SHELL WIL VOOROPLOPEN. HET NIEUWE SHELL CAFÉ, DAT ALS VERVANGER VAN DELI2GO EN DELIBYSHELL IS GEÏNTRODUCEERD, IS HIERBIJ EEN BELANGRIJK WAPEN. RECENT OPENDE HET VIERDE SHELL CAFÉ OP GRENSSTATION HAZELDONK-OOST, EN MEER STATIONS ZULLEN VOLGEN. DAARBIJ LANCEERT DE MARKTLEIDER OOK EEN EIGEN KOFFIECAFÉ. “KOFFIE IS EEN BELANGRIJKE GROEP BINNEN HET CONCEPT. DE GAST KRIJGT PREMIUMKOFFIE, VAN SHELL OF STARBUCKS.”

Dit zegt Kees van Wezel, Head of Foodservice & Coffee Benelux & France bij Shell, in een interview met Move On Magazine. Het gesprek met hem vindt plaats bij station De Hackelaar aan de A1 bij Muiden. En groot station, één van de drukste van Nederland. “De shop heeft een metamorfose ondergaan, absoluut”, erkent Van Wezel meteen. Direct springen de verse, nieuwe producten in het oog, net als de open keuken. Keuze te over: een briochebol met spiegelei en zalm en warme maaltijden zoals de bowl met rendang-vlees en rijst. Oh, en een broodje bal en frikandel natuurlijk. Barista’s maken verse koffie op basis van nieuwe Shell Café koffieblends. Een zitgedeelte geeft een huiskamergevoel waar gasten even kunnen rusten, werken of overleggen.

Shell slaat met het Shell Café qua uiterlijk een nieuwe toon aan in vergelijking met het deli2go-concept dat dienstdeed in de shop van het station. Maar qua assortiment volgt Shell wel de ingeslagen weg van deli2go. Vega, vegan, vlees van dieren die een goed leven hebben gehad en duurzame tonijn in de salade, het was er allemaal al. En het is er nu ook nog. Hij merkt dat het aantal eetmomenten door de dag toeneemt. “Het is niet meer standaard een ontbijt, lunch en avondeten. Nee, gasten eten steeds vaker tussendoor. Dus we hebben ook variatie in het aanbod aangebracht voor elk moment van de dag.” Een blik op de menukaart maakt duidelijk dat het dan gaat om gerechten als een omeletwrap of bowl rendang. Maar er is ook een frietje verkrijgbaar, salade of chili sin carne. En wat te denken van spinazie mozzarella quiches en tosti’s met geitenkaas. Plus yoghurt-muesli ontbijt, groente smoothies en salades. En appeltaart. Van patissier Hidde de Brabander.

Meer jongeren en vrouwen
Die doelgroep is sowieso aan verandering onderhevig, merkt hij op. “We zien meer jongeren en vrouwen op onze stations. Dat heeft enerzijds effect op de service en dienstverlening en anderzijds op het assortiment. Deze doelgroepen stellen andere eisen aan gastbeleving en persoonlijke service, en hechten waarde aan de herkomst van producten. Daar spelen wij op in.” Om die reden denkt Shell nu ook nog niet aan de introductie van orderkiosken. “Geen persoonlijk contact, geen glimlach, geen storytelling; daarom past het niet bij ons concept. Wij zullen ook niet gaan samenwerken met een supermarktformule, wij geloven in foodservice, in horeca, in beleving.”

Espressobar in eigen huis ontwikkeld
Koffie is een belangrijke groep binnen Shell Café. De gast krijgt premiumkoffie, van Shell of Starbucks. En er is een counter waar de barista’s van Shell koffie bereiden op basis van de eigen blends. “Van een espresso tot latte macchiato, cappuccino en ijskoffie”, aldus Van Wezel. In de recent geopende locatie in Hazeldonk-Oost gaat Shell echter nog een stap verder, zegt hij. “Daar testen we met onze eigen espressobar. In de bar veel zitplaatsen, waar gasten kunnen ontspannen, en de nieuwste koffiespecialiteiten kunnen proeven. Wat zoal? Nou, een witte chocolade macchiato, of bijvoorbeeld een ijskoude frappé. Daarnaast bieden we ook verse yoghurt met fruit en granola’s aan, en versbelegde bagels en tosti’s.” Op de vraag of Shell hierin niet wat doorslaat, antwoord Van Wezel resoluut. “Neem vega en vegan, dat is niet makkelijk om naar de tankshop te brengen. Maar we proberen het toch, en we kiezen daarbij heel duidelijk bepaalde assortimenten uit.. Maar het gaat ook wel eens mis; het broodje bietencarpaccio bijvoorbeeld, dat werkte niet. Dat was wel een stap te ver.”

De juist verhoudingen
Het ‘nieuw’ in het assortiment is erg belangrijk, vertelt Van Wezel. Daarom blijft Shell volgens hem sleutelen aan het assortiment. “Je moet steeds weer vernieuwen, en we focussen daarbij ook op de juiste verhouding tussen vlees en vega. En we kijken naar minder zout, minder suikers en minder kleurstoffen in onze producten.” Van Wezel verzekert dat Shell met de aanpak, en met de nieuwe Shell Cafés succesvol is, zonder overigens keiharde cijfers te noemen. “Het eerste Shell Café dat we hebben geopend was Sandelingen- oost. Daar zaten we na een paar dagen al meteen op de business case, daar zijn we echt heel tevreden over.” Dat het goed gaat is ook te danken aan de efficiënte inrichting met handige features voor gasten. Zo kunnen zij bij de bakery hun brandstof afrekenen, maar de gehaaste klant, die alleen komt om te tanken, kan dit ook doen bij de kassa in de shop en bij een zelfscanunit. Die kassa’s helpen onze medewerkers ook, zij hebben de handen vrij en kunnen zich focussen op gastvrijheid en de dienstverlening op de stations.” Overigens heeft Shell de bekende rode (verantwoordelijk voor het voorterrein) en gele brigade (verantwoordelijk voor de shop en bakery)
achter zich gelaten met de introductie van dit nieuwe bakeryconcept. “Die barrière is geslecht”, lacht Van Wezel. Het waren namelijk twee teams, in verschillende rode en gele kleding, die niet altijd elkaars werk konden overnemen. “Nu is dat wel zo. Iedereen kan in de bakery meedraaien, en iedereen kan kassa draaien, de shop bijvullen en het voorterrein schoonhouden. En dat wordt gewaardeerd, sommige medewerkers vinden het bijvoorbeeld fantastisch dat ze nu ook in de bakery mogen werken en mogen vertellen over het assortiment en de herkomst van producten.” Met de komst van het Shell Café verdwijnen op termijn de labels deli2go en delibyshell van de radar. Van Wezel: “De verwachting is dat snelladen steeds meer gemeengoed zal worden als in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht mogen worden, en daar moet je op inspelen. “We bieden met het Shell Café de gelegenheid om even op te laden; de auto maar ook jezelf. Een plek waar je een rustpunt vindt voor onderweg, in plaats van een plek waar je zo snel mogelijk weer vertrekt. Zo zien we het station van de toekomst.”