HENK VAN OS & AD BENSCHOP (D!VERS WOERDEN), ROB VAN HERPEN (HANEX) EN WILLEMJAN VAN GOLSTEIN BROUWERS (VGB TANKSTATIONS) ZIJN GENOMINEERD VOOR DE BETA BRANCHE AWARD. DE PRIJS IS IN HET LEVEN GEROEPEN TER NAGEDACHTENIS AAN EDSKO SCHUITEMA, DIE ZICH ALS MEDEOPRICHTER VAN BETA JARENLANG HEEFT INGEZET VOOR DE TANKSTATION-BRANCHE. DIT JAAR WORDT DE PRIJS UITGEREIKT OP HET BETA AWARD GALA OP 22 SEPTEMBER AAN DE ONDERNEMER DIE MET ZIJN BEDRIJF AL HELEMAAL KLAAR IS VOOR 2030.

‘Mijn eerste reactie? Ik ben verrast’, zegt Willem-jan van Golstein Brouwers (VGB Tankstations) over zijn nominatie voor de BETA Branche Award. ‘Maar’, voegt hij er meteen aan toe, ‘dat maakt het niet minder leuk’. Van Golstein Brouwers heeft twee tankstations; Shell Peelland en een Greenpoint. Beide zijn gelegen in het Brabantse
Asten. “Onze Shell is in het centrum gevestigd, het Greenpoint-station net buiten het dorp. Ze bedienen daarmee
allebei een ander publiek”, legt de ondernemer uit. Maar ondanks de verschillen in klantengroepen, sorteert Van Golstein Brouwers op beide locaties voor op de toekomst. Op 2030 en daarna. “We hebben hier in het centrum twee snelladers en vier AC-laders. En op termijn komen er nog meer laadfaciliteiten bij.” Van Golstein Brouwers is namelijk voornemens om zijn station te verbouwen. “Nou verbouwen, opnieuw inrichten. We hebben het terrein van de buurman gekocht en daardoor hebben we de route van de tankwagen kunnen verleggen. Hierdoor ontstaan er ook mogelijkheden om één van de washallen te verplaatsen en uit te breiden. Verder voegen we parkeerplekken toe, bouwen we de laadfaciliteiten uit, komt er een bakery in de shop en kijken we waar we extra afrekenmogelijkheden kunnen realiseren. Wezullen veel extra tabaksklanten vanaf 2024, het moment dat supermarkten geen sigaretten en shag meer mogen verkopen, verwelkomen.

Maar hoe zorg je ervoor dat de wachttijden niet te lang oplopen? Met een snelkassa, denken wij. En met pinnen aan de pomp” Van Golstein Brouwers hoopt de herinrichting van zijn station in 2024 te hebben afgerond. Al eerder, nog dit jaar, denkt de ondernemer het Greenpoint-station te hebben voorzien van een enorm laadplein. “Dit wordt echt uniek. Het laadplein is namelijk ruim opgezet en heeft een extra hoge luifel waardoor ook vrachtauto’s en bestelbusjes er kunnen laden. Dat is nog niet op veel plekken mogelijk, bij ons straks wel. We plaatsen een powerunit van 600 kW, die als extra boost fungeert voor het laden van vrachtauto’s.” Er komen in totaal vier volwaardige opstelplaatsen onder de luifel en vier insteekplekken met in totaal zes snelladers en twee AC-laders. “In nog geen kwartier laden mensen hier hun accu voor 80 procent op.” Van Golstein Brouwers vindt het belangrijk om voor de troepen uit te lopen. “Mijn overgrootvader is ooit begonnen met stookhout en kolen. Dat eindigt, iets dat ook geldt voor fossiele brandstoffen. Al duurt dat echt nog wel even, ik zal niet meemaken dat wij geen fossiele brandstoffen meer verkopen. En ik ben nu 59 jaar. Maar goed, wij wachten niet tot wij de laatste druppel brandstof hebben verkocht.”

Trots
“Leuk en ook wel een beetje trots”, zegt Henk van Os over de nominatie voor de Beta Branche Award. Hij runt samen met zijn compagnon Ad Benschop sinds 1992 twee tankstations in Woerden. Een onbemande pomp en een bemande pomp. En die bemande locatie is volop in ontwikkeling. “We hebben de wens om waterstof te gaan verkopen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, we zijn er al even mee bezig. Maar we gaan nu gelukkig naar de fase van het aanvragen van subsidie. Dus het komt dichterbij”, zegt Van Os. Die waterstof is volgens hem belangrijk voor de toekomst. “Net als laadfaciliteiten. Daar zijn we in 2016 al mee gestart, vier EV-laders toen. Nu hebben we die aangevuld met vier snelladers van ieders 300 kW. Daarnaast hebben we ook CNG en willen we wellicht nog LNG toevoegen.” Het tankstation groeit hiermee naar een volledig aanbod. Dat wordt gecomplementeerd met een uitgebreide shop, bakery onder de naam D!Vers en tal van diensten en services. “Even naar de barbershop? Overdekt een wasje draaien in onze laundry? Sleutels laten bijmaken? Het kan allemaal. En er wordt ook veel gebruik van gemaakt”, verzekert Van Os. Het grijpt volgens hem allemaal in elkaar. “Mensen die hun wasje hier doen, die genieten ondertussen van een goede kop koffie, broodje of maaltijd. We hebben een chef-kok in dienst, die maakt de lekkerste maaltijden.” Het past allemaal bij een fullservice station. “Je moet compleet zijn, omdat de klant dit van je verlangt. Ze willen gemak, alles onder één dak. Tanken, autowassen, even een mooi cadeautje scoren en wat lekkers eten. En dat zal in de toekomst alleen maar toenemen.”
Megablij
“Megablij”, reageert Rob van Herpen van Hanex Hospitality Group (HH Group) op zijn nominatie voor de BETA Branche Award. Met The Villy, het Kwartiertje en CoffeeLab heeft het bedrijf meer dan alleen tankstation- en carwashlocaties en stoomt het zich klaar voor 2030. “Het Kwartiertje is ons bakeryconcept, met CoffeeLab hebben we prachtige koffiezaken en bij The Villy draait alles om het vergroten van het woongenot, sociale cohesie en lokale betrokkenheid. We zitten met dit concept in de plint van woontorens. Het is een ontmoetingsplek waar je altijd kunt aanschuiven. Waar je samen met anderen of op jezelf kunt genieten van lokale producten uit de buurt. Kwalitatief, gezond en gevarieerd eten en drinken. Een plek om te relaxen, werken of een pakketje op te halen, maar vooral om in contact te staan met anderen”, legt Van Herpen uit. Maar wat heeft dit nu met tankstations te maken. “Nou, we leren hier ontzettend veel. Wij hebben ons namelijk tot doel gesteld om minder afhankelijk te worden van de traditionele brandstoffen. Dat betekent dat je kijkt naar de alternatieven, naar laadfaciliteiten bijvoorbeeld. Maar we kijken ook heel goed wat we aan onder meer diensten kunnen toevoegen om, net als nu, onderdeel te zijn en blijven van het dagelijkse leven van mensen.” Als Van Herpen het concretiseert, dan wordt duidelijk dat hij denkt aan een verhuurservice, aan deelauto’s en aan werkplekken met vergaderruimtes. “Veel hangt natuurlijk af van de locatie, van de plek, het publiek dat er komt, de grootte van het station, maar er liggen echt kansen richting 2030.”