GEOPEND MEDIO JUNI. STRAK VOLGENS PLANNING. IN AMERSFOORT. HET IS DE EERSTE VAN DRIE ENERGIESTATIONS VAN FOUNTAIN FUEL IN NEDERLAND. MET DRIE OPSTELPLAATSEN
VOOR WATERSTOFAUTO’S. EN DIVERSE SNELLADERS VOOR DE EV-RIJDER. EEN STATION DAT STEUNT OP DE INZET VAN LOKALE (TANKSTATION)ONDERNEMERS, DIE ONDER MEER INVESTEREN IN HET CONCEPT EN KENNIS DELEN. IN AMERSFOORT IS DAT AUTOEN
TANKSTATION-BEDRIJF KREIJNE. EEN GESPREK MET INITIATIEFNEMER STEPHAN BREDEWOLD VAN FOUNTAIN FUEL EN ROSAN KREIJNE, MEDE-EIGENAAR VAN KREIJNE
AUTOMOTIVE EN TANKSTATIONS.

Her en der staan waterstofauto’s aan de pomp. Als test. Er wordt ook nog gesleuteld aan de pompen. Het is een paar weken voor de officiële publieksopening. “Ja, het is best even spannend. Maar we zijn al zo lang bezig, en we hebben al zoveel voorbereid, dit komt goed”, verzekert Bredewold. Hij is ambitieus, en punctueel. “Ja, we zouden in juni openen en we zijn in juni geopend. Ik kom uit de eventbranche en daar is tijd geld. Iedere minuut die je uitloopt, kost geld. Nou, zo benader ik dit ook. Dat is wel even wennen voor de bouwbedrijven, maar zo werk ik nu eenmaal. Ik ben een Pietje precies.” En een volhouder. Want het heeft nogal wat voeten in aarde gehad. Al zeven jaar geleden werd het project van Fountain Fuel opgestart. “De gemeente Amersfoort was meteen enthousiast, maar stelde wel als voorwaarde dat lokale ondernemers erbij moesten worden betrokken. Dat vonden wij ook; zij zijn de ambassadeurs van het energiestation.” Kreijne was al snel enthousiast, vooral ook omdat bekende Amersfoortse ondernemers ook in het project stapten. “Kijk, in eerste instantie denk je toch; wat kan ik hier mee? Maar als grote klanten zoals transportbedrijf Pot uit Amersfoort erin stappen, dan geeft dat vertrouwen. Bovendien zijn wij een familiebedrijf dat verder kijkt dan de dag van morgen. Wij hebben de lange termijn voor ogen en op die lange termijn zal fossiel minder worden en emmissieloos groter.” Behalve dat Kreijne investeert in, en aandelen heeft van, Foutain Fuel, deelt het ook kennis. “Wij hebben verstand van tankstations, van hoe de klant zich bij ons beweegt. En wij kennen de lokale omgeving goed, de particuliere klanten, de bedrijven, heel belangrijk allemaal. Die ervaring heeft Stephan niet. Hij weet op zijn beurt wel weer veel van wet- en regelgeving, van subsidieaanvragen en van de waterstoftechniek. Zo grijpt het in elkaar.”

11 stations, 50 miljoen euro
Foutain Fuel heeft in totaal 11 energiestations in de pijplijn zitten. Hiermee is een investering van 50 miljoen euro gemoeid. Bredewold geeft te kennen dat dit geld niet allemaal kan worden opgehoest door de lokale ondernemers die participeren. “Ook niet samen met de subsidies. Daarom haken ook grote financials en investeerders aan. Dat is ook nodig in het kader van continuiteit en expansie.” Bredewold kan er tijdens het interview niet verder over uitweiden, maar hij verzekert dat binnen een paar weken meer duidelijk wordt. Het geld wordt gebruikt voor verdere groei, de ambities van Fountain Fuel reiken namelijk verder dan de 11 stations alleen. “Elektrisch laden loopt tegen barrières aan, de netcongestie is een enorm probleem. Dat merk ik in alle gesprekken met gemeenten, provincies en netbeheerders. En voor 2030 is er geen oplossing. Juist ook daarom heeft waterstof de toekomst. En nu al bieden wij met onze energiestations verlichting; het is een centrale plek waar men waterstof kan tanken en waar men ultrasnel elektrisch kan laden.”

Back-to-back
Het volledig emissieloze energiestation van Fountain Fuel is gevestigd op industrieterrein De Wieken in Amersfoort. “Hier combineren we waterstof met e-laden. En de klant krijgt het beste uit de twee werelden. Het is namelijk een fastfill waterstofstation, waar klanten zogenoemd backto- back kunnen tanken. Dus de ene na de andere waterstofauto kan aansluiten en bij ons meteen tanken. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet bij waterstofstations. De compressor heeft tussen de tankbeurten vaak tijd nodig om druk op te bouwen, bij ons niet. Dat is redelijk uniek, we werken hiervoor samen met Linde, een gerenommeerd Duits bedrijf dat thuis is in deze wereld en wereldwijd al meer dan 200 van  dergelijke stations heeft gerealiseerd”, vertelt Bredewold. De combinatie heeft volgens hem de toekomst en hij ziet Fountain Fuel als stand-alone oplossing. “Wij gaan dus niet onder de luifel bij een bestaand tankstation aan de slag. Maar het zou wel op hetzelfde terrein kunnen, mits dat groot genoeg is. De veiligheidseisen zijn namelijk enorm, de veiligheidscirkel is ruim. Maar als de ruimte er is, waarom niet? Dan wordt het tankstation een energiestation met alle denkbare en ook toekomstgerichte energiedragers.” Bovendien kunnen de ondernemers, in die vorm, ook op het gebied van eten en drinken ondersteuning bieden aan Fountain Fuel. Dit wordt in Amersfoort niet gefaciliteerd, vanwege het simpele feit dat er op steenworp afstand een foodcourt is gevestigd met alle bekende merken als Starbucks, Burger King en Subway. “Maar we zoeken altijd wel naar nevenactiviteiten in de vorm van bijvoorbeeld de creatie van werkplekken. En op andere locaties dan Amersfoort is een shop misschien wel een optie, daar zullen we wellicht vers belegde broodjes gaan aanbieden. Lokale ondernemers kunnen dit dan heel goed invullen”, zegt Bredewold. Zo’n samenwerking is ook voor ondernemers een goede oplossing, denkt Kreijne. “Zo zijn wij ook in contact gekomen met elkaar. Wij zien natuurlijk de energietransitie op ons afkomen, we moeten mee met de veranderingen. Maar toen we ons gingen verdiepen in waterstof hadden we al heel snel door dat het enorm complex is. De hoeveelheid regels, de verschillende subsidies, de enorme investeringen; er zou zo ontzettend veel tijd en geld in gaan zitten dat het voor ons als mkb-bedrijf erg lastig is om het van de grond te krijgen.

Markt verandert
Ondertussen rijden de testauto’s van Toyota (Mirai) en Hyundai (NEXO) af en aan. “Het aantal voertuigen is nog gering, maar dat verandert. Je ziet autofabrikanten bewegen, ook BMW kijkt naar waterstof. Ook merken als Stellantis en Renault-Hyvia komen naar Nederland en bij ons tanken. Vanaf 2025 komen de meer serieuze vloten vrachtwagens op de markt. Met subsidie van de overheid. Dat is interessant en ook nodig in verband met de komst van diverse zero-emissiezones in binnensteden. En we hebben contacten met de gemeente Amersfoort en de reinig-settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.ingsdienst zal mogelijk op termijn ook waterstofvoertuigen gaan gebruiken. En de bussen in Amersfoort zijn elektrisch. Die komen hier straks ook laden”, aldus Bredewold. Ook ambassadeurs als Kreijne zullen klanten warm maken voor waterstof. “Wij spreken onze klanten en bedrijven aan, zij weten inmiddels dat het waterstofstation er is. Dus als zij willen investeren in een waterstofauto, dan weten ze dat de  mogelijkheden er zijn. Immers, er kan vanaf nu waterstof worden getankt in deze regio met onze Kreijne-tankpas.” Die inspanningen hebben er toe geleid dat een groep ondernemers zich bereid heeft getoond waterstof aangedreven voertuigen te kopen. Ook heeft Kreijne verschillende merkovereenkomsten, onder meer met Mitsubishi, Mazda en Suzuki. “De importeur van die merken spreken wij natuurlijk ook, en wij vragen hen naar de status van waterstofauto’s en of die ook beschikbaar kunnen komen in de regio’s waar wij de energiestations openen”, aldus Kreijne. Het is hoe Bredewold het graag ziet. “Die ondernemers kunnen de lokale markt heel goed bewerken en zo vraag en aanbod samenbrengen. Zo doorbreken wij het kip-ei verhaal.”