CORNIELS VAN DER PLAS IS STATIONSMANAGER BIJ DE
JONG KATWIJK. DIT TOTAL-TANKSTATION WAS VIJF JAAR
GELEDEN DE EERSTE EN TOT DUSVER ENIGE LOCATIE IN NEDERLAND MET HET NIEUWE EN INNOVATIEVE SHOPCONCEPT EET & GEREI. HOEWEL ER SINDS DE OPENING IN HET SHOPASSORTIMENT HET ÉÉN EN ANDER IS VERANDERD, IS IN DE BAKERY NOG VEEL HETZELFDE. “IETS DAT GOED IS, VERANDER JE NIET.”
Het is een warm bad als je de shop aan de Koningin Julianalaan in Katwijk binnenloopt. Sfeervolle presentaties, veel houttinten, vriendelijke medewerkers; het is er allemaal. “We noemen het ook wel onze huiskamer”, zegt Van der Plas. En zo voelen de gasten het blijkbaar ook. Er wordt gezellig gebabbeld en gelachen. “Iedereen komt hier uit de buurt, uit het dorp. Allemaal vaste gasten, die vaak dagelijks even binnenwandelen. Dat begint al ’s ochtends heel vroeg, dan komen de mensen van de bouw voor hun werk even een bakkie doen. Erg leuk.” Maar ook de lunch en het avondmoment zijn belangrijk voor Eet & Gerei. “’s Ochtends is het vooral koffie en een koek, ’s middag een broodje en ’s avonds snacks. En die nemen ze mee of eten ze hier op. We hebben namelijk een stuk of vijftien zitplaatsen. En op ieder tafeltje een plantje, dat maakt het gezellig.” Het aanbod snacks wordt de komende tijd overigens uitgebreid. “We gaan frituren”, vertelt Van der Plas. “De standaard snacks als een kroket en frikandel kunnen we dan ook aanbieden. Nu hebben we alleen een warmhoudkast met onder meer saucijzenbroodjes, maar de vraag is breder. Daarop willen we inspelen.”
De topper
Behalve snacks is ook het aanbod broodjes breed en uitgebreid.
“Onze topper? Broodje kip kebab. Die bereiden we op de bakplaat, lekker vers. Dat is een succes”, verklaart
Van der Plas. Hij legt uit dat er efficiënt wordt gewerkt. “De kip voor de kip kebab gebruiken we ook voor het broodje gegrilde kip. En is er over, dan maken we kipsaté. Zo beperken we de derving.” Het is een strategie die vanaf de start vijf jaar geleden erin is geslepen en die volgens Van der Plas goed werkt. “Dit concept zit ons als gegoten, al hebben we vooral in de shop wel wat aanpassingen gedaan. Bij de start waren we vooral veel aan het experimenteren met assortimenten, maar dat doen we inmiddels minder. Eigenlijk staat het nu als een huis, terwijl het bij de bakery meteen vanaf de start al heel goed was. En iets dat goed is, verander je niet.”
Een kracht
Dat geldt min of meer ook voor het team. Een groot deel van de medewerkers werkt al lang voor De Jong. Van der
Plas: “Dat is ook een kracht; een hecht team. Wij hebben drie fulltimers en dertien parttimers. Hieronder ook een dame uit Oekraïne. Heel leuk, al is er wel een taalbarrière. Maar dat gaat steeds beter.” Soms is zo’n taalbarrière wel handig, weet Van der Plas. “Gasten worden wel brutaler, merken wij. Dan is het soms maar beter dat je ze niet hoort”, lacht hij. Al is de ondertoon serieus. “Mensen zijn veel gehaaster, alles moet snel, snel, snel. Dat zorgt weleens voor discussie. Maar het is de minderheid hoor, het is hier vooral heel gezellig.”