwen en daar waren nu eenmaal voorwaarden aan verbonden’.
Niet rouwig
Maar als Derks terugblikt, dan is hij niet helemaal rouwig om het verlies van het tankstation. ‘Als ik zie hoe snel de energietransitie gaat met de opkomst van de elektrische auto voorop, dan weet ik niet goed hoelang wij nog bestaansrecht zouden hebben gehad. Bovendien waren de investeringen fors, en we hadden ook net vijf jaar voor de verhuizing een flinke investering gedaan. Dus misschien is het wel goed zo.’
Laadpalen van 22kW
Derks presenteert in Overasselt een uniek concept. De grote Plus-supermarkt is de klantentrekker, daarnaast is er een eigen bakkerij met lunchroom, een wasstraat en vier laadpalen. ‘In die laadpalen hebben we flink geïnvesteerd, het zijn 22kW-laders. Deze zijn sneller dan de thuisladers, maar minder snel dan de snelladers. Maar prima voor hier; mensen doen een half uurtje boodschappen en dan is de auto toch weer redelijk opgeladen’, vertelt Derks. De palen zijn eigendom, het verdienmodel erachter; Derks koopt elektra in en verkoopt deze voor een iets hogere prijs. ‘Het gaat aardig, maar het kan altijd beter. Daarom kijken we ook naar hoe we er meer ruchtbaarheid aan kunnen geven.’
Oude rollover verhuisde mee
Die vruchtbaarheid is er al wel als het om de wasstraat gaat. ‘Ook op onze oude locatie hadden we al een wasstraat en wasboxen. Maar we hebben het hier grootser neergezet, en de ‘oude’ rollover van WashTec meeverhuisd. Die was nog prima, zeker na de revisie. We deden een kleine 200 wasbeurten in de week, nu hopen we op een lichte stijging daarvan. En het gaat al aardig die kant op’, zegt een enthousiaste Derks. De locatie is onbemand. ‘We hebben er weinig omkijken naar, ook in de oude situatie al. En nu hebben klanten nog het voordeel dat ze niet eens naar binnen hoeven om af te rekenen. Pinnen kan bij de ingang van de wasstraat en bij de wasboxen.’
Hagelnieuw
Die wasboxen zijn overigens hagelnieuw. ‘De oude waren versleten, dus we hebben alles vernieuwd. En gek genoeg, dat loopt als een trein. Kijk, het zijn toch vooral de mannen die de auto wassen terwijl de vrouw de boodschappen doet. Of het zijn de mannen die er speciaal voor komen; even de auto wassen en weer terug naar huis’. En om de klandizie verder aan te wakkeren denkt Derks al na over leuke promotieacties. ‘Waar nog kansen liggen? Dat is bij de groep huisvrouwen die hier boodschappen doet. Daarom denken we aan een kraskaart bij een bepaald bedrag aan boodschappen waarmee iedereen korting krijgt op het wassen.’