SPAARPROGRAMMA TANK & SCHENK BELEEFT DIT JAAR ZIJN TWEEDE LUSTRUM. MET EEN BIJZONDERE ACTIE WORDT HIERAAN AANDACHT BESTEED. DEELNEMERS ONTVANGEN ACTIVATIEVOUCHERS WAARMEE DUBBELE PUNTEN GESCHONKEN KUNNEN WORDEN. “DAT GAAT ZEKER BIJDRAGEN AAN DE DOELEN WAAROP WE HOPEN: MEER SCHENKINGEN AAN DE GOEDE DOELEN EN VERENIGINGEN, EXTRA OMZET VOOR DE TANKSTATIONS EN HET BEREIKEN VAN HET MILJOEN”, ZEGTPROGRAMMACOÖRDINATOR CLAUDIA LEEUWENKUYL.

Halverwege februari staat de teller van het in totaal geschonken bedrag van Tank & Schenk op bijna 870.000 euro. “Het zou prachtig zijn als dat aan het eind van dit jubileumjaar een miljoen zou zijn”, geeft Leeuwenkuyl enthousiast aan. “Om een extra impuls aan de opbrengst te geven, krijgen deelnemers activatievouchers. Die kunnen zij verdelen onder de clubs, verenigingen, doelen en organisaties die zij via het programma ondersteunen. Als iemand na het tanken de actievoucher bij de deelnemer inlevert, schenkt die niet 1 eurocent per liter aan het door de klant gekozen goede doel, maar 2 cent. De vouchers zullen leden van verenigingen, en mensen die verbonden zijn aan goede doelen, extra stimuleren om te tanken bij de Tank & Schenk-deelnemers. Waardoor zowel de ondernemers als de doelen profiteren van deze jubileumactie.”

Ronald McDonald Kinderfonds
Behalve lokale, door de deelnemers zelf geselecteerde doelen, heeft Tank & Schenk ook altijd één landelijke doel. “Na drie jaar Make-A-Wish hebben we voor een nieuw landelijk doel gekozen”, zegt Leeuwenkuyl. “Dit jaar is dat het Ronald McDonald Kinderfonds. Zoals de meesten wel weten, zorgt dit fonds er met hun huizen, huiskamers en vakantiehuizen voor dat zieke kinderen en hun familie dicht bij elkaar kunnen zijn. Het helpt gezinnen die een moeilijke tijd doormaken en dat maakt het een sympathiek fonds dat wij graag willen ondersteunen met het programma. Uiteraard hebben we dit van tevoren met de mensen van het Ronald McDonald Kinderfonds afgestemd en zij zijn heel blij met onze steun.”

Klantenbinding en sympathie
Tank & Schenk is een initiatief van Peut de Vrije Pomp. Het aantal deelnemers ligt momenteel op twintig, verdeeld over heel het land. Leeuwenkuyl: “Dit spaarsysteem geeft hen de mogelijkheid om zich positief te onderscheiden en hun lokale betrokkenheid te tonen. Het zorgt voor sympathie, klantenbinding en levert goede publiciteit op. En omdat klanten zelf doelen kunnen aandragen blijft het programma dynamisch en zichzelf steeds vernieuwen.” “Het werkt heel eenvoudig: een klant tankt en geeft bij het afrekenen op een bij de kassa aanwezige tablet aan welk doel hij wil ondersteunen. Vervolgens doneert het deelnemende bedrijf 1 eurocent van elke getankte liter aan het door de klant geselecteerde doel.”

Schenkingen verdubbelen
Tank & Schenk beperkt zich overigens niet tot tankstations. Onder de naam ‘& Schenk’ doen ook andere (retail) ondernemingen eraan mee. De donatie is dan gekoppeld aan het aankoopbedrag. Hoe hoger het bedrag, hoe meer punten en dus eurocenten er naar de uitgekozen doelen gaat. “Twee Hema-vestigingen, in Noordwijk en Voorschoten, doen nu aan & Schenk mee”, geeft Leeuwenkuyl aan. “In principe staat het programma open voor een brede groep ondernemers, maar de belangrijkste doelgroep is en blijft de tankstationsector.” “Met Tank & Schenk werd vorig jaar in totaal 75.000 euro geschonken. Het zou heel mooi zijn als we dat dit jaar bijna kunnen verdubbelen, zodat we op dat miljoen uitkomen. Ik roep tankstationondernemers dan ook graag op om zich aan te sluiten bij dit mooie spaarsysteem, dat behalve een volle tank ook een goed gevoel oplevert voor zowel de ondernemer als de tankende klant.”