KLEIN BEGONNEN, GROOT GEWORDEN. HET IS HET VERHAAL VAN GERRIT DONGELMANS. HIJ STARTTE IN 1998 VOLTA TRUCKWASH IN DELFT IN EEN BEDRIJFSPAND DAT VIER KEER ZO KLEIN WAS ALS HET HUIDIGE ONDERKOMEN VAN HET BEDRIJF. HIJ SPECIALISEERDE ZICH MET SUCCES IN EEN NICHEMARKT, IN ONDER MEER HET REINIGEN VAN VUILNISWAGENS.

Nee, ik heb geen tijd voor een interview”, zegt Dongelmans resoluut als Move On Magazine hem belt. “Ik moet verder.” Na wat app’jes over en weer stemt hij toch in. “Maar het moet niet te lang duren, ik heb het druk”, zegt de ondernemer erbij. Zijn dienstverlening is namelijk in trek. “We hebben het in de loop van de jaren steeds drukker gekregen. Eerst alleen met particulieren, later kwamen de grote bedrijven”, vertelt Dongelmans. Hij start in 1998 het bedrijf. “Ik werkte bij supermarktketen Konmar, maar daarnaast waste ik privéauto’s. Geen gewone auto’s, echt luxe sportauto’s. Vaak één keer in de twee weken, van top tot teen. Dat was een succes. Met financiële hulp, en tips van een bevriende ondernemer, heb ik toen mijn baan opgezegd en ben ik gestart in een pand aan de Voltaweg.”

Als éénpitter
Dongelmans startte daar als zelfstandige, als éénpitter. In een klein pand. Inmiddels heeft het bedrijf 30 mensen in dienst. “Ik begon dus met die privéauto’s, maar al snel kwam de vraag van bedrijven of ik niet ook hun vrachtauto’s kon wassen. Daar heb ik kort even over na moeten denken. Immers, je kunt geen vuilniswagen naast een Lamborghini wassen. Dan hebben de eigenaren van die luxe sportauto toch echt zoiets van; daar laat ik mijn auto niet fijn achter”, verklaart Dongelmans. Het wassen van vrachtauto’s kreeg dan ook de voorkeur. “We begonnen hier met ongeveer een kwart van dit pand, maar in 2013 hebben we de hele hal gehuurd”, legt Dongelmans uit. En de ruimte kan hij goed gebruiken. “Het klantenbestand is behoorlijk gegroeid met kleine en grote bedrijven. En weet je nou wat zij zo prettig vinden? Ze kunnen hier naar de Voltaweg rijden zonder afspraak en meteen hun bedrijfswagen laten wassen. Er zijn zelden wachtrijen en de rekening volgt later.”

Met de tijd mee
Ja, de rekening volgt later. Volta Truckwash is met de tijd meegegaan en werkt met een geautomatiseerd facturatiesysteem. “Wanneer klanten hun vrachtauto laten reinigen, voeren wij het kenteken van het voertuig in het systeem in en aan het eind van de week wordt de factuur per e-mail naar de klant gestuurd, met daarbij een overzicht van de tijd, datum en de kentekens van de gewassen voertuigen”, legt Dongelmans uit. En hoewel de bedrijven de overhand nemen binnen het klantenbestand van Volta, verloochent Dongelmans zijn roots niet. “Kijk, de luxe privéauto’s wasten wij altijd met de hand en die filosofie passen we ook toe bij de vrachtwagens die hier binnenkomen. Alle voertuigen worden bij ons nog steeds handmatig gereinigd, zodat we niets vergeten en niets over het hoofd zien zoals een schade aan de onderkant, om maar iets te noemen. Daarbij passen we ons wasproces wel aan op de behoefte van het type bedrijfswagen. Zo controleren we op eventuele kleine schades of defecten en smeren we ook bijvoorbeeld de (pers)containers op een vrachtauto. Het preventief en technisch reinigen van een vuiniswagen, dat is zo langzamerhand wel echt ons specialisme geworden”, lacht Dongelmans.

Grote afvalverwerkers als klant
Hij mag grote afvalverwerkers als Prezero, Renewi en Roteb tot zijn klanten rekenen. Maar ook diverse gemeenten. Dongelmans: “Daar gaan we dan op af met onze mobiele teams. We hebben drie bussen rondrijden, in die bussen alle benodigdheden voor het wassen op locatie. Het enige wat wij nodig zijn is een wateraansluiting en een 380 Volt-aansluiting. Wij zorgen er vervolgens voor dat alle bedrijfswagens volledig worden gereinigd, van buiten en binnen”, aldus Dongelmans. Het wassen door de mobiele teams gebeurt hoofdzakelijk in de avonduren en op zaterdagen. “Die wagens zijn natuurlijk altijd onderweg, door ze in de avonden en weekenden te wassen staan ze nooit stil. Dat is
erg belangrijk”, aldus Dongelmans.

Veel communicatie
De ondernemer legt uit dat er veel communicatie is met klanten. “Zij hebben toegang tot ons truckwashportal, waar ze alles vinden over de afspraken die we hebben gemaakt. Ze vinden het wasprogramma, de frequentie van hoe vaak we langskomen, de zaken die we hebben gedaan en de eventuele schades die wij hebben geconstateerd. Bij eventuele bijzonderheden zien klanten in één oogopslag waarom een voertuig niet gewassen is of welke defecten wij hebben opgemerkt aan het voertuig. Via dit hulpmiddel kan er snel worden geschakeld, zodat het voertuig snel, schoon en veilig de weg op kan. En is er een calamiteit en moeten we een keer extra komen, dan kunnen ze dat natuurlijk aangeven via het portal.” Het succes van het wasbedrijf hangt volgens Dongelmans samen met goed opgeleid personeel en een brede dienstverlening, de hoge mate van service en het leveren van kwaliteit. “En het is een niche, het wassen van vuilniswagens is namelijk geen gangbare handel voor een wasstraat.”