‘CREËER POSITIVITEIT OP DE WERKVLOER’ IS EEN VAN DE NIEUWE E-LEARNINGS DIE POWER UP! SINDS DIT NAJAAR AANBIEDT. DE TRAINING IS SPECIAAL GERICHT OP MANAGERS. ZIJ IS ONTWIKKELD VANWEGE DE VELE VOORDELEN VAN EEN POSITIEVE WERKSFEER. IEMAND UIT DE PRAKTIJK, DIE DAAR ALLES OVER WEET, IS LOCATIEMANAGER DEBBIE VAN UDEN VAN HET ARGOS-TANKSTATION VAN HANEX IN NULAND.

ls een klant met een slecht humeur binnenkomt, zien wij het als uitdaging om hem minimaal met een glimlach te laten vertrekken”, vertelt Van Uden. “En meestal lukt dat. Met een vriendelijk woord, een grapje. Dat kunnen omdraaien bij mensen geeft veel voldoening.” Dit voorbeeld is tekenend voor Debbie van Uden en haar team van het Argos-station van Hanex aan de Rijksweg in Nuland. “Debbie behandelt haar klanten en collega’s precies zo, zoals ze zelf ook behandeld wil worden”, zegt officemanager en HR-assistent Jo-Anne Verlouw van de Hanex Hospitality Group. “Ze geeft leiding, maar werkt ook gezellig met het team mee op de vloer. Daarmee, en met haar flexibiliteit en vrolijke karakter, draagt ze voor een belangrijk deel bij aan de positieve sfeer die op dat station heerst. En die zorgt er (mede) voor dat klanten daar graag komen. Op een gezellige plek, waar je goed geholpen wordt, kom je graag terug.”

Kappersopleiding
Wat Verlouw zegt, hoorde Van Uden jaren geleden in iets andere bewoordingen ook een docent van de kappersopleiding zeggen. “Ik ben bijna 25 jaar kapster geweest. Op de opleiding vroeg een docent een keer: wie, denken jullie, heeft meer klanten? Een perfect knippende kapper die nauwelijks met zijn klanten praat? Of een kapper die weleens een foutje maakt, maar altijd een gezellige sfeer creëert? Het goede antwoord is natuurlijk die laatste kapper en zo is het in de praktijk ook echt. Zo werkt het in een kapsalon en ook op een tankstation. Als je positief en vriendelijk bent, slaat dat over op anderen. Wie goed doet, goed ontmoet, zeggen ze wel. Zo is het precies. En daarnaast doen we uiteraard altijd onze uiterste best om ons werk zo goed mogelijk te doen.”

‘Alles komt goed’
Volgens Van Uden is ze tijdens haar werk niet heel bewust bezig met positief zijn. “Het is iets wat erin zit bij mij, in mijn persoonlijkheid. Mijn levensmotto is ook ‘alles komt goed’. Voor de mensen die mij kennen is dat heel herkenbaar. Ik zeg dat heel vaak.” Nadat de kapsalon waar ze werkte plotseling sloot, kwam Van Uden in 2019 via uitzendbureau Ready 4 You in de tankstationbranche terecht. Bij Shell-station Hondsiep aan de A73 bij Haps werd ze tankstationmedewerkster en dat beviel haar erg goed. Vanwege de reistijd stapte ze over naar het veel dichter bij haar huis gelegen Shell-station van Hanex in het naast Oss gelegen Berghem. De voormalige manager van dat station had bij haar de ambitie aangewakkerd – ‘Dat is echt iets voor jou’ – om locatiemanager te worden. Toen er een vacature was in Nuland solliciteerde ze. Na een periode als assistent-manager werd ze in september vorig jaar locatiemanager bij dat station.

Heel het team
“In dit verhaal gaat het nu allemaal over mij”, zegt Van Uden, “maar het is heel het team dat voor de goede sfeer zorgt. Alle medewerkers bij ons hebben een positieve instelling. Dat is ook iets waar ik erg op let bij sollicitaties. Ondanks de personeelskrapte neem ik liever iemand niet aan, dan iemand waarvan ik sterk het gevoel heb dat die niet in het team past. Zoveel is een goede werksfeer op het station mij waard.”

Doe de e-learning
Bent u ook locatie- of stationsmanager en benieuwd wat positiviteit in de werkomgeving allemaal nog meer voor voordelen heeft? Ga dan naar Power Up! en doe dan de e-learning ‘Creëer positiviteit op de werkvloer’. Na het doorlopen van deze online training weet u onder meer hoe u positief kunt denken en wat dat kan opleveren, wat u als leidinggevende kunt doen om medewerkers positief te stimuleren en wat de voordelen zijn van een positieve werksfeer.