VOOR EEN DEEL VAN DE CONCESSIEHOUDERS LANGS DE RIJKSWEGEN WAS 13 SEPTEMBER EEN SPANNENDE DAG. OP DIE DATUM VOND DE VEILING VAN DE HUURRECHTEN VAN 27 SNELWEGSTATIONS PLAATS. CHRIS VAN DER STRAATEN VAN BETA WOONDE DIE BIJ EN CONCLUDEERT DAT ER NOG VEEL VERTROUWEN IN DE EXPLOITATIE VAN TANKSTATIONS IS.

De oliemaatschappijen wisten met zeer stevige biedingen hun eigen locaties te behouden op de veiling”, vertelt Van der Straaten. “Shell bood zelfs een recordbedrag van 41 miljoen euro op Haarrijn, aan de A2 bij Breukelen. Uiteindelijk betaalt die maatschappij ‘slechts’ 30% van dat bedrag. Dit vanwege de compensatiemaatregelen die ingevoerd zijn vanwege het verlies van de eeuwigdurende rechten op de locaties langs de snelwegen. De mooiste winst werd overigens door Vissers geboekt bij Raakeind, dat aan de A58 bij Gilze zit. Het verschil tussen het eerste bod (ruim 10,1 miljoen) en het tweede was net iets meer dan 500.000 euro. Een koopje voor die mooie locatie.”

Nauwelijks nieuwe spelers
In de eerste ronde wisselden slechts twee concessies van eigenaar. Dat waren Akermaat aan de A9 bij Heemskerk en Bergermeer aan de N9 in Alkmaar. Die gingen respectievelijk van BP naar Shell en van een particulier naar De Haan. “De toetreding van nieuwe spelers, wat een doel van de overheid is, is dus niet helemaal geslaagd”, aldus BETA’s branchespecialist tankstations. “Volgend jaar is er nog één zogenaamde eerste-ronde-veiling. Als die gehouden is, zijn alle concessiehouders gecompenseerd en wordt er alleen nog maar regulier geveild.”

Private partijen
“Voor private partijen is de veiling helemaal een spannende dag”, vertelt Van der Straaten verder. “Allereerst is er de spanning of zij de concessie weten te behouden en ten tweede of ze niet te veel geboden hebben. Dit soort partijen heeft dit jaar relatief veel betaald. Win je de veiling niet omdat een partij je overbiedt, dan is er voor hen nog geen man over boord, omdat de opbrengst van die overbieding naar de zittende partij gaat bij de eerste-ronde-veilingen. Natuurlijk is het dan evenzogoed zuur dat je een station, dat vaak al decennia familiebezit is, kwijtraakt.”

Stevige biedingen
In de tweede-ronde-veilingen zijn er geen compensatiemaatregelen en is er sprake van een reguliere veiling. Van der Straaten: “De biedingen in die ronden waren ook stevig. Shell zette een flink budget in om locaties te behouden en nieuwe te verweven. Ondanks alle onzekerheid over het toekomstig overheidsbeleid langs de snelwegen, de energietransitie en het weglekken van volume naar het onderliggende wegennet, is van waardedaling zeker nog geen sprake. Door onder meer de hoge marges en grote omzet in eten en drinken zijn snelweglocaties nog altijd erg populair.”

Geen trendbreuken
Het blijft bijzonder om te zien hoe de kaarten langs de snelweg geschud worden, vindt Van der Straaten. Echt duidelijke trendbreuken nam hij dit jaar niet waar. Zijn belangrijkste conclusies zijn:

• De grote oliemaatschappijen blijven domineren
• Private vergunninghouders weten hun rechten te behouden tegen soms behoorlijk hoge prijzen
• Er is geen waardedaling, ondanks alle onzekerheden in de markt. Wel lijkt de markt zich te stabiliseren. Maar omdat geen station hetzelfde is, blijft dit een beetje appels met peren vergelijken

Belangrijkste les
“Mogelijk dat er volgend jaar meer duidelijk is over het overheidsbeleid met betrekking tot verzorgingsplaatsen”, besluit Van der Straaten. “Dat zou impact kunnen hebben op biedingsstrategie. Al verwacht ik dat ook dan de biedingen hoog zullen zijn. De belangrijkste les van dit jaar is dat er nog veel vertrouwen is dat je met de exploitatie van tankstations goed