IN DE TWEE JAAR DAT RIJMAR NU DEEL UITMAAKT VAN CATOM (OK) VERANDERDE ER VEEL BIJ DE TANKSTATIONS VAN HET VOORMALIGE LIMBURGSE FAMILIEBEDRIJF. OP HET KANTOOR IN ROERMOND BLEEF DAARENTEGEN BIJNA ALLES HETZELFDE. DAAR ZITTEN DE GEWEZEN DIRECTEUREN, FRANS EN MARCEL VAN RIJSWICK, NOG ALTIJD GEBROEDERLIJK TEGENOVER ELKAAR.

Dat ik nu nog bij het bedrijf zou werken, had ik twee jaar geleden niet verwacht”, zegt de 55-jarige Marcel van Rijswick. “Het is ook best opmerkelijk dat een voormalige directie een paar jaar na een overname nog altijd binnen de onderneming actief is. Dat Bij de verkoop van ons familiebedrijf kwam veel emotie kijken en het was ook best wennen aan de nieuwe rol – mijn broer en ik waren tientallen jaren gewend om zelf de beslissingen te nemen – maar ik ben blij dat ik nog altijd betrokken ben bij het bedrijf en tevreden zoals het gaat.” Marcel van Rijswicks één jaar oudere broer Frans beaamt dat: “Ik ervaar dat net zo.” “En die tevredenheid komt van beide kanten”, vult Marcel hem aan. “Johan Bogaarts (netwerkmanager bij OK Retail, red.) laat ons regelmatig weten dat hij blij met onze inbreng is. [En dan met een lach:] Hij zegt het zo vaak, dat je het bijna niet meer gelooft.” “Nou, dan zal ik het voorlopig maar niet meer zeggen”, is Johans gevatte repliek.

Goede match
De vrolijke stemming is kenmerkend voor de samenwerking tussen de broers Van Rijswick en OK. “Er is een goede match tussen ons”, bevestigt Johan. “Anders zou dit niet werken zo. Frans en Marcel hebben veel kennis en ervaring, zijn flexibel, prettig om mee samen te werken en hebben in Limburg een heel goede naam en een groot netwerk. Daarmee zijn ze van grote waarde voor het bedrijf. Wij zijn dan ook blij dat we ze binnenboord hebben kunnen houden.” De broers worden bijna verlegen van de woorden van Johan Bogaarts en zijn op hun beurt weer zeer te spreken over de manier waarop OK de overname heeft aangepakt en Rijmar in zijn organisatie integreert. “Dat gaat heel geleidelijk en met oog voor het karakter van ons voormalige familiebedrijf”, legt Frans uit. “Voor ons was het bijvoorbeeld heel belangrijk dat het personeel dat wilde blijven zijn baan behield. Dat is ook gebeurd. Rijmar had ongeveer 55 mensen in dienst. Die werken er bijna allemaal nog. Een aantal is al heel lang aan het bedrijf verbonden en werkt er zelfs langer dan Marcel en ik.”

Ziel en zaligheid 
Frans en Marcel van Rijswick groeiden als kind op in het bedrijf dat hun opa Frits en vader Jan begin jaren ’60 in Roermond oprichtten. “Zij begonnen een tankstation en een groothandel in brandstoffen en smeermiddelen”, vertelt Frans verder. “In de basis is het bedrijf altijd hetzelfde gebleven. In de zin dat we ons op die twee activiteiten zijn blijven richten. Wel is dat steeds verder uitgebreid naar uiteindelijk zeven tankstations in Limburg en een wagenpark met zes distributietrucks voor het leveren van brandstoffen en smeermiddelen aan een breed scala aan bedrijven. Vooral in Limburg, maar ook daar buiten. Om met onze groothandel een landelijke dekking te kunnen bieden aan klanten, werkten we al tien jaar samen met de groothandelstak van Catom, OK Oliecentrale. Al vanaf het begin van de samenwerking vroeg OK ons elk jaar of we het bedrijf niet wilden verkopen. Dat sloegen we steeds af, tot 2,5 jaar geleden. Toen liet OK aan mij blijken bovengemiddelde interesse te hebben in het overnemen van Rijmar. Ik ben daarmee naar Marcel gegaan en samen hebben we de kwestie voorgelegd aan onze ouders.” Marcel: “Hun leven stond voor een heel groot deel in het teken van het bedrijf. Zij hebben, net als wij, daar heel hun ziel en zaligheid ingestopt. Met lood in de schoenen zijn wij daar dan ook heengegaan. Maar zij reageerden heel anders dan wij hadden verwacht. Heel stellig vonden zij beiden dat we met OK moesten gaan praten.”

Deel van je leven
Maar daar had het thuisfront van beide broers ook nog wat over te zeggen “We zijn allebei getrouwd en ik heb twee zoons en Frans twee dochters”, vervolgt Marcel. “Die werken niet bij Rijmar en staan er ook verder van af dan Frans Frans van Rijswick, Gerard de Graaf, Marcel van Rijswick en Johan Bogaarts in het Grand Café van tankstation Kerensheide in Elsloo. “Dat ik nu nog bij het bedrijf zou werken, had ik twee jaar geleden niet verwacht”, zegt de 55-jarige Marcel van Rijswick. “Het is ook best opmerkelijk dat een voormalige directie een paar jaar na een overname nog altijd binnen de onderneming actief is. Dat ‘Elk jaar vroeg OK aan ons of we geïnteresseerd waren in een overname’ MoveON magazine 11 en ik vroeger. Van jongs af aan waren wij op het bedrijf te vinden. Elke schoolvakantie werkten we daar. Het was voor ons vanzelfsprekend dat wij het bedrijf in zouden gaan. Voor onze kinderen is dat anders. Maar leuk vonden mijn zoons het idee dat we het bedrijf misschien gingen verkopen zeker niet. We hebben er uiteindelijk een zomer lang over nagedacht en in het najaar van 2021 zijn we met OK gaan praten en toen waren we er eigenlijk vrij snel uit. Vanuit het verstand gezien verliep de verkoop heel soepel, maar emotioneel was het wel zwaar. Het is toch een belangrijk deel van je leven en je familie-erfgoed waarvan je afstand doet. Dat doet best pijn.” Frans: “Op zich zagen we nog genoeg toekomst in het bedrijf, maar er spelen ook veel onzekerheden in de branche. Bijvoorbeeld als het gaat om de energietransitie en het overheidsbeleid. Meegaan met die veranderingen en je daarop voorbereiden is voor grotere bedrijven makkelijker dan voor kleinere. Dat soort zaken en de aansprekende plannen die OK met Rijmar heeft, zorgde ervoor dat we snel tot een deal konden komen.”

Grote verantwoordelijkheid
“Buiten dat onze kinderen (nog) niet in de zaak werkten en die ambitie tot dan toe ook niet hadden; wij weten wat het inhoudt om een familiebedrijf te leiden”, geeft Marcel aan. “Het is een grote verantwoordelijkheid en brengt de nodige hoofdbrekens en zorgen met zich mee. Je weet wat het is en dat het niet altijd eenvoudig is en daar wil je je kinderen eigenlijk ook wel voor behoeden. Mijn zoons vinden het nog altijd niet makkelijk, maar Frans en ik hebben deze stap bewust genomen en staan er helemaal achter en vinden het fijn dat we in een andere rol nog bij het bedrijf betrokken zijn. We zijn overal voor inzetbaar en springen bij waar nodig. Het zwaartepunt van de werkzaamheden van Frans ligt bij sales en ik houd mij veel met de bouw- en verbouwprojecten van OK bezig. En het bijzondere is dat we nog altijd op dezelfde plek tegenover elkaar op kantoor zitten. Als het aan ons ligt, gaan we op deze manier nog jaren door.”

Springplank
Het feit dat OK jaren achtereen aan Frans en Marcel kenbaar maakte hun bedrijf te willen overnemen, maakt wel duidelijk hoe groot de interesse van die onderneming in Rijmar was. “Onze activiteiten sluiten heel goed bij elkaar aan”, legt Johan uit. “We exploiteren beide tankstations en houden ons bezig met de opslag en distributie van brandstoffen en smeermiddelen voor de zakelijke markt. De overname past ook goed in onze groeistrategie. In Limburg hadden wij nog niet veel activiteiten. Met Rijmar hebben wij onze positie daar enorm versterkt. Het is ook een goede springplank voor verdere groei in die provincie. Daarbij profiteren wij van de bekendheid, goede naam en reputatie van Rijmar. Rond de overname namen we nog twee andere tankstations in Limburg over. Dat waren bedrijven die door Rijmar bevoorraad werden. Ik heb nooit eerder overnames meegemaakt die zo makkelijk verliepen. Die eigenaren vertrouwden blind op Frans en Marcel. Als die met ons in zee gingen, dan moesten wij wel een goede en betrouwbare partij zijn, was hun redenatie.”

OK Grand Café
In de twee jaar dat Rijmar nu deel uitmaakt van OK is er veel gebeurd bij de tankstations van het bedrijf. De drie onbemande locaties zijn van Esso omgekleurd naar OK. De bemande stations hebben allemaal Shell als merk. Alle Shell stations zijn inmiddels voorzien van een shop in OK-stijl. Bij tankstation Kerensheide aan de A2 in Elsloo was die vernieuwing heel ingrijpend. Daar opende OK deze zomer zijn eerste Grand Café. “Dat concept is daar ontstaan”, geeft format- en categoriemanager Gerard de Graaf van OK aan. “Het brengt onze formule naar een heel ander niveau. Op die locatie is veel ruimte en vandaaruit hebben we het concept ontwikkeld. Het is medegeïnspireerd op dat Scheiwijk bij Hoogblokland langs de A27, dat recent door ons is overgenomen. Het is een plek waar we onze formule uitbreiden met extra services, zoals mooie douche- en omkleedruimtes, zelfscans en bestelzuilen, gecombineerd met topproducten waar klanten in een warme en sfeervolle restauratieomgeving van kunnen genieten tot laat in de avond. We zijn heel tevreden hoe het loopt en openen nog dit jaar twee nieuwe OK Grand Café’s, in Breda en bij de Eemakker langs de A27 bij Eemnes.”