DE BAKERY EN LUNCHROOM ZIJN STERKE PIJLERS ONDER TANKSTATION KLOK IN HOOGEVEEN. DAGELIJKS BESTELLEN HONDERDEN KLANTEN EEN ONTBIJTJE, BRUNCH, LUNCH OF AVONDMAALTIJD BIJ HET TEAM VAN LEKKERBIJKLOK. BELANGRIJKE AANJAGERS ACHTER HET CONCEPT ZIJN ELMA VINKE EN DIET KLOK. WAT IS VOLGENS HEN HET GEHEIM VAN EEN GOED BAKERYCONCEPT?

Ze zijn inmiddels met z’n vierentwintigen bij Tankstation Klok. Een groot deel daarvan is actief in de bakery en lunchroom, vertelt Diet Klok. ‘We zijn enorm gegroeid. Van een klein Délifrance-concept met een broodje gezond tot nu ons eigen LekkerBijKlok- concept met luxe broodjes belegd met onder meer spicy biefstuk. Dat is een topper, en helemaal volgens eigen recept gemaakt. En sinds kort verkopen we ook poké bowls. Een gat in de markt, niemand in Hoogeveen biedt dit voor de lunch aan. Wij wel. Hiermee spelen we in op de vraag naar lekkere en verantwoorde maaltijden.’

Gezellig, gastvrij
Het enthousiasme spat ervan bij Diet en Elma. ‘Samen hebben we het zo opgezet; we hebben een gezellige, gastvrije bakery annex lunchroom waar mensen kunnen genieten van een stevig ontbijt, goede lunch of een heerlijke kop koffie. Ondertussen kunnen ze hier werken, hun laptop en, binnenkort, hun auto opladen. En we bezorgen ook. Daarmee bieden we het complete pakket’, glundert Elma. Volgens haar is dit allemaal langzaamaan gegroeid. ‘We werden drukker en drukker en op een gegeven moment, ik denk twee jaar terug, waren we het overzicht kwijt’. Diet vult aan. ‘Toen hebben we de hulp ingeroepen van iemand met veel horecaervaring uit Hoogeveen. Die heeft ons de fijne kneepjes van het vak geleerd, dat heeft ons enorm geholpen. Goed calculeren is heel belangrijk, dat wisten we al. Maar ook de routing en de voorbereiding met een goede mise en place is essentieel. En we zetten nu iedereen in zijn kracht en op de juiste plek. De ene doet de warme kant, de andere de koude kant, de ene neemt bestellingen op en de andere verwerkt deze en bereid de broodjes. Heel duidelijk allemaal. We zijn nu een jaar verder en het loopt fantastisch’.

Open communicatie
Onderdeel van het succes is volgens Elma ook de open vorm van communicatie. ‘We delen alle verkoopcijfers met het
team. Wat is er uitgegaan en wat was de derving? We willen onder de 2 procent derving blijven, en is dat dan op een dag 2,5 procent, dan kijken we waar het aan ligt. We zitten er wat dat betreft bovenop’. Via interne trainingen, trainingen via PowerUP! en van deskundigen wordt het team continu ‘bijgeschoold’. ‘Recent nog, voor de poké bowl. Daar nemen
we het team helemaal in mee en zorgen we dat ze alle ins en outs weten van de gerechten, de bereiding en de presentatie’, legt Diet uit. Zij laat niets aan het toeval over. ‘We hebben de poké bowls ook laten proeven aan vrienden en familie. Gratis en voor niets, maar wel op de voorwaarde dat ze ons zouden voorzien van feedback. Is het lekker? Wat kan er beter? Welke variant zou anders moeten worden gepresenteerd? Et cetera, et cetera. We staan open voor kritiek, heel waardevol. Dat geeft ons namelijk handvatten om het nog beter te doen. Dat zeggen we ook altijd tegen gasten; niet goed? Zeg het ons. Dan kunnen we het oplossen’.

Kort lontje
Sommige gasten nemen dit ter harte, anderen niet. ‘Het lontje is soms wel wat kort bij de mensen. Maar goed, ze hebben haast en wij zijn druk. Dat is niet altijd een goede match. Vooral bij bestellingen, die willen ze dan binnen tien minuten ontvangen. Dat gaat meestal dan niet’. Die bestellingen stromen dagelijks binnen via de telefoon, WhatsApp, de mail en de website. ‘We zijn op alle kanalen actief, het loopt als een trein. We hadden eerst geen auto, dan pakten we mijn auto of die van Ewout. Dat ging op een gegeven moment niet meer, toen hebben wij één bestelauto erbij gekocht. Inmiddels hebben we er twee en komt er een derde bij’, lacht Elma. Het mag duidelijk zijn, bij Klok staan ze niet stil. Diet: ‘Dat is ook onze kracht, we kijken verantwoord vooruit. Dat doen we met de introductie van meer verantwoorde broodjes bijvoorbeeld, zoals een vegavariant en poké powls, maar ook met de komst van laadpalen op het voorterrein. Snelladers welteverstaan. Gasten kunnen dan in een kwartier hun accu met 80 procent opladen. En ondertussen genieten van een heerlijke lunch, dat door ons gastvrije team is bereid’.