BIJ TANKSTATION REUVER ROOIEN ZE HET VEELAL ZELF. DE INKOOP VAN DE BRANDSTOFFEN, DE SHOP, DE AANVULLENDE DIENSTEN, DE MARKETING, DE FOTOGRAFIE EN DE GRAFISCHE VORMGEVING EN ZELFS DE RECENTE OMKLEURING VAN HET STATION WORDEN ALLEMAAL GEDAAN DOOR DE EIGEN GEZINSLEDEN. “DAT MAAKT ONS TOT EEN UITSTERVEND RAS IN DE PETROLWERELD.”
Noord-Limburg. Aan de doorgaande Rijksweg met aan de ene kant de Maas en aan de andere kant de grens. “We zitten hier in een smalle strook” concludeert Paulien Geerlings-Teunissen. Samen met Ferd Geerlings runde zij vanaf 1988 het bedrijf. Inmiddels is de opvolging ‘in huis’. “Rick heeft vanaf 2020 de dagelijkse leiding. Dat geeft ons rust”, legt Paulien uit. Rick is Rick Bolten (33), de schoonzoon van Paulien en Ferd. “Hoe gaan we de onderneming straks overdragen aan de kinderen? Het is goed om daar al over na te denken, zei de boekhouder. Anders kun je straks de helft aan de Belastingdienst overmaken, terwijl dat ook anders is te regelen”, aldus Paulien, die samen met Ferd het bedrijf overnam van haar ouders. Op enig moment kwam de vraag bij de ondernemers boven: Wat gaan we doen? “We wilden zelf graag wat meer vrije tijd, maar wel betrokken blijven. We hebben toen onze rechtsvorm aangepast naar een VOF en de kinderen (Pien, Floor en Bob, red.) krijgen nu al stukje bij beetje het bedrijf in handen. We zeggen weleens gekscherend; we hebben een zeskoppige directie”, lacht Ferd.
Stroperig?
Maar zorgt die zeskoppige directie dan niet voor stroperigheid in de beslissingen? “Nee joh”, zegt Paulien resoluut. “Dat past helemaal niet bij ons. Hands-on, aanpakken. Als iets moet gebeuren, dan gebeurt het.” Zo is het station recent omgekleurd van Avia naar het eigen label ‘Tankstation Reuver’. “Het moment dat duidelijk werd dat Rick in de zaak kwam en dat we dus met z’n allen nog even zouden doorgaan, hebben we direct wat zaken op een rij gezet en die meteen aangepakt”, aldus Paulien. Hieronder de verandering van kleur en naam. “We hadden al wat langer discussies met Vollenhovenover prijzen en marges. En we zaten en zitten nog steeds nergens aan vast. Geen afnameverplichtingen, geen harde contracten met een begin- en eindtijd, dat was al zo bij mijn ouders. Natuurlijk zijn er afspraken, maar we werken hoofdzakelijk op basis van vertrouwen”, verklaart Paulien. Het kenmerkt de ondernemersgeest van de familie om samen door te pakken. “We zeiden; ons station is bekend in de regio, iedereen tankt bij Piet van Pie (Piet was de vader van Paulien, red.) Dus we kunnen net zo goed onder eigen naam verder en de brandstof betrekken bij een leverancier die op dit moment het beste bij ons past. Dat werd Dalhuizen Energie uit Epe”, legt Paulien uit. Ondertussen pakt Ferd zijn telefoon. “Kijk hier, de luifel hebben we zelf vernieuwd.” Op de foto zijn Ferd, Rick, Bob, Floor, schoonzoon Roel, Pien en Paulien bezig het nieuwe doek in de luifel te hijsen. “Een flink karwei, maar erg leuk om samen te doen. Daar genieten we ook van, we regelen het allemaal samen” Het logo, de marketing-uitingen en de fotografie zijn ook allemaal zelf ontworpen. “Onze dochter Pien is marketingdirecteur bij een internationaal bedrijf en ze is professioneel fotograaf. Bob is grafisch vormgever en onze andere dochter Floor is enorm handig en creatief. Ze heeft haar eigen bedrijf Atelier Floor & Nellie en geeft creatieve workshops en ze maakt gepersonaliseerde babyartikelen. Bovendien heeft ze een lijn cadeauartikelen, die we ook weer verkopen in de shop.”
Doorrijders
Ondertussen wordt Rick keer op keer naar de shop geroepen. “Hij heeft hier nu ruim een jaar de leiding en iedereen weet hem goed te vinden. Dat is heel prettig voor ons, vertelt Paulien. Rick heeft hart voor de zaak, zo blijkt ook
uit zijn woorden. “We hebben natuurlijk weleens een doorrijder. Daar kan ik héél slecht tegen. Ik ga tot het gaatje om hem of haar te achterhalen.” Ferd haakt in. “Hij springt zelfs in de auto om ze achterna te gaan.” Behalve dat Rick
zich met dergelijke randzaken bezighoudt, denkt hij ook goed na over de toekomst. “De afgelopen periode hebben we flink wat onderdelen aangepakt. Een nieuw backofficesysteem bijvoorbeeld, maar ook een nieuwe rollover,
zonnepanelen op het dak en de aanhangwagens doen we nu ook in eigen beheer. Ik vroeg aan Ferd en Paulien; hoe doen jullie dat eigenlijk met die aanhangwagens? Het werd mij direct duidelijk dat ik dat in eigen beheer wilde gaan
doen. We hebben nieuwe aanhangwagens gekocht, deze voorzien van ons eigen logo en het loopt als een trein.” Paulien vult aan. “Wij hadden niet zoveel zin aan alles eromheen, daarom hadden we het uitbesteed. Maar Rick barst van de energie en doet het graag zelf. Zijn enthousiasme geeft ons weer hernieuwde energie. Heel leuk, die wisselwerking.”
Zonnen
Rick steekt ook veel energie in de zonnestudio. “We hebben vijf cabines en zijn de eerste én enige Ergoline Premium Studio in Limburg. We communiceren dit zelfs op onze luifel: ‘Powered By Ergoline’. Premium studio betekent dat
de studio over de juiste kwaliteit Ergoline-apparatuur en cosmetica beschikt en dat we uitsluitend werken volgens de officiële Ergoline-voorschriften”, glundert Rick. Paulien is de aanjager van de zonnestudio in de shop, zo blijkt. Meteen bij binnenkomst krijgt de redacteur van Move On een rondleiding. “Wij hebben alleen topkwaliteit zonnebanken, waaronder de Lightvision Prestige met allerlei leuke features. De zonklanten kunnen zelfs onder het zonnen de intensiteit aanpassen, dat maakt deze zonnebank uniek.” Paulien zag met de zonnestudio enige jaren geleden een gat in de markt. “We zitten aan de Duitse grens, we kunnen het op prijs niet winnen vanwege de torenhoge accijnzen in Nederland. En we zijn een ‘eenpitter’, een uitstervend ras, en zullen ons moeten blijven onderscheiden en toekomstgericht moeten denken. Daarom kunnen mensen hier wasjes draaien, hun pakket afhalen en zonnen. Ferd vond het in het begin niets, en onze boekhouder ook niet. Maar ik heb doorgezet. Ik zei; het ergste wat er kan gebeuren is dat we een hele dure zonnebank hebben voor onszelf.” Ze zijn klein gestart, met één bank. “Het zijn immers stevige investeringen. Je zit al snel op 40.000 euro per bank. Maar het werd een succes en die ene cabine werden er al snel twee. Daarna drie, vier en vijf. Maar dit is voorlopig wel voldoende. Het draait nu allemaal optimaal”, zegt Rick.
Inwendige mens
Naast de zonnestudio is er ook pakketservice in de shop, wordt er kleding verkocht en is er aandacht voor de inwendige mens. “Ferd en ik hadden geen zin meer om energie te steken in het realiseren van een bakery. Ook al omdat we dachten dat onze locatie daar niet echt geschikt voor is”, vertelt Paulien. Rick is vooralsnog dezelfde mening toegedaan. “Het is moeilijk in te schatten of je die echt rendabel krijgt. Ik denk van niet. Misschien dat we op termijn nog iets met een warmhoudkast gaan doen. Maar nu redden we het nog prima met de voorverpakte broodjes en de koffiemachine.” Waar Rick wel nadrukkelijk naar kijkt is laadfaciliteiten. “Ook dat is een lastig vraagstuk. We hebben de aanvragen al ingediend bij Enexis voor de netverzwaring. Dan hebben we dat maar vast geregeld. En ja, als ze er komen, dan worden het snelladers. Daar zit voor ons tankstations de meerwaarde.