De kruitdampen van de coronacrisis zijn aan het optrekken. De omzetten keren (langzaam, maar gestaag) terug naar een normaal niveau. De terrassen zitten weer vol en de tafeltjes in onze lunchroom zijn ook weer bezet. Kortom: we gaan terug naar een nieuw tijdperk, de pré-coronaperiode.

In de horeca heeft een slagveld plaatsgevonden, alleen al als we kijken naar de arbeidsplekken. Veel horecapersoneel moest gedwongen vertrekken en velen zochten hun heil in een andere branche. Deze voormalige horecamedewerkers kwamen in aanraking met een andere bedrijfstak, waar ze meer konden verdienen. En waar ze op tijd klaar zijn en zélf van de horeca gebruik kunnen maken. Maar de ‘lege’ arbeidsplaatsen moeten nu uiteraard weer worden ingevuld. Vandaar dat we merken dat er aan alle kanten wordt getrokken aan ons team. Niet alleen door de horeca, maar ook door de fastfoodketens, de supermarkten en de detailhandel. Allemaal zijn ze medewerkers nodig. Best apart na zo’n zwarte periode voor ondernemend Nederland. Maar dat ter zijde.

“Zelfontplooiing en bezig willen zijn met werk staat bovenaan de verlanglijst.”

Ewout Klok

Voorzitter , Belangenvereniging Tankstations (BETA)

Hoe gaan we deze strijd aan? Een belangrijk argument blijkt dat mijn team behoefte heeft om kennis te vergaren. Zelfontplooiing en bezig willen zijn met werk staat bovenaan de verlanglijst. Nadat de scholen de deuren sloten (waardoor het sociale leven voor jongeren zeer beperkt werd, zeker voor de categorie tot 25 jaar) ging men zelf op zoek naar een invulling van de (vrije) tijd. En vanaf begin dit jaar bood PowerUp! mij de uitgelezen kans om dit naar mijn wens in te vullen. Hoe? Via de PowerUp!-tool kon ik mijn eigen LerenBijKlok-website inrichten. Zo kreeg ik mijn eigen Klok Academy met de look and feel die past bij mijn bedrijf. Hier vinden mijn medewerkers de heel belangrijke (en bij ons verplichte) tabakstraining en de nieuwe LPG-training. Ook kunnen ze zich aanmelden voor een breed scala aan (managements)trainingen. Op deze manier binden we onze mensen nog meer aan ons bedrijf
en onderscheiden wij ons op een totaal ander vlak dan veel van onze ‘concurrenten’ op de arbeidsmarkt.

Tot nu toe heb ik geen verloop in mijn team. Wat heet, mijn medewerkers zijn zeer gemotiveerd en staan te springen om gasten te ontvangen. Bijkomend voordeel is dat mijn team nóg trotser is om in onze mooie branche te werken. PowerUp! zorgt op deze manier voor een imagoverandering van de branche. Wie ook een eigen opleidingssite
wil, die kan bellen met PowerUp! via (010) 411 11 80. Ik zou het doen!