VENDING IS HOT BINNEN PETROL. ZO OPENDE SHELL ZWART IN AMSTERDAM-LIJNDEN RECENT EEN VOLLEDIG AUTONOME KIOSK BIJ HET TANKSTATION VOL MET VENDINGAUTOMATEN. MAAR
DE TANKSTATIONSECTOR IS NIET DE ENIGE BRANCHE DIE DE AUTOMAAT HEEFT ONTDEKT. OOK BOERENBEDRIJVEN SCOREN MET VENDING. DRIE VOORBEELDEN. ‘ZO VAN HET LAND, HUP DE AUTOMAAT IN.’

Asperges
Pizza’s, pasta’s, noodles; het komt tegenwoordig allemaal uit de vendingautomaat bij het tankstation. Maar de boeren gooien het over een andere boeg. Daar is het vers wat de klok slaat. Neem asperges. Die komen vers van ’t land, ’s morgens vroeg gestoken en worden direct daarna in de vendingautomaat geplaatst bij veel boeren. En dat betekent dat ze ’s avonds op het bord bij de klant kunnen liggen. Boeren zien de interesse daardoor oplopen. En boeren zijn ondernemers. Dus de verse asperges zijn inmiddels aangevuld, zoals hier bij De Wit Asperges uit het Brabantse Mariaheide, met allerhande aanpalende producten. Aspergesoep, aspergequiche en Hollandaisesaus. De boerderij-automaat is bij de meeste boeren het hele jaar geopend. De producten in de automaat wisselen per seizoen. In het aspergeseizoen is de automaat gevuld met asperges. Na de langste dag wordt de automaat gevuld met aardappelen, uien, kaas van de boerderij, verse eitjes, ambachtelijke jam, heerlijke soepen

Zuivel
Wie geen landbouwbedrijf heeft, maar in de veeteelt zit, scoort al snel met een zuivelautomaat. De uitgifte van zuivel is namelijk ook zeer goed mogelijk met een automaat. Zo kun je bijvoorbeeld bekertjes yoghurt, een stuk kaas of andere zuivelproducten uitgeven. Maar natuurlijk ook melk. Zo van de koe, in het pak, in de automaat en daarna bij de consument thuis. Doordat de automaten een koeling hebben, blijven de producten op temperatuur en kunnen boerenbedrijven vrijwel alle soorten zuivelproducten uitgeven. Boter, kaas en eieren. En dat doen ze dan ook. En ze bouwen er zelfs een merk omheen. Melkveehouderij Woutrinahoeve uit Stellendam heeft het merk Wou! gelanceerd. Wou! is zuivel wat door de boer zelf is gemaakt van de melk van de (voornamelijk) roodbonte koeien op de boerderij. Deze rooie dames voorzien de boer twee keer per dag van de lekkerste romige melk. Melk die meeleeft met de seizoenen en waar de ontwikkeling van de weidegrond in te proeven is. De producten hebben daarom geen standaard smaak, stelt de boer. De melk wordt via een zuivelautomaat op de boerderij verkocht, alle dagen van de week van acht uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds. De automaat heeft samen met de melktap een eigen plek in een huisje voor de stal. Yoghurt, kefir en verschillende soorten vla behoren tot het vaste assortiment, iedere keer uitgebreid met ander lekkers wat van melk gemaakt kan worden.

Aardbeien
Al geproefd? Aardbeien? Het seizoen is in volle gang. Kan dus bijna niet missen. Ook bij de aardbeien drive-thru in Usden is het een drukte van belang. Wat heet, aansluiten in de file. Wachttijden van een kwartier zijn heel normaal. Aardbeienkwekers Jan en Birgitte van den Elzen hebben met hun unieke drive-thru, die wordt gecombineerd met vendingautomaten waar de klant zijn aardbeien zelf uit de automaat kan ‘pakken’, in de roos geschoten. Ze waren ooit één van de eersten in Nederland met een aardbeienautomatiek. Wat de Febo kan, kunnen wij ook, dachten zij. Maar dan lekker en gezond. Het was meteen een succes. En bijkomend voordeel naast de goede verkopen voor de aardbeienkwekers; zo kwamen we ook meer in contact met onze klanten. Tot de komst van de automatiek en de drive-thru vonden de aardbeien alleen via de veiling en supermarkt de weg naar de consument. Nu ze in direct contact staan horen ze van de klanten hoe hun aardbeien bevallen. Het telen voor de directe verkoop aan huis gebeurt onder eigen naam. Dat is namelijk een andere aardbei dan de aardbei die de boeren nog aan de supermarkten verkopen. Die moet langer houdbaar zijn, die moet namelijk nog een weg afleggen. De aardbei in de automaat niet. Die mogen juist rijp zijn. Dat betekent meteen opeten, niet de koelkast in. Lekker rijp en volzoet.