NIET ‘GEWOON’ HANEX, MAAR HANEX HOSPITALITY GROUP (HH GROUP) MET THE VILLY, HET KWARTIERTJE EN COFFEELAB HEEFT HET BEDRIJF NAMELIJK MEER DAN ALLEEN TANKSTATION- EN CARWASHLOCATIES. EEN GESPREK MET DIRECTEUR ROB VAN HERPEN OVER ZIJN (HORECA) AMBITIES. “WE WILLEN IMPACT MAKEN.”

Niet in een tankstation, niet in een carwashvestiging en niet in een horecalocatie. Nee, Move On ontmoet Van Herpen in het HNK-kantoorgebouw aan de A2 in Den Bosch. “Ja, dat mis ik wel een beetje. Ik moet eigenlijk standaard ruimte vrijmaken in de agenda om toch de locaties maandelijks een keer te kunnen bezoeken. Maar je weet hoe dat gaat; eerst deed ik het wekelijks, toen werd het maandelijks, daarna één keer in het kwartaal en nu, nu schiet het er vaak helemaal bij in.” Toch houdt Van Herpen wel feeling met zijn 28 tankstation-, carwash- en horecalocaties. “We bellen veel, en de deur staat altijd open. Dus als er iets is, dan weten ze mij wel te vinden. En dan sta ik ook klaar. Bovendien hebben we hier op kantoor alles gebundeld; HR, marketing, operationeel. Perfect. Een heel mooi team dat mij fantastisch ondersteunt.” En een team dat groeit. “Ja, er staat nog wel wat ruimte leeg hier in het gebouw, dus we kunnen nog groeien”, zegt Van Herpen met een glimlach.

Ambities zijn groot
Toch is de ondertoon serieus. De ambities zijn namelijk groot. Dat blijkt onder meer uit de recente overname van CoffeeLab door HH Group. Deze Brabantse koffieformule heeft vestigingen in Den Bosch, Breda, Nijmegen en twee zaken in Eindhoven. “Ik had al langer interesse, we hebben een jaar lang gepraat met elkaar. En nu is het eindelijk een feit. Dit gaat ons verder brengen, de horecakennis in het bedrijf is enorm. Dat kunnen we straks ook vertalen naar onder meer onze tankstations”, verzekert Van Herpen. In CoffeeLab kunnen laptopwerkers terecht om te flexwerken. Naast koffie en lunches, wordt er ook bier en wijn geserveerd. Minimaal 30 procent van de ingrediënten heeft een lokale herkomst. “CoffeeLab oprichters Jan-Willem van der Aa, Jeroen Veldkamp en Rob Bongers blijven betrokken, en ook zij zien mogelijkheden om CoffeeLab samen met ons als merk verder uit te bouwen. Vergelijk het met Shell en Starbucks, maar alleen dan beter.” Het is hoe Van Herpen het ziet; formules binnen HH Group moeten elkaar versterken, en er zit altijd een vorm van synergie in. “Koffie is ontzettend belangrijk voor tankstations, en als je daar net wat meer aandacht aan besteedt, dan gaat het groeien. Daarvan ben ik overtuigd. Zo hebben we met CoffeeLab een eigen koffiebranderij, met een eigen blend. Gaaf, toch. Dan kun je unieke dingen doen en onderscheidend zijn.”

Dienstenconcept
Onderscheidend is ook The Villy. The Villy is de verbinder in de plint van wooncomplexen. Het concept is ontwikkeld door Van Herpen in samenwerking met Rob Bongers en ontwerpbureau Pubblik & Vos en wordt uitgerold in samenwerking met vastgoedontwikkelaar CBRE. Er is één vestiging, in Amsterdam. En er openen twee nieuwe locaties in Den Haag en eentje in Rotterdam. “Weet je waar? Aan de Boompjes 55. Het oude pand waar BETA ook ooit zat, dat is toch leuk.” Per locatie is de invulling verschillend, stelt Van Herpen. “Wij kijken echt waar behoefte aan is. We zitten bijvoorbeeld in Bos en Lommer in Amsterdam, een gebied waar veel expats huisvesten. Zij hebben nog geen vrienden, familie en kennissen in Amsterdam en daarom organiseren wij bijvoorbeeld vrijdagmiddagborrels, buurtbarbecues en voorleesavonden.” Het is belangrijk onderdeel van The Villy. Alles draait er om het vergroten van het woongenot, sociale cohesie en lokale betrokkenheid. “Er is een conciërge die het vaste aanspreekpunt is, en die altijd een helpende hand biedt. Hij helpt desgewenst bij klusjes als het ophangen van een schilderij of het in elkaar zetten van een kast. Maar hij beheert ook de ruimte waar van alles te huurt is. Een zware stofzuiger, extra lange ladder of boormachine. Dingen die je eigenlijk maar heel af en toe nodig hebt”, legt Van Herpen uit. Het hart van het concept is The Makery. Dit is de plek waar iedereen welkom is, waar mensen afspreken, eindeloos koffiedrinken, iets eten of een maaltijd meenemen naar huis. Je kunt er studeren, vergaderen, je pakketje oppikken, of een ruimte regelen om iets speciaals te organiseren. “Je vraagt je nu af wat dit met tankstations heeft te maken. Nou, we leren hier ontzettend veel. Wij hebben ons namelijk tot doel gesteld om minder afhankelijk te worden van de traditionele brandstoffen. Dat betekent dat je kijkt naar de alternatieven, naar laadfaciliteiten bijvoorbeeld. Maar we kijken ook heel goed wat we aan onder meer diensten kunnen toevoegen om, net als nu, onderdeel te zijn en blijven van het dagelijkse leven van mensen.” Als Van Herpen het concretiseert, dan wordt duidelijk dat hij denkt aan een verhuurservice, aan deelauto’s en aan werkplekken met vergaderruimtes. “Veel hangt natuurlijk af van de locatie, van de plek, het publiek dat er komt, de grootte van het station, maar er liggen echt kansen.”

De toekomst
Laden, diensten, vergaderen, maar ook eten en drinken zijn in de ogen van Van Herpen belangrijk voor de toekomst van het tankstation. “Met Kwartiertje vullen we ook dat deel in op onze eigenwijze wijze. We trekken echt ons eigen plan en maken het de gasten naar de zin met goede koffie, kakelverse broodjes en heerlijke hamburgers. We hebben nu twee locaties in Nuland en Rosmalen, een derde voegen we daar binnenkort aan toe. Ook omdat we zien dat het werkt, dat het druk is, dat er vaker een laptop wordt opgeklapt.” Veel van wat in Kwartiertje wordt gedaan, is al uitgetest in The Villy. “Hoe hoog moet een statafel zijn? Welke zitjes willen mensen? Wat zijn de wensen van iemand die komt werken? Dat weten we allemaal, omdat het bij The Villy al langer gebeurt en die ervaringen nemen we mee naar Kwartiertje”, verklaart de ondernemer. Details zijn belangrijk, weet hij. “Ik ben ervan overtuigd dat wij als tankstations een rol blijven spelen, zeker de grote locaties. Er wordt altijd maar gezegd dat wij met onze brandstoffen het probleem zijn, maar dat vind ik niet correct. Wij zijn juist de oplossing; wij zitten op de best bereikbare plekken en door de juiste diensten en services te blijven toevoegen, zijn en blijven wij van meerwaarde.””

Naast tankstations ook kledingzaken
Het is een visie die hij altijd voor ogen houdt. “Mijn vader deed vroeger van alles, eigenlijk net als ik nu. Hij had tankstations, maar bijvoorbeeld ook kledingzaken. Dat heeft hij uiteindelijk allemaal verkocht, op één tankstation na. Hiervan zei hij op een bepaald moment; als je het nog wilt, dan mag je het overnemen. Anders verkoop ik het. Toen ben ik erin gestapt, en ik heb samen met het team ontzettend veel tijd en energie in dat ene station gestoken. En van het één kwam het ander. Zo zijn we langzaam aan gegroeid en nu hebben we twintig tankstation- en carwashlocaties. En op iedere locatie maken we impact op de gasten.” Dat laatste is te danken aan de insteek van de teams. “Ik zeg ook altijd tegen mijn medewerkers; maak plezier, zorg dat je het leuk hebt. Dat straalt uiteindelijk af op de gasten.” Plezier hebben in werk is voor hemzelf ook belangrijk. “Vijf jaar geleden vroeg ik mij af; waar haal ik nu echt veel energie uit? Het antwoord was simpel; horeca en het ontwikkelen van horecaconcepten. Dat was eigenlijk de eerste stap richting het bedrijf, zoals we dat nu hebben. We hebben The Villy ontwikkeld, Kwartiertje gelanceerd en CoffeeLab overgenomen. En alles grijpt in elkaar met als centraal middelpunt onze tankstation- en carwashlocaties. Daar liggen immers onze roots, en daar ligt ook onze toekomst.”