MEDEWERKERS DUURZAAM INZETBAAR HOUDEN IS ÉÉN, NIEUWE MEDEWERKERS AANTREKKEN IS IN TIJDEN VAN KRAPTE MINSTENS ZO BELANGRIJK. HOE KAN DAT HET BESTE WORDEN
AANGEPAKT? EEN VIJFTAL TIPS OP EEN RIJ.

1. De advertentie
Het opstellen van een goede advertentie is een eerste stap. Maar wat is nu een goede advertentie? Zorg in ieder geval voor een duidelijk functieprofiel. Wie wordt gezocht, wat zijn de eisen en welke kennis moet iemand hebben. Bedenk daarbij heel goed wat voor soort persoon het team het beste aan zou vullen en omschrijf dit. Neem in de vacature ook duidelijk op wat de toekomstige medewerker moet gaan doen en welk verschil hij/zij gaat maken binnen de organisatie. Zo worden de juiste verwachtingen geschept. Wat daarbij ook helpt is een van de huidige medewerkers aan het woord laten. Hij/zij kan een reëel beeld geven van het bedrijf, de sfeer en de werkzaamheden. Dit kan in tekst, maar beter nog via beeld. Dit werkt sprekend en een video heeft vaak een groter bereik op bijvoorbeeld LinkedIn.

2. Betrek het netwerk van bestaande medewerkers
Kranten, tijdschriften, sociale media; ze worden vaak al ingezet voor het werven van nieuwe medewerkers. Maar het netwerk van bestaande medewerkers is vaak een vergeten ‘kanaal’. Deze manier van werven heet ook wel referral recruitment. Hierbij zetten werkgevers werknemers in om nieuwe collega’s te vinden. Het mes snijdt hierbij aan verschillende kanten; niet alleen wordt er bespaard op advertentiekosten, de kans op een goede match is ook groter. De medewerkers kunnen namelijk vaak goed inschatten of iemand bij de organisatie past. Met een wervingsbonus worden zij aangespoord om actief in hun netwerk te zoeken naar kandidaten.

3. Verkoop je bedrijf
Als leidinggevende zal je op de zeepkist moeten gaan staan en op inspirerende wijze moeten blijven uitleggen waarom je als organisatie op aarde bent. Dat klinkt misschien wat zweverig, maar het blijkt dat met name jonge medewerkers het belangrijk vinden waarom een bedrijf doet wat die doet. Ze willen hiermee te weten komen of ze bij het bedrijf passen en of ze een positieve bijdrage kunnen leveren aan de organisatie. Of het nou gaat om het milieu, de maatschappij of de werkvloer. Overigens, het verkopen van je bedrijf is ook een vorm van marketing en kan er voor zorgen dat je top of mind wordt.

4. Wees transparant over beloningen
Uit onderzoek blijkt dat 71 procent van de Nederlandse millennials (geboren tussen 1980 en 1995) een leuke baan verkiest boven werk dat alleen maar goed betaalt. Let op: financiële waardering blijft belangrijk – ze zijn niet vies van geld -, maar salaris is niet de doorslaggevende drijfveer. Bonussen worden minder op prijs gesteld dan complimenten en feedback die de werknemer vooruit helpt. En áls het over salaris gaat, wees dan transparant in het beleid. Er wordt
veel gepraat en er moet in de wandelgangen ook gewoon over het salaris kunnen worden gepraat. Nog een tip; beloon naar prestatie, niet naar hoe lang iemand in dienst is.

5. Pingpongen
Bijkomende voordeeltjes op de werkplek kunnen jonge – en ook oudere – medewerkers gelukkiger maken. Het kan dan ook een pré zijn in de keuze voor welk bedrijf hij of zij gaat werken. Samen activiteiten ondernemen is eveneens belangrijk. Veel bedrijven bezuinigen daar al snel op, maar dat is niet verstandig. Jongeren zien de waarde in van gezamenlijke uitjes, borrels. En ook van mogelijkheden om te ontspannen op kantoor. De pingpongtafel is een beetje een clichévoorbeeld, maar illustreert wel de bedoeling van dat soort voorzieningen: dat medewerkers elkaar tegenkomen. Dat vergroot de creativiteit.