HET UMFELD VAN HET TANKSTATION VERANDERT. DE CONCURRENTIE KOMT NIET MEER ALLEEN VAN BINNENUIT, DE CONCURRENTIE KOMT OOK VAN BUITEN DE BRANCHE. VAN ONDER MEER ONTWIKKELAARS, SUPERMARKTKETENS, HOTELS EN HORECABEDRIJVEN, DIE HET ELEKTRISCH LADEN OP GROTE SCHAAL ONTDEKKEN EN LAADPALEN PLAATSEN. AL DAN NIET IN SAMENWERKING MET OLIEMAATSCHAPPIJEN. EEN OVERZICHT VAN DE ACTUELE ONTWIKKELINGEN OP HET VLAK VAN LADEN EN VERBLIJVEN.

De elektrische auto is populair. Waar er begin 2019 nog 45.000 volledig elektrische auto’s in ons land waren, stond de teller begin deze maand 253.500 (bron: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Dat is zes keer zoveel. In drie jaar tijd. Daarnaast rijden er nog eens 145.000 plug-in-hy-bride auto’s rond in Nederland. Meer elektrische auto’s betekent ook meer behoefte aan laadpalen. Ze schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Bij tankstations. Maar vooral ook bij mensen thuis. Op kantoor. En op horecalocaties. Nederland telt in-middels 90.600 (semi-publieke) laadpalen. Hiervan zijn er bijna 3.000 snelladers (boven de 22kW). En 53.600 palen zijn publiek toegankelijk. Dat betekent omgerekend 1,6 volledig elektrische auto’s per open-baar laadpunt in Nederland. Door deze scheefgroei wordt het voor mensen met een elektrische auto dus steeds lastiger om goed bereikbare en beschikbare openbare laadpalen te vinden. Koren op de molen van bijvoorbeeld hotels, winkelcentra, supermarkten en horecabedrijven, die laadpalen plaatsen op hun parkeerterreinen.

Supermarkten
Supermarktconcern Jumbo, tevens eigenaar van res-taurantketen La Place, ziet laden als een aanvullende dienst. En als een mogelijkheid om klanten te binden. Het start daarom dit jaar nog met de plaatsing van minimaal 150 snellaadpalen voor elektrische auto’s bij Jumbo-winkels in Nederland en België en bij La Place restaurants. De keten doet dit in samenwerking met PowerGo. “Om de duurzaamheidsambities te ha-len zijn de komende jaren veel snelladers nodig voor het groeiend aantal elektrische auto’s. Samen met Jumbo zetten we een grote stap richting een landelijk dekkend netwerk. Het gaat om duurzaam opgewekte stroom die bovendien volledig afkomstig is van Ne-derlandse zonne-energie”, aldus Jean-Louis Bertholet, EO PowerGo. Volgens Douwe Snel, directeur Franchise & Real Estate bij Jumbo, zet Jumbo continu stappen om de bedrijfsvoering en gebouwen verder te verduurzamen en zien zij het als een verantwoordelijkheid om de CO2-uitstoot te verminderen. “Tegelijkertijd willen we klanten helpen bij een duurzamere leefstijl, zodat we samen het verschil kunnen maken. Met het aanbieden van laadfaciliteiten dragen we bij aan het toegankelijker maken van elektrisch rijden.” Ondanks deze (marketing)taal is de keuze voor het bouwen van laad-faciliteiten bij een supermarkt wel logisch. Tijdens het laden sparen Jumbo klanten voor Jumbo Extra’s punten. Deze pun-ten kunnen klanten inwisselen voor korting op boodschappen, abonnementen en dagjes uit. Dat is één. Maar ook handig: de oplaadtijd is precies gelijk aan de gemiddelde tijd die de klant in de Jumbo-winkel verblijft. Hierdoor is in veel gevallen de auto opgeladen, zodra de boodschappen zijn gedaan.

Winkelcentra
Laadfaciliteiten bij supermarkten, maar ook laadfaciliteiten bij grote winkelcentra. Onder meer bij winkelcentra Cas-tellum in Houten, Hoge Vucht in Breda en Leidschenveen in Den Haag. Aanjager hiervan is a.s.r. real estate. En Shell. Hiermee willen Shell en a.s.r. real estate elektrisch autorijden nog aantrekkelijker en eenvoudiger maken voor de klant. Daarbij stelt Shell zelfs dat het installeren van elektrische laadpalen buiten de eigen tankstations een groei-end segment is voor Shell in Nederland. De eerste laadpalen worden geplaatst in 2022 en naar verwachting zijn alle 40 laadplaatsen uitgerold in 2023. Beide partijen hebben de ambitie om de samenwerking in de toekomst verder uit te breiden en meer locaties te voorzien van laadpalen.

Hotelketens
Van der Valk is langer actief met snelladers. Wie kent de rijen Tesla-auto’s op de parkeerplaats niet. Allemaal rijders van een elektrische auto die onderweg zijn van A naar B en even de accu tijdens een vergadering bij de hotelketen opladen. Of gewoon tijdens een lunch, diner of kop koffie. Momenteel hebben 14 Van der Valk-locaties een Tesla Supercharge-station met vaak meer dan 20 oplaadpunten. Het snellaadstation kan met 250 kW opladen, waardoor de Model 3 binnen 5 minuten 120 kilometer vooruit kan. Al is dat wel onder bepaalde omstandigheden. En waar het voorheen alleen voor Tesla-rijders mogelijk was om bij Van der Valk te laden, is de doelgroep inmiddels breder. Sinds februari is het bij bepaalde Supercharger-locaties van Tesla in Nederland namelijk mogelijk om je niet-Tesla op te laden. Daarmee wordt de doelgroep voor Van der Valk ook breder; iedere bestuurders van een elektrische auto kan bij Van der Valk zijn EV opladen. Overigens is Van der Valk al lang niet meer de enige hotelketen met laadfaciliteiten. Zo becijferde de website hotelsmetlaadpaal.nl dat er in Nederland 1688 hotels zijn met een laadpaal. En dat aantal loopt iedere dag op. Nederland is hiermee volgens de site koploper in Europa.

Foodcourts
Een trend in Nederland is de ontwikkeling van foodcourts, grote pleinen buiten de stad waar meerdere foodconcepten samenklonteren. Een prima plek voor een laadpaal, zo denken Dunavast en EQUANS. Zij gaan een samenwerking aan voor het Foodcourt A27 bij Nieuwegein. Op deze locatie, gelegen op bedrijventerrein Het Klooster, wordt een viertal horeca-units gerealiseerd met in totaal ongeveer 2.300 vierkante meter bruto vloeroppervlakte en ruim 200 parkeerplaatsen. EQUANS gaat op het parkeerterrein de laadpunten plaatsen en exploiteren. Het gaat in totaal om 8 DC-snelladers en 8 AC-laadpalen. Volgens Coen Sterk, investment manager bij Dunavast, hebben alle beoogde gebruikers van het Foodcourt een duurzame ambitie met betrekking tot gezondheid, productie van voeding, afvalver-werking en minimalisatie van het aantal logistieke bewegin-gen. “In het ontwerp is rekening gehouden met het gebruik van circulaire materialen, de meest energiezuinige verlich-ting en op het terrein zullen veel groenelementen worden toegepast. Door de samenwerking met EQUANS voegen we daar nu 16 laadpunten aan toe. Een welkome aanvulling voor de bezoekers met een elektrische auto.”