IETS WAT GOED IS, VERANDER JE NIET. DAT MOTTO HANTEERT VOLLENHOVEN BIJ OVERNAMES. IN STILSTAND GELOOFT HET BEDRIJF OOK NIET, DUS VERANDERT ER NA VERLOOP VAN TIJD ALTIJD WEL WAT. “MAAR IMMER MET BEHOUD VAN KARAKTER”, BENADRUKT COMMERCIEEL DIRECTEUR PIET-HEIN BOGAERS. EEN RECENT VOORBEELD DAARVAN IS DE OMKLEURING VAN DE DE MEEUW-TANKSTATIONS EN DE ANDERE GEPLANDE VERNIEUWINGEN DAAR.

Met de voormalige eigenaar en oprichter van de De Meeuw-tankstations, Wim Meeuwsen, onderhoudt Vollenhoven nog altijd goed contact. En ondanks dat het acht jaar geleden is dat de overname plaatsvond, vond de directie van Vollenhoven het wel zo netjes om persoonlijk aan Meeuwsen te vertellen dat ‘zijn’ tankstations omgekleurd zouden worden. Van het vertrouwde blauwwit naar het rood-wit van AVIA. Die boodschap kwam bij Meeuwsen niet aan als een schok. “Integendeel”, zegt Bogaers. “Zijn reactie was: ‘Dat had ik al eerder verwacht.’” Met de zegen van Wim Meeuwsen werd vervolgens de ‘kwast’ ter hand genomen om de vijf De Meeuw-stations van een nieuwe kleur te voorzien. Van die vijf waren er vier tot begin 2015 van Meeuwsen. Dat is het bemande tankstation in Rilland, het onbemande in Hoogerheide en de bemande (Abraham de Haanstraat) en onbemande (Buitenvest) locaties in Bergen op Zoom. “Het bemande station in Kloetinge hebben we in 2016 van een andere partij overgenomen en zelf de naam De Meeuw gegeven”, legt Bogaers uit. “Dat deden we omdat die binnen de regio van De Meeuw ligt – Zeeland en West-Brabant – waar die naam een begrip is en staat voor lage brandstofprijzen en goede service.”

Zorgvuldig en voorzichtig
“Bij de omkleuring is het blauw niet helemaal verdwenen”, geeft Bogaers aan. “Die kleur komt terug in de letters van de naam De Meeuw op de gevel van de shops van de bemande stations. Daar is die vertrouwde naam gehandhaafd.” Het omkleuren van de vijf stations begon in maart in Rilland en eindige juli, net voor de bouwvakvakantie, bij het bemande station in Bergen op Zoom. Bij die operatie werden de gevels en luifel omgekleurd en de tankinstallaties vervangen door die van AVIA. Bogaers: “Bij overnames gaan we altijd heel zorgvuldig en voorzichtig te werk. We willen de zaken – en hun klanten – eerst goed leren kennen voordat we veranderingen doorvoeren. Meeuwsen had een heel succesvol concept neergezet en daar wilden we geen afbreuk aan doen. Daarom hebben we ruim de tijd genomen om plannen te ontwikkelen die waarde toevoegen aan dat succes en de stations klaarmaken voor de toekomst.”

Energiehandel
Met die toekomst doelt Bogaers onder meer op de energietransitie en de oplossingen die Vollenhoven daar via ‘huis-merk’ AVIA voor biedt met HVO en AVIA VOLT. “In Rilland en op het bemande station in Bergen op Zoom is HVO reeds beschikbaar en bij de eerstgenoemde zijn inmiddels een AC-lader en twee DC-snelladers van AVIA VOLT. Dat breiden we volgend jaar uit met twee extra DC-snelladers en een laadfaciliteit voor elektrische trucks. Ook komen er zonnepanelen en een batterij voor energieopslag. Die batterij gaat de laadvoorzieningen en het station van groene stroom voorzien. Daarnaast willen we er de energiehandel mee in door de opgeslagen stroom aan te bieden op de markt. Met AVIA VOLT en HVO, en op bijvoorbeeld de emmers en AVIA-tankcard, was de naam AVIA de afgelopen jaren steeds meer de De Meeuw-tankstations ‘binnengeslopen’. Daarnaast zijn er nog een aantal commerciële en praktische argumenten die maken dat dit een goed moment is om de stations verder te integreren en centraliseren in ons netwerk.”

Family en Coffee Fellows
De argumenten die Bogaers in dat kader noemt zijn onder andere het gelijktrekken van processen en procedures, het toegankelijk maken van de locaties voor het gebruik van de AVIA Card en de introductie van het ViaAVIA-spaarprogramma bij de stations. “Het omkleuren was fase 1 van de veranderingen bij De Meeuw”, zegt Bogaers. “In de eerste helft van volgend jaar staat fase 2 op de planning. Die richt zich op de binnenkant van het stations in Rilland en Bergen op Zoom (Abraham de Haanstraat). Bij de twee onbemande locaties, die nu AVIA Xpress zijn, en het bedrijf in Kloetinge wijzigt verder niets. Bij de andere twee zien we goede kansen om het foodgedeelte te optimaliseren met nieuwe concepten. In Rilland zijn dat Family en Coffee Fellows. Family is een cafetariaconcept en daarmee richten we ons op de middaguren en de avond. Coffee Fellows biedt onder meer een volledig koffie- en drankenaanbod, bagels, broodjes, snacks en zoetigheden en zal vooral in de ochtenduren en tijdens de lunch goed aansluiten bij de behoeften van klanten. Met beide concepten coveren we dan de hele dag.”

Poort van Zeeland
AVIA Rilland, zoals het station nu officieel heet, ligt vlakbij de afslag Rilland van de A58 tussen Bergen op Zoom en Goes. “Het vormt de poort tot Zeeland en heeft daardoor ook veel Duitse toeristen als klant”, aldus Bogaers. “Voor hen is Coffee Fellows een heel vertrouwde naam. Het is een Duits concept dat je op vele plekken langs de Autobahn aantreft en dat is mede de reden waarom we daarvoor op die plek gekozen hebben. De verbouwing van de shop in Rilland staat het eerste kwartaal van volgend jaar gepland. Die in Bergen op Zoom in het derde kwartaal. Het bemande station daar heeft meer een buurtfunctie en daar sluit Family het best bij aan.”

Het DNA van De Meeuw
Wat ondanks de vernieuwingen niet verdwijnt, is het De Meeuw-DNA. Dat blijft met Annemarie en Marga Meeuwsen zelfs letterlijk in het bedrijf. De dochters van Wim Meeuwsen zijn beiden tankstationmanager. Annemarie in Rilland en Marga in Bergen op Zoom. “Van blauw naar rood was wel wennen”, geeft Annemarie Meeuwsen aan. “Ik werk hier nu 36 jaar en dan raak je aan dat blauw gehecht. Maar we hebben acht jaar de tijd gekregen om ons hierop voor te bereiden. Als een verrassing kwam dit daardoor natuurlijk niet. Ook zijn we door Vollenhoven helemaal meegenomen in het proces; dat was erg fijn. Als je naar de toekomst kijkt, is dit ook een noodzakelijke stap. Wel ben ik erg blij dat de naam De Meeuw op de shop is blijven staan.”

Emotioneel zwaar
Terwijl Move On met Annemarie Meeuwsen spreekt, ziet ze op de beeldschermen in het kantoor haar ouders het station binnenlopen. “Zij komen dagelijks wel even langs. Mijn vader had het in het begin heel moeilijk met de verkoop van de stations en is hier 4-5 jaar niet geweest. Voor hem was het alsof hij zijn kind had verkocht. Verstandelijk gezien was dat een uitstekende beslissing, maar emotioneel was het zwaar voor hem. Inmiddels is hij daar helemaal overheen en komt hij hier gelukkig weer met veel plezier. Hij vindt dat het heel netjes is geworden met de nieuwe kleuren en dat is ook zo. We hebben ook andere bedrijfskleding nu, maar verder is alles hetzelfde gebleven. De klantvriendelijkheid, die we zo belangrijk vinden en waar we bekend om staan, is gebleven. En dat geldt ook voor de scherpe prijzen aan de pomp. Volgend jaar wordt de shop verbouwd en komen er extra oplaadmogelijkheden. Spannend hoe dat gaat worden. Ik sta daar heel positief tegenover en zie het als een mooie kans om nog meer mensen kennis te laten maken met het klantvriendelijke karakter van De Meeuw.”