VEEL ORGANISATIES, PERSONEN EN BEDRIJVEN DENKEN ALTIJD GOED NA OVER HUN IMAGO. HET KAN JE MAKEN OF BREKEN. ZO PRESENTEERT BIJVOORBEELD EEN LIJSTTREKKER VAN
EEN POLITIEKE PARTIJ ZICH GRAAG ALS DAADKRACHTIG, EEN AMICALE TV-PRESENTATOR ALS BENADERBAAR EN WIL EEN NGO LATEN ZIEN WAT VOOR GOED WERK ZE DOET. VOOR BEDRIJVEN EN
BEDRIJFSTAKKEN IS IMAGO (OF ‘IMAGE’) OOK ALTIJD EEN PUNT VAN AANDACHT.

Die aandacht voor het imago geldt ook voor BETA, zo blijkt uit de archieven. Zo wordt in de nieuwsbrief van november 1998 een vurig pleidooi gehouden voor een beter imago. Tankstationhouder Bert van de Mosselaar refereert in die nieuwsbrief naar een programma van Paul de Leeuw waar een opleiding tot tankstationmedewerker flink op de hak wordt genomen. Van de Mosselaar concludeert: “Je scoort op dit moment niet echt op een verjaardag als je zegt dat je op het tankstation werkt.”

Denigrerende toon
Vijfentwintig jaar later kunnen ondernemers zich nog steeds boos maken over de denigrerende toon waarop er over de branche gesproken wordt. Ondanks dat er op het tankstation allang niet meer puur en alleen benzine wordt verkocht, wordt er nog steevast gerefereerd aan ‘de pomp’. En ondanks dat de shops tegenwoordig kwaliteitsproducten verkopen beginnen comedians en cabaretiers nog altijd over een ‘tankstationbossie’. “Echt belachelijk! Onze bloemen komen rechtstreeks van de veiling en worden samengesteld door de lokale bloemist!”, uit BETA-voorzitter Ewout Klok zijn onvrede over dit vooroordeel.

Social-media campagne
Daarom heeft BETA besloten dat het hoog tijd is om de rest van Nederland duidelijk te maken wat wij en onze branche al lang weten: onze locaties bieden veel meer dan je denkt en het werk is superveelzijdig! Onder de leus ‘Laad jouw carrière op bij het tankstation’ #werkenbijeentankstation is er sinds vorige maand (november 2023) – precies 25 jaar later dan het eerder genoemde nieuwsbriefitem – een social-mediacampagne opgezet om mensen enthousiast te maken voor het werken op een tankstation.

Publieke opinie
Met deze campagne proberen we ook het beeld in de publieke opinie te verbeteren. We willen namelijk laten zien hoe het eraan toegaat op onze stations. Denk aan de veranderingen met betrekking tot het auto wassen, het horecagedeelte en de kwaliteitsproducten. Onze markt verandert, maar wij veranderen – zoals altijd – volop mee. Nóg hogere kwaliteit, nóg hoger level van gastvrijheid en een nóg hogere service. Zo blijven we werken aan ons imago!