DE HAARLEMMERMEER WAS IN DERDE WEEK VAN SEPTEMBER EVEN HET CENTRUM VAN DE INTERNATIONALE AUTOWASWERELD. IN DE EXPO GREATER AMSTERDAM, IN HET IN DIE POLDER GELEGEN DORP VIJFHUIZEN, VOND OP 21 EN 22 SEPTEMBER HET GROOTSTE CARWASH EVENT VAN EUROPA PLAATS: DE CAR WASH SHOW EUROPE.

Het was voor het eerst sinds de coronapandemie dat de beurs weer fysiek plaatsvond. De vorige editie, in 2021, was een digitale versie. Na eerdere edities in onder meer de Amsterdamse RAI en Kromhouthal koos de organisatie nu voor een locatie die een kleine 30 km buiten het centrum van de hoofdstad ligt. Toen de 2023-editie van de Car Wash Show Europe bekendgemaakt werd, in het voorjaar van 2022, heette dat evenementencentrum nog EXPO Haarlemmermeer. Die naam dekt de lading beter, maar vorig jaar zomer besloot de exploitant van dat voormalige Floriade-gebouw om te kiezen voor een naam met een meer internationale uitstraling. Europa’s grootste autowasbeurs trekt volgens de organisatie bezoekers uit meer dan 70 landen. In Vijfhuizen hoorde je dan ook de meest uiteenlopende talen voorbijkomen. Een deel van die buitenlandse bezoekers zal verbaasd om zich heen gekeken hebben in het polderland. Zeker als ze met het idee vertrokken waren dat ze naar een beurs ín Amsterdam gingen.

AI-technologie
Verdeeld over de twee beursdagen trok de Car Wash Show Europe ruim 3.000 bezoekers, zo liet organisator ProMedia naderhand weten. In de expositiehal zagen die onder meer robots die auto’s wassen, AI-technologie om de drukte in de wasstraat te bepalen, slimme stofzuigers en met ‘bunny ears’ uitgeruste innovatieve droogborstels. Met lava-bogen, ledverlichting en schuim in vele geuren en kleuren was er ook van alles te vinden op het gebied van show en beleving. Op de beursvloer waren meer dan 80 exposanten uit heel de wereld aanwezig. Bij veel van de nieuwe producten die zij presenteerden lag de nadruk op innovatie, slimme technologie en duurzaamheid. Ook was er een sprekersprogramma met deskundigen uit de internationale carwashbranche, zoals CEO Eric Wulf van de International Carwash Association.

Innovation of the Year
De Car Wash Show Europe fungeerde ook als podium voor het bekendmaken van de winnaars van de Car Wash Innovation of the Year Award. Dat vond aan het einde van de eerste beursdag (donderdag 21 september) plaats. Op de ochtend en middag was er nog de mogelijkheid om een stem uit te brengen op de genomineerden voor die awards. De kanshebbers waren verdeeld over drie categorieën: technologie, duurzaamheid en digitalisering. In de categorie technologie ging de award naar de Interieur Carrousel van het Nederlandse ANAC Carwash. Met die vinding wordt het interieur van een auto, terwijl die op een draaiende schijf staat, binnen 12 minuten schoongemaakt. Het Spaanse Repsol won met de door hen ontwikkelde Waylet de categorie digitalisering. De Waylet is een multifunctionele app voor het mobiel betalen van bijvoorbeeld de wasstraat. Dr.Stöcker uit Duitsland, dat ook in Katwijk een vestiging heeft, won tenslotte de award in de categorie duurzaamheid met de Bag-in-Box. Dat is een duurzaam alternatief voor plastic chemiekannen. De Bag-in-Box is een kartonnen doos met daarin een recyclebaar plastic zak voor chemieproducten in de wasstraat.