SAMENWERKEN ALS DÉ SLEUTEL TOT SUCCES. HET IS DE BASIS VAN FOUNTAIN FUEL. HET BEDRIJF MIKT OP MINIMAAL TIEN ENERGIESTATIONS VOOR WATERSTOF- EN ELEKTRISCHE AUTO’S
IN 2025. HOE? DOOR DE VERBINDING TE ZOEKEN MET LOKALE ONDERNEMERS, DIE ONDER MEER KENNIS DELEN EN INVESTEREN IN WATERSTOFAUTO’S. DE EERSTE OPENING STAAT GEPLAND
VOOR MEI VOLGEND JAAR, IN AMERSFOORT. DAAR WORDT ONDER ANDERE SAMENGEWERKT MET TANKSTATION-ONDERNEMER ROSAN KREIJNE.

De verwachtingen zijn hooggespannen. Bij initiatiefnemer Stephan Bredewold van Fountain Fuel en bij Rosan Kreijne. Volgend jaar mei opent namelijk het eerste volledig emissieloze energiestation van Fountain Fuel op industrieterrein De Wieken in Amersfoort. “Daar combineren we waterstof met e-laden. En de klant krijgt het beste uit de twee werelden. Het is namelijk een fastfill waterstofstation, waar klanten zogenoemd back-to-back kunnen tanken. Dus de ene na de andere waterstofauto kan aansluiten en bij ons meteen tanken. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet bij waterstofstations. De compressor heeft tussen de tankbeurten vaak tijd nodig om druk op te bouwen, bij ons niet. Dat is redelijk uniek, we werken hiervoor samen met Linde, een gerenommeerd Duits bedrijf dat thuis is in deze wereld en wereldwijd meer dan 200 van dergelijke stations heeft gerealiseerd”, vertelt Bredewold.

Alles op alles
Alles op alles wordt er volgens hem aangedaan om de ervaring van tankende klanten te optimaliseren. Het is ook
de reden dat hij een samenwerking is aangegaan met het Amersfoortse auto- en tankstation-bedrijf Kreijne. “Kijk, zij hebben verstand van tankstations, van hoe de klant zich daar beweegt. En zij kennen de lokale omgeving goed, de particuliere klanten, de bedrijven, heel belangrijk allemaal. Die kennis heb ik niet. Wij weten op onze beurt wel weer veel van wet- en regelgeving, van subsidieaanvragen en van de waterstoftechniek. Zo grijpt het in elkaar”, verklaart Bredewold. Kreijne knikt instemmend. “Zo zijn wij ook in contact gekomen met elkaar. Wij zien natuurlijk de energietransitie op ons afkomen, we moeten mee met de veranderingen. Maar toen we ons gingen verdiepen in waterstof
hadden we al heel snel door dat het enorm complex is. De hoeveelheid regels, de verschillende subsidies, de enorme investeringen; er zou zo ontzettend veel tijd en geld in gaan zitten dat het voor ons als mkb-bedrijf erg lastig is om het van de grond te krijgen.”

Rotterdam en Nijmegen
Kreijne is inmiddels mede-aandeelhouder van Fountain Fuel, dat grote ambities heeft. Naast Amersfoort zijn ook stations in Rotterdam en Nijmegen concreet. “Daar zullen we een iets minder grote spelen als in Amersfoort, in andere regio’s moeten andere ondernemers de aanjagende rol oppakken. Hier spreken wij onze klanten en bedrijven aan, zij weten inmiddels dat het waterstofstation er komt. Dus als zij willen investeren in een waterstofauto, dan weten ze dat de mogelijkheden er zijn. Immers, er kan vanaf mei waterstof worden getankt in deze regio.” Die inspanningen hebben er toe geleid dat een groep ondernemers zich bereid heeft getoond waterstof aangedreven voertuigen te kopen. Ook heeft Kreijne verschillende merkovereenkomsten, onder meer met Mitsubishi, Mazda en Suzuki. “De importeur van die merken spreken wij natuurlijk ook, en wij vragen hen naar de status van waterstofauto’s en of die ook beschikbaar
kunnen komen in de regio’s waar wij de energiestations openen”, aldus Kreijne. Het is hoe Bredewold het graag
ziet. “Die ondernemers kunnen de lokale markt heel goed bewerken en zo vraag en aanbod samenbrengen. Zo doorbreken wij het kip-eiverhaal. We zien onze locaties ook wel als broedstations; met deze aanpak zorgen wij ervoor dat waterstofmobiliteit in Nederland van de grond komt.”

Gecombineerd
Op de locaties staan batterij-elektrisch laden en het tanken van waterstof centraal. “Gecombineerd dus”, aldus Bredewold. Hij ziet Fountain Fuel als stand-alone oplossing. Zij gaan dus niet onder de luifel bij een bestaand  tankstation aan de slag. De reden? Bredewold wil de associatie met fossiel op geen enkele manier maken. “Iedereen moet bij ons terecht kunnen, je moet gewone elektrische auto kunnen opladen zonder dat er enorme wachttijden ontstaan. En als het om waterstof gaat; dat duurt vijf minuten.” Eten en drinken wordt in Amersfoort niet gefaciliteerd vanwege het simpele feit dat er op steenworp afstand een foodcourt is gevestigd met alle bekende merken als Starbucks, Burger King en Subway. “Maar we zoeken altijd wel naar nevenactiviteiten in de vorm van bijvoorbeeld de creatie van werkplekken. En op andere locaties dan Amersfoort is een shop misschien wel een optie, daar zullen we wellicht vers belegde broodjes gaan aanbieden.”

Veel interesse
Overigens ziet de ondernemer in heel Nederland toenemende interesse voor waterstof. “Zeker voor het goederenvervoer en het grootschalige personenvervoer is waterstof interessant, maar zij zitten nu een beetje aan te hikken tegen het beperkte aantal plekken waar ze kunnen tanken. Maar dat verandert, echt.” Het participatiemodel dat Fountain Fuel aanhangt wordt overigens ook door de overheid omarmd. Het kabinet wil zorgen dat waterstof voet aan de grond krijgt met subsidies voor vrachtwagens die rijden op deze potentieel klimaatvriendelijke brandstof en bijbehorende tankstations. Zo wordt er 22 miljoen euro uitgetrokken voor de regeling en verwacht wordt dat die begin 2024 van start gaat. Na 2024 verwachten we veel grotere subsidiestromen en na 2025 zal de kostprijs van waterstof naar verwachting ook dalen. Dan komt grootschalige productie op gang en zal ook de eerst geïmporteerde waterstof uit het buitenland aankomen in de haven van Rotterdam. Dit moet in een klap zorgen voor vraag en aanbod van waterstof. Met de regeling kunnen naar schatting op vijf tot tien plekken tankstations worden gebouwd en kunnen de bijbehorende vrachtwagens de weg op. Momenteel zijn er veertien waterstoftankstations in het land, maar die zijn lang niet allemaal ingericht op vrachtwagens. “Ook daar speelt de lokale samenwerking een belangrijke rol in. Rosan heeft veel kennis van het tankstation, en ook hoe vrachtwagens daar bewegen. Daarop passen wij onze inrichting aan.” In de voorbereidingen op de bouw van het Amersfoortse emissieloze energiestation zijn dan ook tal van zaken besproken. Kreijne: “Dan gaat het dus om hele praktische zaken. Ik zeg dan; hebben jullie er wel over nagedacht dat een vrachtauto ook een keer tegen de luifel aan kan rijden? En wat gebeurt er dan? Hoe verloopt het betalingsverkeer en wie is verantwoordelijk voor orde en netheid op het station? 

‘Niet lullen maar poetsen’
Initiatiefnemer Stephan Bredewold van Fountain Fuel laat weten dat de grondstofprijzen van batterij-elektrische auto’s enorm aan het stijgen zijn. “Plussen van 400 procent komen voorbij, echt”, vertelt hij. Het is iets wat Rosan Krijene ook al is opgevallen. “Je ziet dat elektrische auto’s en –busjes snel duurder worden. Ondernemers die hierin zouden investeren zien nu het prijskaartje fors oplopen. Hierdoor verwachten we dat er straks meer mensen zullen overstappen naar waterstofauto’s, want die worden steeds goedkoper. Zo gaat dat blijkbaar, de markt is dynamisch. Maar zoals Stephan ook al bij de start van de bouw van het emissieloze station zei; het is niet lullen maar poetsen. We gaan ervoor, we zetten door, ondanks alle veranderingen en uitdagingen.