BIJNA 30 JAAR WAS PETRA VAN STIJN TANKSTATIONONDERNEMER. IN DIE PERIODE WAS ZE OOK 3 JAAR VOORZITTER VAN BETA. IN 2015 VERKOCHT ZE HAAR ZAKEN EN
EEN JAAR LATER NAM VAN STIJN DE WASSALON VAN HAAR FAMILIE ONDER HAAR HOEDE. AFGELOPEN ZOMER OPENDE ZE IN ARNHEM EEN TWEEDE WASSERETTE: SPEED QUEEN LAUNDRY. EN DAAR BLIJFT HET NIET BIJ…

Ondernemen en besturen, dat is wat Petra van Stijn heel graag doet. Het ondernemen zit haar in het bloed. “Ik kom uit een echte ondernemersfamilie”, vertelt ze. “Frans vind en vond ik een prachtige taal. Na de middelbare school ben ik daarom Frans gaan studeren. Tijdens die studie kwam ik erachter dat lerares worden niets voor mij was. In het onderwijs voer je grotendeels uit wat anderen bedenken en de sfeer in zo’n lerarenkamer… Nee, dat sprak mij niet aan. Werken in ons familiebedrijf, wat ik onder andere als bijbaan in mijn studietijd deed, beviel veel beter. Ondernemen, zelf dingen bedenken en op- en uitbouwen, projecten van A tot Z uitvoeren, daar ligt mijn hart. Mijn studie heb ik afgemaakt, maar ik koos voor het familiebedrijf en het ondernemerschap.” Dat familiebedrijf kwam voort uit de kolenhandel van haar vader Wim. “Ik ben opgegroeid in het Spijkerkwartier in Arnhem”, zegt Van Stijn. “Mijn vader breidde die kolenhandel uit met een tankstation, garage en handel in automaterialen. Vanaf begin jaren ’60 liep de vraag naar kolen terug door de komst van aardgas. Wasserettes waren juist in opkomst. Daar speelde mijn vader op in door op de benedenverdieping van ons huis een ‘Miele Wassalon’ met zelfbediening te beginnen.”

Spijkerkwartier
“Die wasserette bleek een goede zet”, vertelt Van Stijn verder. “Wasmachines waren in die tijd erg duur. Lang niet iedereen kon zich zo’n uitgave veroorloven. Ook hadden veel mensen niet voldoende ruimte daarvoor. Zeker in een oude wijk als het Spijkerkwartier. Als tiener en student werkte ik er regelmatig en genoot ik van de ongecompliceerde sfeer die er hing.” In het familiebedrijf hield Van Stijn zich voornamelijk bezig met de inmiddels twee tankstations van VéBé van Steijn. “Uit de familienaam is die ‘e’ ergens in de jaren ’50 geschrapt”, legt ze uit. “In de bedrijfsnaam is die gebleven. Dat is misschien wat verwarrend, maar het zijn dezelfde ‘Stijnen’. Mijn twee broers en ik hebben het bedrijf op gegeven moment overgenomen en daarbij is de onderneming in tweeën gedeeld. Mijn broers gingen verder met de garage en de automaterialen en ik ging de tankstations doen. Mijn tante Gerda, een zus van mijn vader, runde de wassalon in het Spijkerkwartier. Dat deed ze tot haar pensioen in 1989. De exploitatie werd daarna door de familie Dijkkamp verzorgd.”

Waterstofprimeur en bakery-succes
Haar drive om te ondernemen kon Van Stijn in de tankstations goed kwijt. “De vrijheid om zaken naar eigen inzicht op te pakken en te ontwikkelen vond ik heerlijk. Zo was ik een van de eersten die met een bakery begon in een tankshop. Ook waren we de eerste met een openbaar tankpunt voor waterstof. Dat was in 2010 bij het AVIA-station aan de Van Oldenbarneveldtstraat in Arnhem. Dat moest vanwege stadsontwikkeling sluiten. Ík kreeg daarop de kans een heel nieuw station te bouwen aan de Westervoortsedijk. Dat was heel mooi project om aan te werken. Dat Shell-station opende in 2012 en stond aan een drukke doorgaande weg en grensde aan een groot bedrijventerrein. Het bakery-concept dat ik voor dat station ontwikkeld had, sloeg enorm aan. Met food draaiden we daar op een stadslocatie de omzet van een snelwegstation. Tijdens lunchtijd stond een team van zes medewerkers zich daar een slag in de rondte te werken om iedereen van dienst te kunnen zijn.”

Klaar met gedoe
Ondanks het succes verkocht Van Stijn dat station drie jaar later al aan Shell. Dat had de ontwikkelingen daar met zeer veel interesse gevolgd en zag kansen in dat concept voor het eigen netwerk. Het andere tankstation, aan de Dr. C Lelyweg met als merk AVIA, verkocht ze aan De Haan. “Bijna 30 jaar heb ik tankstations gerund. Grotendeels met veel plezier, maar het gedoe met personeel brak me op. Te vaak werd ik teleurgesteld door mensen die ik vertrouwde, maar eindelijk niet eerlijk bleken. Natuurlijk, er werkten ook fantastische mensen, zoals bijvoorbeeld Henny, waarmee ik nog altijd goed contact heb. Maar al dat gedoe, daar had ik geen zin meer in.” Als volgende stap in haar ondernemerschap zag Van Stijn mogelijkheden in het in de markt zetten van haar bakery- concept. Ze ging zich daarop richten en op het vervullen van bestuursfuncties, iets wat ze graag doet bij organisaties die zich inzetten voor zaken die zij belangrijk vindt, zoals ondernemersbelangen. Zo was ze van 2012 tot en met 2015 bijvoorbeeld voorzitter van BETA.

Prostituees
Het in de markt zetten van het bakery-concept verliep moeizamer dan Van Stijn had verwacht. In 2016 stopte de familie Dijkkamp met de exploitatie van de wassalon in het Spijkerkwartier. Daarmee dreigde definitieve sluiting. Het buurtcomité wilde graag dat de salon bleef en lobbyde daarvoor bij Van Stijn. “Met de salon heb ik altijd een warme band gehad. Daardoor stond ik er op zich wel voor open om dat bedrijf voort te zetten. Ik ben gaan kijken naar de haalbaarheid daarvan en zag er wel een mooie uitdaging in. Ik heb de zaak gerenoveerd en ben begonnen. Eerst nog met Henny als medewerker en een paar jaar later als onbemande selfservice wasserette. Om ideeën op te doen voor de renovatie heb ik onder andere salons in België bezocht. Een daarvan had de wasmachines namen gegeven. Dat bracht mij op een idee. In de jaren ’60 kwam in het Spijkerkwartier de prostitutie op. Dat is een deel van de geschiedenis van de wijk. Die dames kwamen ook in de salon en als eerbetoon aan de prostituees van het eerste uur prijken de namen van acht van hen op de wasmachines van de salon.”

Speed Queen Laundry
Met de onbemande wassalon zette Van Stijn de familietraditie voort en kreeg ze de mogelijkheid om te ondernemen zonder personeelsperikelen. In juli opende ze haar tweede onbemande wasserette in Arnhem, in winkelcentrum Presikhaaf. “Dat is de Speed Queen Laundry. Speed Queen is een Amerikaanse wasmachineproducent die het concept van de selfservice wassalon heeft vervolmaakt. Er zijn er nu een aantal van in Nederland. Mijn zus las daar iets over en bracht het onder mijn aandacht. Het is een volledig geautomatiseerd totaalconcept. Je wordt als ondernemer helemaal ontzorgd en kunt het bedrijf op afstand runnen met een app. Ook voor klanten is er een app. Zij kunnen daarmee bijvoorbeeld betalen, sparen voor korting en zien of er wasmachines vrij zijn. Als ondernemer heb je er werkelijk geen kind aan. Het enige dat je fysiek hoeft te doen in de salon is de boel schoonhouden en zorgen dat er voldoende wasmiddelen zijn. Voor een optimaal wasresultaat maken Speed Queen-wassalons daarnaast gebruik van ozon. Dat wordt toegevoegd aan het water. Op lage temperaturen bereik je daarmee een heel goed wasresultaat en bovendien is het vriendelijk voor het milieu. De doelgroep voor wasserettes groeit weer en ik ben mij daarom aan het oriënteren op locaties voor nog een aantal Speed Queen-vestigingen. Het is een interessant concept om in te investeren. BETA-leden die daar meer over willen weten, kunnen contact met mij opnemen via info@wasseninarmhem.nl.