ONBEMAND MAAKT ONBEMIND? IS DAT ECHT ZO? HET LIJKT ER IN TANKSTATION-LAND IN IEDER GEVAL NIET OP. MAATSCHAPPIJEN KOMEN MET NIEUWE ONBEMANDE INITIATIEVEN. ONBEMAND
TANKEN KON NATUURLIJK AL, MAAR FIETEN IS DE EERSTE MET ONBEMAND LPG BIJVULLEN. EN SAKKO OPENT ALS TWEEDE, NA DE HAAN MINERALE OLIËN, EEN ONBEMANDE SHOP.
Fieten heeft als eerste oliemaatschappij onbemand LPG tanken geïntroduceerd. Op het onbemande station in ’s Heerenbroek kunnen klanten ook 24 uur per dag hun auto met LPG bijvullen. Fieten werkt hiervoor samen met TSG Netherlands en BigBrother. Het nieuwe systeem dat is ontwikkeld geeft toezicht op afstand. Hoe werkt het? De klant kiest het product LPG via de betaalautomaat. Na autorisatie zal de toezichthouder op afstand beoordelen of de omgeving veilig is en eventueel instructies geven aan de klant. De toezichthouder geeft op afstand de pomp vrij en dan kan de klant LPG gaan tanken. “We zijn trots op deze primeur, waardoor we onze LPG-klanten nog beter van dienst kunnen zijn”, aldus een woordvoerder van Fieten.
Nieuwe oplossingen
Het onbemand LPG tanken past in een trend. Tankstations kijken bijvoorbeeld ook nadrukkelijk naar nieuwe afrekenoplossingen. Langzaam maar zeker wordt van de traditionele check-outs, waarbij de medewerker in een afgesloten ‘kooi’ ofwel obri de klanten helpt, afscheid genomen. Klanten kunnen afrekenen bij de centrale balie, waar ook broodje, het kopje koffie en de tabak kan worden gekocht. Maar ook hier steeds vaker een orderkiosk en zelfscanoplossing. Zo kunnen klanten bij veel Shell-stations zelf hun brandstof en andere producten scannen en afrekenen. Na geslaagde tests bij enkele tankstations in 2020 zijn diverse locaties van Shell voorzien van zelfscankassa’s. Shell heeft daarbij voorrang gegeven aan stations met het foodconcept deli by Shell, omdat zelf scannen en afrekenen vooral bij stations met een bakkerij een uitkomst is. Gasten kunnen zelf beslissen of ze geholpen willen worden aan de kassa, of liever zelf scannen en afrekenen. Shell is daarmee niet de enige, ook bij stations van Avia, De Haan en Esso kunnen klanten kiezen uit verschillende afrekenopties. Zo heeft Avia de orderkiosk geïntroduceerd. Daar kunnen klanten zelf hun lunch samenstellen en afrekenen. Daarbij gaat de medewerker na de bestelling meteen aan de slag. De reden dat men deze services biedt? Een lange rij is echt een frustratie voor veel gasten, zeker als ze weinig tijd hebben. Voor hen is zelf ‘orderen’ en zelfscannen echt een voordeel. Bovendien zeggen de stations dat zij er zelf ook profijt van hebben. Ze kunnen namelijk meer aandacht schenken aan de gasten, zodat zij beter en op een meer persoonlijke manier worden bediend.
Een stap verder
Bij Sakko gaan ze echter nog een stap verder. Die club heeft in samenwerking met aardbeien- en aspergeteler Luysterburg en vakgarage Auto Kar, die het station aan Sakko Commercial verhuurt, een onbemand shop ingericht bij het Sakko-tankstation in Steenbergen. De shop is gevuld met vendingmachines, waar vanuit verse groenten en fruit worden verkocht. Op termijn wordt het assortiment mogelijk uitgebreid met vlees. Ook kijkt Sakko samen met de partners naar een uitrol van het concept naar andere locaties. Sakko volgt hiermee het voorbeeld van De Haan Minerale Oliën en Convenience Retail Solutions, een dochteronderneming van Lekkerland in Nederland. Zij openden vorig jaar de eerste 24/7 shop voor onbemande tanklocaties in Amsterdam-Noord. Zij zien de onbemande kiosk als een antwoord op de ontwikkelingen in de petrolbranche. “Het aantal onbemande tanklocaties in Nederland vertoont een sterke stijging en overtreft inmiddels het aantal bemande locaties”, aldus Ulrich Knieling, onafhankelijk adviseur bij Convenience Retail Solutions (CRS). “In Nederland bestaan er momenteel ruim 2100 onbemande tanklocaties die geen winkelaanbod hebben. Wij geloven dat juist op deze locaties volop kansen liggen door waarde en relevantie toe te voegen.”
Daling kosten
Behalve het onbemand tanken en het onbemand shoppen kan de klant op steeds meer locaties ook onbemand wassen. Een onbemand wasconcept zorgt voor een daling van de personeelskosten, waardoor het rendement van een locatie wordt verhoogd. Daarnaast vinden ondernemers een onbemand concept ook gemakkelijk. Zo heeft Derks in Overasselt na de verhuizing bewust de keuze gemaakt voor een onbemand wasconcept. “We hebben er weinig omkijken naar. En nu hebben klanten nog het voordeel dat ze niet eens naar binnen hoeven om af te rekenen. Pinnen kan bij de ingang van de wasstraat en bij de wasboxen”, aldus ondernemer Theo Derks. Ook bij Peut Abswoude kan de klant vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week en 365 dagen per jaar zijn auto wassen. “Dus wanneer het hem of haar uitkomt. Dat vindt men prettig. In de tijd dat het nog een bemande locatie was, kregen we vaak voor zeven uur ’s ochtends en na tien uur ’s avonds de vraag van klanten of ze hun auto konden wassen. Nou, nee. Dat kon niet. Nu wel en daarmee hebben we klanten voor ons gewonnen”, zegt bedrijfsleider Oska van Lokven van Peut Abswoude. Onbemand maakt Peut Abswoude volgens hem dan ook niet onbemind.