WETEN WAT JE VERKOOPT. HET IS EEN VEELGEHOORD ADVIES AAN ONDERNEMERS, EN GERBERT VISSERS VAN VISSERS ENERGY GROUP NEEMT HET DAN OOK TER HARTE. HIJ HEEFT RECENT IN HORST EEN WATERSTOFSTATION GEOPEND EN RIJDT DAAROM SINDS KORT OOK EEN WATERSTOFAUTO. MOVE ON
MAGAZINE GING IN GESPREK MET HEM OVER ZIJN EERSTE ERVARINGEN.

Vertel, welke waterstofauto rijd je?
“De Hyunadai NEXO. Dit is een waterstof-elektrisch aangedreven SUV met een brandstofcel en een waterstoftank.”

Hyundai spreekt over een actieradius van 665 kilometer. Haal je dat ook?
“Nee, ik rijd ergens tussen de 550 en 580 kilometer op één tank. Dat volstaat voor mij, ik bereik hiermee alle plekken in Nederland waar ik moet zijn zonder de auto onderweg bij te vullen.”

Hoeveel kilometer rijd jij op jaarbasis?
“35.000 kilometer. Ik rijd vooral langere stukken, zoals vandaag moet ik van Horst naar Zeeland. Maar het is ook onze gezinsauto, mijn vrouw rijdt er ook kortere stukken mee in onder meer het dorp waar we wonen. Prima, deze waterstofauto is net als een reguliere auto te gebruiken. Alleen is hij veel stiller. En schoner. Hij is geheel emissievrij. Het enige wat de NEXO uitstoot is … water. En dat zie ik ook, als ik thuis de auto op de oprit zet zie ik achter de auto en onder de uitlaat een spoor van waterdruppels liggen. Leuk toch.”

Is het tanken van waterstof ook vergelijkbaar met het tanken van fossiele brandstoffen?“
Eigenlijk wel ja. Tenminste, bij een fast-fill waterstofstation. Daar vul je de auto in pakweg 5 minuten. Bij een slow-fill station duurt het wat langer, 45 minuten. Maar die tijd kom ik prima door, het station hier in Horst is op loopafstand van kantoor. Dus ik ga gewoon aan het werk, terwijl de auto wordt gevuld.”

Maar wat als je nou niet in Horst zou wonen en kantoor zou houden?
“Dan wordt het anders. Hier in Zuid-Nederland en in de Randstad is het prima te doen, maar elders is het nog lastig. Daar moet het netwerk nog worden gebouwd. Maar dat komt, echt.”

Hoe makkelijk is het bijvullen van een waterstofauto?
“Waterstof tanken is superveilig, ondanks de hoge drukken van 700 bar voor personenauto’s en 350 bar voor het vrachtverkeer, die nodig zijn om de (vracht)auto’s te vullen. Het is als bij een Formule 1-auto, de dispenser klikt vast aan de tankopening van de auto. Alleen met de stopknop kun je hem vervolgens ontgrendelen. Het werkt echt super makkelijk, een kind kan de was doen.”

In Horst hebben jullie dus een slowfill-station, waarom is daarvoor gekozen?
“De investeringen van een slowfill-station zijn iets lager dan dat van een fastfill-station. Dat is één. Daarnaast is
het project in Horst een pilot, wij zien het als onze taak om groene waterstof beschikbaar te stellen voor eindgebruikers. Het doel van het eerste waterstoftankstation is dan ook om samen met deze eindgebruikers allerlei toepassingen in de praktijk te gaan testen. Het waterstofstation in Horst is een belangrijke eerste stap in de verdere uitrol van waterstof op ons tankstation-netwerk. We mikken op vier waterstofstations op strategische plekken in Zuid-Nederland, waaronder ook fastfill-stations.”

Hoe zie jij eigenlijk de toekomst, ook met in het achterhoofd
jouw ervaring met de waterstofauto?
“Kijk, het wordt een combinatie. Zo’n 75 procent van de personenauto’s zal in de toekomst elektrisch aangedreven
worden, 25 procent zal een waterstofauto zijn. Die waterstofauto’s zijn vooral voor de automobilisten die op jaarbasis
grote afstanden afleggen. Bij het vrachtverkeer zal het, denk ik, precies andersom zijn; 25 procent elektrisch en 75 procent waterstof. De elektrische vrachtwagen is prima voor in de steden en dorpen, maar het echt zware vrachtverkeer heeft waterstof nodig.”

Hoe wordt er gereageerd op jouw waterstofauto?
“Wisselend. Als ik op social media soms iets post over waterstof en mijn waterstofauto dan is 80 procent positief. Maar
er is ook een groep die kritisch is. Die zeggen dat je een brandstofcel onnodig inefficiënt is en dat beter rechtstreeks voor een elektrische auto kunt kiezen in plaats van een auto met brandstofcel. Maar dat vind ik niet altijd terecht. Waterstof is een oplossing voor het steeds groter wordende capaciteitsprobleem op het elektriciteitsnetwerk. Verder zijn de zware accupakketten een nadeel van elektrische auto’s. En om deze accu’s te maken, hebben we ook grondstoffen nodig.”

Wat kost het eigenlijk om jouw auto te vullen met waterstof?
“Een kilo kost 15 euro, mijn auto heeft een tank van 6 kilo. Dus reken maar uit; dat is 90 euro voor een tank. Ook dat is
vergelijkbaar met het tanken van fossiele brandstoffen.”

Zou jij een waterstofauto aan iedereen aanraden?
“Zeker. Hij is stil, comfortabel en tanken kan in 5 minuten. Wat wil je nog meer?”