DE HOOFDVESTIGING VAN AUTORADAM IN ALMERE BREIDT STEEDS VERDER UIT EN WORDT MEER EN MEER EEN MOBILITEITSHUB. HET IS NU AL DE PLEK WAAR DE KLANT KAN TANKEN, DE AUTO KAN LATEN WASSEN IN DE SPA, EEN LEKKER BROODJE KAN ETEN, KAN GENIETEN VAN EEN ESPRESSO UIT DE ILLY-KOFFIEBAR EN EEN AUTO KAN HUREN OF LEASEN. MAAR HET WORDT OOK DE PLEK WAAR JE KUNT LADEN EN WATERSTOF KUNT TANKEN. “PRIJS IS NIET MEER LEIDEND, DAT ZIJN SERVICE EN KWALITEIT.”

”Hé Robin, ben je er weer. Gelukkig”, zegt directeur Ruud van der Jagt tegen een collega in de Bakery. Hij kampt net als veel andere tankstations met veel uitval door corona. ”We hebben 90 medewerkers, iedere dag zijn er wel mensen ziek. Of ze zitten gedwongen in quarantaine. Erg vervelend, want we willen iedere dag een topservice aan de dag leggen en daarvoor zijn de handjes hard nodig. ” Autoradam beweegt namelijk weg van alleen een scherpe prijspropositie. “Van oudsher kent men ons van een scherpe prijs. Zo hebben we onze sterke positie in Almere ook verworven, we waren altijd de goedkoopste. Maar ik kijk nu nadrukkelijker naar een goede balans tussen volume en marge. Dat betekent dat we niet altijd meer de goedkoopste zijn, maar ons wel met service en kwaliteit onderscheiden. En natuurlijk springt onze brandstofprijs niet uit de ban, en nog altijd hebben wij één dag in de week een scherp actietarief. Dan geven we een korting van 24 eurocent op de adviesprijs. Dat houdt ons prijsimago levendig”, vertelt Van der Jagt.
Veel sparren Hij is sinds 7 jaar directeur van Autoradam en heeft de dagelijkse leiding van het tankstationbedrijf met vijf locaties in Almere, Amsterdam en Lelystad in handen. “Samen met Rob (van den Boogaard, red.). Hij is hier niet meer dagelijks, maar met hem spar ik wel veel. Zeker de laatste tijd, er zit het één en ander aan investeringen aan te komen.” Van der Jagt doelt hierbij onder meer op het waterstofvulpunt dat Autoradam op het terrein in Almere wil openen. “We zijn er al jaren mee bezig, en waarschijnlijk duurt het ook nog wel even voordat het er staat. Het is een proces van de lange adem.” Waterstof moet LPG vervangen bij Autoradam in Almere. Daarnaast komt men, al wel op korte termijn, met vijf snelladers met een vermogen van 175kW. “Brandstof is nog steeds belangrijk voor ons, maar we gaan toe naar een mix. Daar behoort ook waterstof bij, vinden wij.” Het is een ontwikkeling waarin Autoradam mee moet. En in mee wil.  willen namelijk vooroplopen”, zegt Van der Jagt. Dat heeft het bedrijf volgens hem altijd gedaan. “We zijn gestart als kolenboer, later kwamen daar wat pompjes bij. En wassen.” Autoradam is ooit gestart in Amsterdam, ruim 100 jaar geleden. “En op het moment dat Amsterdammers naar Almere verhuisden, zijn wij meeverhuisd. Eerst op een andere plek, en nu al 15 jaar hier aan de Veluwedreef.” Het tankstationbedrijf wil met de nieuwe energievoorzieningen, en de al bestaande 18 opstelplaatsen, wasstraat, interieurbaan en verhuur- en leasefaciliteiten de mobiliteitshub worden van de regio. “We willen een one-stop-shop zijn voor iedereen. Of de klant nu een waterstofauto rijdt, alleen komt voor een volle tank diesel, zin heeft in een broodje of een auto wil huren; Autoradam is de plek waar je moet zijn.”
300 huurauto’s Het verhuurconcept speelt overigens een belangrijke rol binnen het bedrijf. Het is de enige afdeling waarop managers zitten, vertelt Van der Jagt. “We hebben 300 auto’s rijden, van kleine personenauto’s tot bestelbusjes en luxere auto’s.Het  is een hele specifieke tak van sport, het is een expertise en je moet er focus op hebben. Zeker in deze regio. Schades, diefstal, fraude; het is van alle dag.” Van der Jagt heeft een verleden in de automotive en is thuis in deze wereld. Hij heeft verhuur en lease dan ook groot gemaakt binnen Autoradam. “Voor 15 euro huur je een auto voor een dag, maar er gaat bijna geen klant de deur uit die 15 euro betaalt”, verzekert de directeur van Autoradam. “We zorgen altijd voor een upgrade, bijvoorbeeld via een extra verzekering.” Het is een voorbeeld van hoe Autoradam met een scherpe prijspropositie ook voldoende marge maakt. “Ik heb mij voorgenomen nooit meer iets te doen wat niets oplevert. Zo hadden we ooit ijs hier in de shop. Goed voor de beleving, en andere stations scoren er goed mee. Maar het is niets voor ons. Iedere week gingen er liters ijs de prullenbak in. Daar zijn we mee gestopt, niet alles werkt. Daar moet je ook reëel in zijn.” Zo stond Van der Jagt ook sceptisch tegenover de wasmachines op het voorterrein. “Ik dacht; dat gaat toch niemand doen. Maar ik heb mij vergist, ze stoppen hier met een auto vol met was. En het zijn echt niet alleen de paardendekens hoor, jonge mensen die minimaal één keer perweek hier hun wasjes draaien. Ik had het niet voor mogelijk gehouden.” Inmiddels zijn er vier wasmachines op het terrein en een wasruimte voor honden. “Corona heeft zo ook zijn voordelen. Mensen hebben allemaal een hond genomen, en dan gaan ze in het bos wandelen. En ja, wat te doen met de vieze hond. Nou, die komen hier dan even.”
Traffic op het voorterrein Het zorgt allemaal voor traffic, op het voorterrein en in de shop. “Op zaterdag staan er hier wel 40 mensen voor de verhuurbalie. Nou, die duiken vaak ook even de shop in voor een kop koffie.” Die koffie wordt overigens geserveerd vanuit een Illy-bar door een heuse barista. “Ze kunnen het to go-meenemen, maar er ook even rustig voor gaan zitten. We hebben 22 zitplekken, ruimte genoeg dus.” Het shopconcept bestaat naast de Illy-bar uit een assortiment gekoelde dranken, wat cadeauartikelen en een uitgebreide bakery van het label Van Zuyderzee. Tot 3 jaar geleden werkte Autoradam nog samen met Bufkes. “Maar ik vind; wat je zelf kunt doen, moet je doen. Dat is veel krachtiger. Een eigen concept, eigen recepturen, eigen mensen en geen fee. Het heeft allemaal voordelen”, aldus Van der Jagt. Van Zuyderzee vindt zijn oorsprong in een vissershaven aan de Zuiderzee, stelt hij. “Daar woonde de familie Van Zuyderzee, die de vissers voorzag van de lekkerste broodjes voor op zee. Kaas versgesneden, specialiteiten van de slager, het lekkerste brood; dat was Van Zuyderzee. En dat is Van Zuyderzee nu bij ons. Het ambacht, snel en vriendelijk geserveerd. Voor een eerlijke prijs.” Van der Jagt erkent echter wel dat de conceptontwikkeling flink wat werk om handen heeft gehad. “Nu staat het, maar we hebben wel alles zelf moeten uitdenken. Dat moet je slim doen, bij Bufkes hadden we een assortiment van tientallen broodjes. Nu zijn dat maximaal 10 koude broodjes en 6 warme broodjes. Soms hebben we daarnaast nog een actiebroodje en we hebben snacks en burgers. Heel overzichtelijk dus.” De ingrediënten van de broodjes worden lokaal betrokken, het liefst bij partijen met een sociaal tintje. Zo komt het brood van de zorgbakkerwaar mensen met een beperking een plek hebben in de maatschappij. Bij het beleggen van de boordjes is het handboek leidend voor de medewerkers, zegt Van der Jagt verder. “Die hebben we zelf helemaal geschreven, zodat nieuwe en bestaande medewerkers precies het broodje bereiden zoals het moet. Consistentie en daarmee kwaliteit.”
De autospa De constante kwaliteit levert Autoradam ook in de nieuwe wasstraat, stelt Van der Jagt. “We hebben recent flink geïnvesteerd in de overdekte washal met kettingbaan en interieurreiniging. De nieuwe wasgelegenheid telt 100 meter aan service met als doel een blinkende auto van binnen en buiten. Zo wordt er bijvoorbeeld halverwege het wastraject door een medewerker gecontroleerd of er hardnekkig vuil aanwezig is op lastig bereikbare plekken. Dit hardnekkige vuil wordt met de hand alsnog verwijderd, hierna kan de auto weer verder door de wasstraat.” Na afloop van de wassbeurt kunnen mensen met hun auto ook naar de spa. “Daar wordt in 15 minuten handmatig een waxlaag op de auto aangebracht”, wijst Van der Jagt naar een steriel ogende ruimte in de immense washal. Een medewerker polijst daar een Mercedes. De eigenaar staat erbij en houdt nauwlettend in de gaten dat er geen onderdeel wordt vergeten. “Ja, daar moesten we in het begin wel aan wennen. Ook in de wasstraat, mensen die van hun auto houden lopen dan de hele rit mee. Dat is natuurlijk niet handig voor de medewerkers, maar hoe maak je dat duidelijk? We hebben aan het einde van de interieurbaan een koffieautomaat geplaatst, waar klanten gratis een bonenkoffie kunnen pakken. Dus medewerkers zeggen in het begin; de koffie staat voor u klaar, bij automaat. Loopt u daar maar naar toe. En dat werkt.” Op het dak van de nieuwe washal liggen overigens 800 zonnepanelen. Daarmee is deze hal ook nog op een andere manier belangrijk. “Met de panelen kunnen we straks deels zelfvoorzienend zijn en stroom aan bijvoorbeeld de laadpalen leveren. Dan wordt het interessant”, weet Van der Jagt. Om vervolgens met een lach toe te voegen. “Dan hebben we de marge, dan alleen nog de traffic en het volume. Maar dat zit wel goed hier, we zijn een hub.”