NEDERLANDERS TANKEN IN DUITSLAND. DUISTERS TANKEN IN
NEDERLAND. DE ENORME PRIJSSTIJGINGEN EN PRIJSSCHOMMELINGEN ZORGEN ERVOOR DAT HET STUIVERTJE WISSELEN IS. NA DE ACCIJNSVERLAGING IN NEDERLAND KONDIGT DUITSLAND NU AAN PER 1 JUNI DE ACCIJNZEN OP EURO95 MET 30 EUROCENT PER LITER TE VERLAGEN EN OP DIESEL MET 14 EUROCENT. WELK EFFECT HEBBEN DEZE VERSCHILLENDE MAATREGELEN OP HET GRENSVERKEER?

De accijnzen in Nederland op brandstof zijn per 1 april verlaagd. Duitsland doet hetzelfde, maar dat met een hoger bedrag per liter. De accijns op benzine daalt in Duitsland met maar liefst 30 cent per liter en op diesel met 14 cent. In vergelijking met Nederland: per 1 april geldt een verlaging van 17 cent op benzine en 11 cent op diesel. Wel duurt de verlaging in Nederland tot het einde van dit jaar, in Duitsland is de accijnsvermindering vankortere duur, namelijk drie maanden. Direct na de accijnsverlaging in Nederland zagen grenspomphouders de klandizie toenemen. Bij Brandstof Heinen in De Heurne bijvoorbeeld reden de Duitse klanten af en aan. De benzine, maar vooral diesel was er begin april fors voordeliger dan bij de stations in Duitsland. Op diesel scheelde het soms wel 40 eurocent. Het is de omgekeerde wereld voor ondernemer Gerrit Heinen. Hij kon lange tijd niet op tegen de lagere benzineprijzen in Duitsland, in de coronaperiode zag hij pas goed wat het effect daarvan was. “Mensen mochten de grens niet meer over en onze benzineomzet kreeg ineens een flinke zet in de rug”, zei hij daar eerder over in Move On Magazine. En ook nu ziet hij zijn afzet dus weer stijgen. Maar vanaf 1 juni ziet de wereld er wellicht weer anders uit, al blijft Heinen als het om de diesel gaat wel concurrerend. En dat is belangrijk, omdat het Duitse vrachtverkeer dan zijn kant op komt voor een volle tank.

Zaken afremmen
Hoe kan het zijn dat de accijnzen zo verschillen per land? Immers, we zijn toch één Europa. “Het is een politieke beslissing”, zegt Joris Knoben, hoogleraar Bedrijfseconomie aan de Radboud Universiteit, daarover tegen Omroep Gelderlander. “In Nederland zijn de accijnzen altijd al hoger geweest dan in omliggende landen”, legt de econoom uit. Met accijnzen wil de overheid het gebruik van bepaalde zaken afremmen, zoals bij alcohol en tabak. “Maar het is voor de overheid ook een makkelijke manier om extra inkomsten te genereren”, voegt Knoben er aan toe. Over de verschillen met andere landen als Duitsland heeft Knoben ook wel een mening. “We moeten deze hogere accijnsverlaging in Duitsland zien als onderdeel van het pakket. Nederland kiest voor een ander pakket aan maatregelen, zoals de verlaging van de energiebelasting. In Nederland zijn automobilisten een melkkoe.” Voor ondernemer Heinen is het allemaal lastig te begrijpen. “Ik vraag mij weleens af of ze dat in Den Haag allemaal wel doorhebben. Die accijnsmaatregelen doen ons pijn, maar de overheid heeft dat volgens mij helemaal niet door. En ze doen zichzelf ook tekort. Mensen die over de grens trekken spekken de Duitse staatskas, niet die van Nederland.” Het irriteert de ondernemer, maar aan de andere kant is hij het inmiddels ook wel gewend. “We weten niet beter.”