WENDY BRANDT IS SHOPMANAGER BIJ TANKSTATION STEVENSHOF IN LEIDEN, ONDERDEEL VAN JONGENEEL TANKSTATIONS. EEN STATION MET EEN BUURTFUNCTIE, EN DAAROM EEN STATION WAAR SERVICE EN GEMOEDELIJKHEID HOOG IN HET VAANDEL STAAT. “EN WAAR DE LEKKERSTE
BROODJES WORDEN BEREID.”

Het is half negen in de ochtend. De eerste grote stroom gasten heeft net de shop verlaten. “Het begint hier al om zes uur, dan stoppen de bouwvakkers en glazenwassers hier voor een kop koffie en croissantje. Supergezellig, en wij zorgen dat het allemaal klaar ligt dan. Onze eerste dienst begint vaak om half vijf al, dan bakken we de eerste broodjes af zodat die om zes uur klaarliggen”, vertelt Wendy enthousiast. Zij werkt sinds juni bij Jongeneel en is als shopmanager verantwoordelijk voor de bakery. “Ik heb voor meerdere stations gewerkt, maar deze locatie is echt wel uniek. De shop is één grote ruimte, en wij doen hier alles; van het afbakken van de broodjes tot de verkoop ervan, het draaien van de kassa, de tabaksverkoop, het praatje met de gasten en het samenstellen van het menu. Dat maakt het ook zo leuk; op een dag doe je tig dingen. Ik en mijn collega’s vinden dat echt fantastisch.”

Hoge kwaliteit, snelle afhandeling
Het team bij Stevenshof bestaat uit zeven medewerkers en een buitendienstmedewerker die verantwoordelijk is voor
het voorterrein en de wasboxen. Wendy: “De service in de shop vind je ook op het buitenterrein. Een voorbeeld; wij wassen alle auto’s uitgebreid voor, zodat het beste wasresultaat wordt bereikt. Echt, daar komen mensen voor terug bij ons.” In de shop komt die service tot uiting in het uitgebreide en wisselende aanbod, de vriendelijke lach, de hoge kwaliteit en de snelle afhandeling. “Onze counter is L- vormig, aan beide uiteinden hebben we een kassa; eentje voor de snelle klant’ en eentje waar gasten een bestelling voor de bakery kunnen plaatsen. Dus degene die alleen voor tabak binnenkomen, of die brandstof willen afrekenen kunnen ook snel worden geholpen en die zijn zo weer de deur uit. Met het oog op wat komen gaat straks, wanneer supermarkten geen tabak meer mogen verkopen, is dit een goede oplossing.” De gasten die voor een lekker broodje komen worden overigens altijd met een lach geholpen. “De gemoedelijkheid hier is ontzettend belangrijk. Wij zijn een buurtstation, 70 procent van de gasten is een vaste klant. Ons-kent-ons dus. Een groet, een vriendelijk handgebaar of even een praatje; het gebeurt altijd. Dat maakt het ook zo leuk, en het wordt gewaardeerd door de gasten”, weet Wendy.

Creatieve geest
Zij vertelt dat er ruimte is om haar creatieve geest de vrije loop te laten. “We hebben een standaard assortiment, in de
shop en in de bakery. Maar daarnaast is er ook ruimte om te variëren. Dat vind ik samen met een collega ook gaaf om te doen, we zijn beiden erg creatief. Zo hebben wij recent het broodje caprese met tomaat en mozzarella geïntroduceerd. Dat loopt goed, gasten kiezen deze vaak met bruin brood, terwijl normaal altijd het witte pistoletje favoriet is. Maar we hebben ook seizoensbroodjes, vanaf morgen bijvoorbeeld het broodje rookworst voor de koude dagen.” Verder zijn er altijd leuke acties, zoals het snack uurtje om drie uur in de middag. “Dan kost een snackje geen 2,20 euro, maar 1,50 euro. Een schot in de roos, de bouwvakkers komen dan vaak net terug van een klus en rijden even langs om de lekkere trek te stillen. Het is hier dan soms net een snackbar, we bakken namelijk ook friet of een bittergarnituurtje voor de gasten”, lacht Wendy. Ze raakt maar niet uitgepraat over haar werk. “Ik heb voor deze baan bij Jongeneel gewerkt voor een andere station, maar dat was mij te eentonig; alleen kassa of alleen bakery. Hier is het als thuiskomen; je doet alles tegelijk. Zo divers en afwisselend. Ik zeg ook altijd; ik ga naar mijn hobby, niet naar mijn werk.”