OK TIMMERT FLINK AAN DE WEG MET OVERNAMES VAN VEEL ‘ÉÉNPITTERS’. MAAR DE AMBITIES VAN HET TANKSTATION-BEDRIJF MET 86 LOCATIES RIJKEN VEDER. EEN GESPREK MET RETAIL MANAGER JOHAN BOGAARTS OVER DE MARKT, OVER KANSEN, BEDREIGINGEN, OVER HET MERK OK EN OVER DE VERDUURZAMING VAN MOBILITEIT. “ALS EEN SPECIFIEKE LOCATIE VRAAGT OM LADERS, DAN PLAATSEN WE DEZE.”

Wie Breda binnenrijdt kan er niet omheen; het hoofdkantoor van OK. Op de gevel van het immense pand aan de Velende Poolseweg prijkt groots de naam OK. “Catom, het moederbedrijf van OK, zit hier al sinds eind jaren negentig, zij kochten in 2004 het merk OK van Tamoil”, verteltBogaarts. Het merk OK heeft een lange geschiedenis in Nederland. In de jaren 50 van de vorige eeuw werd het van oorsprong Zweedse merk in Nederland geïntroduceerd. “Met de overname door Catom werd OK eigenaar van twee stations, aan de rijksweg. In Zurich en bij Nieuwegein aan de A27. Catom heeft vervolgens eerst de organisatie ‘gebouwd’, en is sinds 2006 hard bezig het merk OK in de markt van tankstations weer op de kaart te zetten. Sindsdien is het aantal stations ieder jaar met 10 à 15 stations gegroeid, de teller staat nu op 87 stations.”
Waar moet dit naartoe groeien?
“We willen een top 5-speler in Nederland worden. Dat betekent dat, als je kijkt naar partijen als Shell en Esso die rond de 600 tankstations hebben, we nog wel een weg hebben te gaan. Een uitdagende, maar in onze ogen reële ambitie.”
Het zijn de afgelopen jaren vooral veel éénpitters geweest die jullie hebben overgenomen. Gaat dat dan niet wat langzaam?
“We kijken goed om ons heen, je ziet een schaalvergroting. We verwachten daarom dat er de komende jaren nog wel wat clusters op de markt komen, waarmee we stappen kunnen zetten richting de ambitie om een top 5-speler te worden.”
Als het om die éénpitters gaat, dan hebben jullie een paar mooie parels binnengehaald met twee stations van Schimmel in Son en de Esso-locatie van Trumpi in Breda. Hoe belangrijk is dat laatste station?
“Heel belangrijk. Het is een station in onze thuishaven, in Breda. Het is enorm bekend, mooi dat daar nu onze naam sinds anderhalf jaar op de luifel staat. Maar het station neemt ook wel een unieke positie in binnen ons netwerk. Wat daar kan, kan niet overal. Neem ijs, dat scheppen we daar vers. Een succes, maar we hebben ook op andere locaties weleens iets geprobeerd met vers (soft)ijs. Dat werd niet wat. Voor de beleving misschien goed, maar qua omzet en rendement, nee, dat werkte niet. Dat heb je overigens wel vaker, van die hypes. Dan ineens is het broodje hotdog het product dat je moet hebben volgens de vertegenwoordigers. Nou, daar doen wij niet aan mee. Het uitgangspunt is de klant op de locaties, daar passen wij het aanbod op aan.”
Hoe ziet dat er precies uit?
“We hebben bemande en onbemande locaties. Binnen de bemande locaties introduceren we steeds vaker onze vernieuwde shop- en bakeryconcepten (OK Café). Per locatie bepalen we wat waar past. Dat geldt ook voor het wel of niet toevoegen van carwashes. Ook op onbemande stations.”
Hoeveel onbemande locaties hebben jullie?
“Zo’n 30 procent van ons netwerk is onbemand. Ik verwacht dat dit aantal in de toekomst nog gaat groeien.”
Waar liggen nog kansen op de onbemande locaties?
“Wassen. We zijn hiermee gestart in Emmen; klanten kunnen daar hun auto wassen in één van de wasboxen. Uitgangspunt; een goede kwaliteit tegen een eerlijke prijs. Zoals we dat overal in onze tankstation-locaties hanteren. Wij zijn bijvoorbeeld nog één van de weinige tankstation-bedrijven waar klanten hun auto met warm water kunnen wassen. Inmiddels hebben we op 5 onbemande locaties wasboxen geïntroduceerd, het voorziet in een behoefte.”

OK heeft vorig jaar een groot aantal locaties voorzien van (nieuwe) wasmogelijkheden. Onder meer bij het OK tankstation aan de De Meente in Olst (OV), bij OK Veldhoflanden in Enschede (OV), bij OK Bedrijvenweg in Nieuw Amsterdam (DR) en bij de OK aan de Eindhovenseweg in Son (NB) zijn de wasstraten vernieuwd. Bij de tanklocaties in Nieuw-Amsterdam, Olst, Ter Apel (Nulweg) en Winschoten (Nassaustraat) zijn tegelijkertijd ook de wasboxen vernieuwd. De OK in het Friese Donkerbroek heeft in 2021 een uitbreiding van de washal gekregen.

Je zegt; een goede kwaliteit tegen een eerlijke prijs. Hoe vertaalt zich dat elders op de locaties?
‘Als het om de brandstoffen gaat, dan betalen klanten bij ons nooit de hoofdprijs. Maar we zijn ook niet de typische
prijsvechter. Bij ons tanken klanten namelijk altijd een kwaliteitsbrandstof. En met OK SuperPlus Pure 98 en OK X-Drive Pure Diesel hebben we unieke premium producten in huis. Met SuperPlus Pure trekken we veel motorrijders, een prima klantengroep. Dat zijn toch liefhebbers, die goed zijn voor hun motor. En die zijn best bereid iets meer voor een premium brandstof te betalen, de SuperPlus-brandstoffen zijn immers nooit meer dan 8 cent duurder dan het reguliere equivalent. En hoewel motorrijders niet de grote volumes tanken, zijn het wel de mensen die bij het tankstation even de rust pakken en ook komen genieten van een kop koffie en broodje. En als het om de OK X-Drive Pure Diesel gaat, dat is B0-brandstof. Mét additief, maar zonder biocomponent. Hierdoor blijft de motor schoner en verbeteren de prestaties.”
Maar biocomponenten zijn toch juist nodig in de verduurzaming van fossiele brandstoffen?
“Hoewel er geen biocomponent aan OK X-Drive Pure wordt toegevoegd, wordt de CO2 uitstoot wel degelijk verminderd; door namelijk alleen additieven toe te voegen die beter zijn voor de motor, wordt het verbrandingsproces efficiënter en is er per gereden kilometer minder brandstof nodig. Bovendien compenseren we de CO2-uitstoot door aantoonbaar te investeren in duurzame initiatieven.”
Hoe kijk jij aan tegen de verduurzaming van mobiliteit?
“Ik geloof in de mix. De meerderheid van de auto’s die worden verkocht rijden nog altijd op fossiele brandstoffen.
De komende 15 jaar zullen fossiele brandstoffen dus nog een belangrijke rol spelen. Daarnaast zien we de opkomst van waterstof- en elektrisch rijden. Daar waar het volgens de aanbesteding moet, daar plaatsen we dan ook laders. In Rotterdam is dat bijvoorbeeld het geval, gewoonweg omdat de gemeente het eist. Voor ons een mooie mogelijkheid om ervaringen op te doen.”
Omdat het verplicht is, dus jullie nemen niet zelf het voortouw?
“Nee, wij volgen de markt. Het is ook lastig, een echt goede business case is er volgens mij nog niet. En er verandert ook steeds weer iets. Een paar jaar terug was een simpele thuislader voldoende voor het tankstation. Daarna werden het 150kW-laders en nu zitten we al op 350kW. Waar eindigt dit? Daarom zijn wij terughoudend, al verwacht ik wel dat we een rol kunnen spelen. Zeker op de locaties waar we een OK Café hebben. Laden en verblijven heeft een kans.”
Pakweg 30 procent van jullie locaties is onbemand, 70 procent is bemand. Hoeveel van die locaties hebben een OK Café?
“We hebben nu 16 Café-locaties, en ook dat aantal groeit. In het OK Café bereiden we alles vers, we hebben zelfs een eigen tonijnsalade en eigen club sandwich. Maar het is bewerkelijk, en daarom past het Café niet overal. Op plekken waar de medewerkerscapaciteit te klein is, of waar er niet voldoende ruimte is, of waar net niet voldoende klanten komen om er een Café te kunnen openen, daar kiezen we voor een tussenvorm. Daar hebben we een productiekeuken, waar dagverse boordjes worden bereid. Die leggen we dan in de vitrine, en is er meer nodig dan kunnen de medewerkers wat extra bereiden. Maar we maken niets on demand, zoals we dat in het OK Café wel doen. We hebben nu 5 van dergelijke locaties, maar daar kijken we zeker naar uitbreiding.
Is het OK Café-concept al helemaal uitgekristalliseerd?
“Wij hebben in 2016 de eerste geopend in Emmen. Helemaal nieuwbouw, het was een proeftuin. Sindsdien hebben we veel geleerd, en hebben we ook een projectteam ingehuurd in 2020. We wilden namelijk versnellen, maar hoe? We hebben eenheid gecreëerd in assortiment en in uitstraling, we hebben een formule en merk gebouwd. Vorig jaar hebben we 8 locaties verbouwd, dit jaar zullen er ook een aantal worden verbouwd en nieuw worden geopend. En nee, we zijn nog niet klaar met  het concept. Het is continu ontwikkelen en bijschaven aan de huidige eisen. Dat geldt ook voor de medewerkers; je runt niet zomaar even een OK Café met hetzelfde team. Die medewerkers moeten worden opgeleid, dat is een continu proces.”
Hoe zit het eigenlijk met de medewerkers, hebben jullie voldoende mensen?
“Dat is af en toe best lastig, er staan vacatures open. Kijk, de kleinere locaties hebben vaak een vast en hecht team. Maar het verloop bij de grotere locaties is meestal forser. Je werkt met veel jongeren, met studenten en die wisselen nogal eens van baan. We hebben daarom de url werkenbijok.nl gelanceerd. Daar staan al onze vacatures bij elkaar, heel handig voor mensen die geïnteresseerd zijn. En we zien dat die site goed werkt. Maar dat komt vast ook omdat iedereen wel wil werken voor het mooiste merk in tankstation-land.”