HAPPY DUCK. DAT IS EEN NAAM DIE OPVALT EN BLIJFT HANGEN. HOE DIE BEDRIJFSNAAM PRECIES IS ONTSTAAN, WEET DE HUIDIGE MEDE-EIGENAAR VAN DE TWEE HAPPY DUCK-AUTOWASPLEINEN NIET PRECIES. WEL WEET DANNY HARSKAMP HEEL GOED WIE ZIJN KLANTEN ZIJN. “DAAR ZITTEN VEEL AUTOLIEFHEBBERS ONDER WAARVAN EEN DEEL HET DE MOEITE WAARD VINDT OM EEN STUK OM TE RIJDEN VOOR ONS.”
Autowasplein Happy Duck zit in Bleiswijk en Duivendrecht. “We zijn bezig met een derde locatie, in Amersfoort”, vertelt Danny Harskamp. De ‘Keistad’ is ook de plaats waar Wasplein BV gevestigd is. Dat is een ander bedrijf waarbij Harskamp betrokken is. Hij is daar de directeur/eigenaar van. “Wasplein bouwt autowasboxen. Ik zit al 32 jaar in het vak. In die tijd hebben we tussen de 500 en 600 wasboxen gebouwd. Als bedrijf waren we de eerste ontwikkelaar ontwikkelaar van milieuvriendelijke autowaspleinen in Nederland. In 2016 wilde de vorige eigenaar van Happy Duck – en de bedenker van de naam – een wasstraat laten bouwen in Duivendrecht bij Amsterdam. Wij kwamen met hem in gesprek en adviseerden hem geen wasstraat, maar wasboxen neer te zetten op die locatie. Vanwege de concurrentie met de daar al aanwezige wasstraten, waarvan een aantal van grote partijen is, en door het inkomensniveau in die buurt. Duivendrecht grenst aan Amsterdam-Zuidoost waar veel mensen wonen die het niet heel breed hebben. Met wasboxen kun je hen een prijsvriendelijk alternatief bieden dat meteen ook duurzaam is. Onze argumenten overtuigden de ondernemer. Hij ging met ons in zee en vervolgens hebben wij daar het eerste wasplein van Happy Duck gebouwd en ingericht.”
Uit de verre omgeving
Spijt van zijn keuze kreeg die ondernemer niet. Harskamp: “Want naast de andere argumenten bieden onze wasboxen nog andere voordelen, zoals onderhoudsvriendelijkheid en lage exploitatiekosten. Het liep ook meteen heel goed in Duivendrecht. Happy Duck groeide daar snel uit tot een van de best lopende waslocaties van Nederland. Aan de kentekens kunnen we zien waar de klanten vandaan komen. Die komen niet alleen uit de buurt en regio, maar uit de verre omgeving tot aan Haarlem toe. Hetzelfde zien we bij Happy Duck in Bleiswijk, bij Zoetermeer. Daar komen bijvoorbeeld ook mensen vanuit Den Haag naartoe. Die locatie bouwden we voor diezelfde ondernemer. Dat autowasplein opende in het voorjaar van 2019 en is, net als dat in Duivendrecht, 24/7 geopend. Er zijn daar 12 wasboxen en 12 stofzuigeilanden. Happy Duck Duivendrecht heeft 14 wasboxen voor auto’s en een voor motoren en scooters en 8 stofzuigeilanden. In 2020 ben ik medeaandeelhouder geworden. De naam Happy Duck hebben we toen behouden. Het is een opvallende en vrolijke naam waarop leuk gereageerd en die goed onthouden wordt. Waarom destijds voor deze wat aparte naam gekozen is, weet ik niet precies. Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem gewoon out of the blue verzonnen. En dat is een goede ingeving gebleken.”
Autoliefhebbers
De klanten van de Happy Duck-vestigingen omschrijft Harskamp als autoliefhebbers. “Voor een groot deel zijn het mensen die het belangrijk vinden dat hun auto schoon en netjes is en die bereid zijn om daar tijd en moeite in te steken. En dat tegen lage kosten – voor minder dan 4 euro kun je al bij ons terecht – en op een plek waar alle faciliteiten aanwezig zijn. Behalve wasboxen en stofzuigeilanden hebben we op de waspleinen een doekjes- en geurautomaat, een automatische mattenwasser en een bandenpomp. Bij ons was je je auto bovendien op een duurzame manier. Beide locaties hebben een state-of-the-art filtersysteem dat het water reinigt, neutraliseert en recirculeert. Daarnaast werken wij alleen met biologisch afbreekbare zeep en wekken we met zonnepanelen onze eigen groene stroom op. Behalve particulieren weet ook de zakelijke markt ons goed te vinden. Zo maken onder andere taxichauffeurs en -bedrijven gebruik van onze autowaspleinen. Omdat de wasboxen breed en hoog zijn, respectievelijk 5 en 3,20 meter, kun je er ook goed met bedrijfswagens en elk ander voertuig terecht.”
Pleinwachters
Volgens Harskamp onderscheidt Happy Duck zich op een aantal punten van veel andere autowaspleinen. “Het zijn grote locaties waardoor er vrijwel altijd wel plek is. Wachten, en zeker lang wachten, hoef je eigenlijk nooit en dat scoort hoog. Ook het feit dat wij personeel op de pleinen inzetten is een groot verschil. Daardoor zien ze er picobello uit. De pleinwachters zijn ook een aanspreekpunt voor klanten, leiden bij drukte het verkeer in goede banen, dragen bij aan de veiligheid en constateren in een vroeg stadium zaken die niet goed zijn zodat die snel kunnen worden aangepakt.”
Uitbreidingsplannen
Harskamp is ervan overtuigd het Happy Duck-concept ook elders een succes zal zijn. “We willen het aantal vestigingen graag uitbreiden. In Amersfoort zijn wij daar al vier jaar mee bezig. Inmiddels is de gemeenteraad akkoord met het plan en daarmee is een belangrijke stap genomen. We hopen daar in de loop van dit jaar met de bouw te kunnen te beginnen. Het wordt wel steeds moeilijker om projecten van de grond te krijgen. Dat merken we ook aan de orders voor Wasplein BV. Gebrek aan locaties, natuurbeschermingsregels, stikstof en netcongestie maken het er niet eenvoudiger op. Het is een kwestie van doorzetten en een lange adem hebben. En positief blijven [en vervolgens lachend:], als een happy duck, zeg maar.”