PERSOONLIJK WORDT HIER EN DAAR STEEDS ONPERSOONLIJKER. OOK IN HET TANKSTATIONS KUNNEN KLANTEN INMIDDELS HUN BRANDSTOFFEN EN BELEGDE BROODJES AFREKENEN ZONDER TUSSENKOMST VAN EEN MEDEWERKER. MAAR ER IS BEHOEFTE; KLANTEN HEBBEN HAAST EN WILLEN SNEL WEER OP WEG. OOK OP SCHIPHOL HEEFT MEN VAAK HAAST. VANDAAR DE LANCERING VAN DE EERSTE SELFSERVICE-WINKEL OP SCHIPHOL. HET CONCEPT, DAT IS GEÏNITIEERD DOOR SCHIPHOL PLAZA, IS UNIEK; TIEN VENDINGAUTO-MATEN VAN ACHT BUSINESS PARTNERS VAN DE LUCHTHAVEN BEDIENEN MET EEN UITGEBREID KERN-ASSORTIMENT 24/7 DE DUIZENDEN REIZIGERS DIE SCHIPHOL PLAZA BEZOEKEN.
De plek van bestemming
Het vendingpark is gebouwd ter hoogte van aankomsthal 3. Het is daardoor toegankelijk voor reizigers en niet-reizigers. Er staan tien verschillende verkoopautomaten met allemaal een ander assortiment. Na het maken van de keuze op de automaat kan er eenvoudig contactloos worden afgerekend.
Hoofdpijn?
Voor wie een lange reis achter de rug heeft, en last heeft van een jetlag; er is hoop. Bij de selfservice-winkel zijn ook zelfzorgge-neesmiddelen verkrijgbaar. Paracetamol bijvoorbeeld. Maar ook keeltabletten en lipbalsem. Zo kan de reiziger met een beter gevoel zijn of haar reis vervolgen.
Pilot
De selfservice-winkel is sinds 4 februari open. Het is een pilot, de test duurt zes maanden. De verkoopresultaten zijn uiteraard doorslaggevend voor een eventuele voortzetting na een halfjaar. Zo verwacht één van de partner, Audax met het concept AKO, tussen de 5.000 en 7.500 verkopen per jaar. ‘Als de consument ons aanbod weet te waarderen en we voldoende verkopen realiseren is de pilot voor ons succesvol’, aldus Marnix Lutken, manager van de eigen winkels van AKO.
Voor de lekkere trek
In verschillende automaten ook producten voor de lekkere trek. Wat te denken van een bonbon van Leonidas? Prachtig verpakt, leuk als cadeau voor de mensen die je komen halen. Of gewoon lekker voor onderweg. Of om mee te nemen op reis en bij aankomst op te snoepen. Alleen wel oppassen dat het niet smelt (als je Lapland bezoekt zijn zorgen daarover onnodig).
Leesgerei
AKO is een belangrijke speler van de selfservice-winkel. Niet in de laatste omdat lezen bij de gemiddelde reiziger erg in trek is. Even de Linda scoren. Of een boek van Baantjer. De reiziger kan altijd een boek of tijdschrift meenemen op zijn reis. Maar ook de mensen die midden in de nacht de reiziger afzetten op Schiphol, of de reiziger komen halen kunnen wat kopen om de (wacht)tijd te doden.
Een brede kijk
Het machinepark is in veel opzichten voor de partners een pilot. In eerste instantie natuurlijk om te kijken of het op Schiphol in een behoefte voorziet. Maar de partners laten ook weten, dat, wanneer de pilot slaagt, een vendingpark ook op andere locaties kan worden ingezet. Denk daarbij aan locaties waar er te weinig consumenten zijn om rendabel een winkel te exploiteren maar er voldoende vraag is naar onder meer boeken, beautyproducten en elektronica.
Shinen
Op doorreis? Behoefte aan deo? Of volume in je coupe creëren, zodat je goed voor de dag komt bij degene die je komt ophalen? Ook hiervoor biedt de ‘winkel’ uitkomst. Een assortiment beautyproducten van Etos zorgt ervoor dat de reiziger kan shinen.