GIJS DEN OUDE HEEFT EEN PAAR MAANDEN GELEDEN BEWUST GEKOZEN VOOR DE PETROLBRANCHE. DE OUD-ONDERHOUDSMONTEUR BIJ EEN METAALBEDRIJF ZOCHT EN VOND EEN BAAN MET AFWISSELING. EN EEN BAAN WAARIN HIJ ZIJN LIEFDE VOOR GASTVRIJHEID KWIJT KAN. “HET IS GEWOON HEEL LEUK OM MENSEN BLIJ DE DEUR UIT TE ZIEN GAAN.”

Gijs werkt sinds de Kerst van 2020 bij AVIA ‘De Korte Duinen’ in Soest. Destijds nog een ‘gewoon’ tankstation met een shop zonder uitgebreide bakery. Inmiddels is alles anders dankzij de samenwerking met Coffee Fellows. “Ik wist nog van niets, ik vond het gewoon leuk om bij een tankstation aan de slag te gaan. Afrekenen, de shop en het voorterrein netjes houden, oudere klanten helpen bij het tanken, noem het allemaal maar op. Heel afwisselend. Maar door de samenwerking met Coffee Felows is mijn baan nog leuker geworden.” Gijs is een sociaal persoon, ‘die het leuk vindt om met mensen om te gaan’, zo zegt hij zelf. “Dat past natuurlijk perfect bij zo’n concept, waarin gastvrijheid centraal staat. We willen het de gasten naar de zin maken. Ze komen tanken, en kunnen meteen iets lekkers meenemen. Of iets lekkers hier opeten, we hebben namelijk een leuk zitje waar gasten onze vers belegde broodjes, bagels en lekkere koffiespecialiteiten kunnen nuttigen. En ik mag het allemaal zelf bereiden, en serveren. Samen met mijn collega’s natuurlijk. Erg leuk.”

‘Een mindere dag hebben we allemaal weleens, toch? Ik blijf dan ook altijd rustig, vriendelijk en respectvol. Dat werkt het beste.’

Gijs den Oude

Medewerker bij AVIA, AVIA ‘De Korte Duinen’ in Soest

Goed opgeleid

Bij de Utrechtse Avia werken in totaal tien mensen in de shop, die afwisselende diensten draaien. “We staan doorgaans met twee mensen in de shop, en dat is nodig ook. De ene helpt gasten, de ander bereidt de broodjes en zorg ervoor dat alles netjes en schoon is in de shop en op het voorterrein”, vertelt Gijs. Hij is door Coffee Felows opgeleid en bekend gemaakt met het bakeryconcept. “Hoe moeten de broodjes worden belegd? Hoe bereid je de beste koffie? En hoe verwarm je de lekkerste panini’s? We hebben het goed geleerd.” Het levert hem en zijn collega’s dan ook dikwijls complimenten op. “Gasten vinden het altijd lekker. Het is gewoon heel leuk om mensen blij de deur uit te zien gaan.” Toch komt het ook voor dat een gast zijn of haar dag niet heeft. “Dat hebben we allemaal weleens, toch? Ik blijf dan ook altijd rustig, vriendelijk en respectvol. Dat werkt het beste.” Nog een tip van Gijs aan zijn bakerycollega’s in het land; schiet niet te snel in de stress. “Blijf kalm, ook als de rij voor de kassa langer en langer wordt. Te gehaast aan de slag gaan is namelijk ook niet goed, dan maak je fouten en daar heb je helemaal niets aan.”

Tegen voedselverspilling

Met name aan het einde van de dag wil de rij bij het tankstation nog weleens aanzwellen, zegt Gijs. “We zijn namelijk aangesloten bij Too Good To Go. Hiermee voorkomen we voedselverspilling én leren we nieuwe klanten kennen.” Hoe werkt het? Via de app van Too Good To Go bieden wij voor een prikkie eten aan dat niet meer kan worden verkocht. Dat eten zit in een Magic Box, die te bestellen is via de app van Too Good To Go. De prijzen verschillen en wat erin zit, is telkens een verrassing. Gijs: “En we hebben sindsdien nog nooit wat weg hoeven te gooien, perfect. Daar ben ik zelf ook heel blij mee, want ik vind dat we in Nederland nog steeds veel te veel voedsel verspillen. Daarom zit ik hier ook helemaal op mijn plek; het concept, de afwisseling en de manier van werken met gastvrijheid en duurzaamheid als belangrijkste aspecten.”