HET IX-GAMMA VAN BMW, DE ID. MODELLEN VAN VOLKSWAGEN EN HET RECHARGEASSORTIMENT VAN VOLVO; DE ZOEVENDE ELEKTROMOTOR VERDRINGT BROMMENDE V8 BIJ ALLE GROTE AUTOFABRIKANTEN. EN DAT GAAT SNEL, HEEL SNEL, ZO BLIJKT UIT EEN RONDGANG VAN MOVE ON MAGAZINE. OPVALLEND; HET ELEKTRISCHE AANBOD WORDT OOK GEKOPPELD AAN ALLERLEI SLIMME EN VOORDELIGE LAADPROGRAMMA’S EN -PASSEN, DIE RIJDERS NIET MEER BINDEN AAN EEN TANKSTATION.

Open een willekeurige website van een autofabrikant en de nieuwe elektrische modellen lachen de bezoekers tegemoet. De nieuwe iX1 van BMW bijvoorbeeld, de elektrische afgeleide van de reguliere X1 met brandstofmotor. Of de splinternieuwe Volvo EX90, die zijn oorsprong vindt in de XC90. Bij Renault ook tal van elektrische auto’s, net als bij Hyundai. En wat te denken van Toyota, de grootste autoproducent ter wereld met in 2021 wereldwijd in totaal 10,5 miljoen verkochte voertuigen. Toyota is volgens eigen zeggen de onbetwiste leider op het gebied van elektrificatie. In 1997 werd de eerste hybride elektrische auto geïntroduceerd. Na twintig jaar wordt nu een gamma elektrische voertuigen ontwikkeld met 40 nieuwe of vernieuwde voertuigen in 2025. Het is duidelijk, de transitie is in volle gang. En geef de fabrikanten eens ongelijk. Ze moeten wel nu vanaf 2035 alle nieuwe auto’s die in de Europese Unie worden verkocht verplicht CO2-uitstootvrij moeten zijn. Dit geldt voor personenauto’s en kleine bedrijfswagens. En alle stappen zijn inmiddels ook terug te zien in de verkoopcijfers; veel fabrikanten zeggen dat het verkoopaandeel van elektrische auto’s in de totale verkopen fors stijgt en ligt ergens tussen 30 en 50 procent.
Volkswagen; laadpas voor groene stroom Bij Volkswagen zeggen ze; elektrisch rijden is voor iedereen. Daarom komen er naast de huidige ID. modellen, nog veel meer modellen die 100 procent elektrisch zijn. Maar om de toekomstige rijders voor te breiden op al dit nieuws, maakt de fabrikantmeteen wel duidelijk dat elektrisch rijden om een nieuwe manier van autorijden vraagt. Gebruik voor vertrek bijvoorbeeld een routeplanner voor elektrische auto’s met alle openbare laadpalen om zo vast je laadpunten uit te kiezen, is het advies van Volkswagen. “En hoe noordelijker je komt, des te beter het laadnetwerk is voor elektrische auto’s. En voor het opladen van je elektrische auto heb je een laadpas nodig. Bij het kiezen van een pasaanbieder moet je goed controleren in welke landen je de pas kunt gebruiken.” Het zijn zomaar wat tips van de fabrikant, die vervolgens meteen ook de voordelen opsomt; elektrisch rijden is duurzaam, heeft lage onderhoudskosten, geen wegenbelasting en 16 procent bijtelling voor zakelijke rijders in 2022. En als het om het laden gaat, dan ondersteunt Volkswagen de rijders met Shuttel Services. Duurzame mobiliteit start bij het stopcontact. Want om ervoor te zorgen dat je elektrische auto ook op lange termijn CO2-neutraal blijft, moet je ’m opladen met CO2-neutrale energie. Om groene energie zo toegankelijk mogelijk te maken binnen de elektrische mobiliteit installeert Shuttel Services, als partner van Volkswagen, (thuis)laadstations, die in combinatie met de Shuttel laadpas 100 procent groene stroom laden. “De stroom is duurzaam opgewekt uit 100 procent hernieuwbare energiebronnen, zoals zon, wind, biomassa of water. Of je je elektrische auto nu thuis, op het werk, bij openbare laadpunten of bij snelladers oplaadt, met een Shuttel laadpas kun je ervan uitgaan dat je met groene energie laadt”, aldus een woordvoerder van de fabrikant.
BMW; BMW Points als bonusprogramma Bij BMW kiezen ze voor een andere aanpak, onder meer gericht op de rijders van de hybride modellen. Zo kondigde BMW in 2021 aan dat het eDrive-zones zou invoeren in België (en in talrijke andere Europese landen), waar de plug-inhybride modellen automatisch voor hun puur elektrische rijmodus kiezen als de batterij voldoende opgeladen is. BMW sprak toen ook over een toekomstig puntenprogramma dat bestuurders moest stimuleren om hun stekkerhybride regelmatig op te laden. Sindsdien heeft BMW het plan verfijnd en recent lanceerde de fabrikant het BMW Points als bonusprogramma voor bestuurders van plug-inhybride modellen. Concreet krijgt de bestuurder van een plug-inhybride BMW een punt in zijn MyBMW-app voor elke elektrische kilometer die hij rijdt. Dubbele punten zijn voor kilometers die in eDrive-zones worden gereden. Die punten kunnen dan worden omgezet in een krediet, dat kan worden gebruikt aan de openbare laadpunten van BMW Charging. 1.250 punten zijn goed voor 10 euro stroom, 3.000 punten leveren je 25 euro op en 5.800 punten geven 50 euro aan gratis elektriciteit. Het is niet helemaal gek dat BMW deze route kiest, een kwart van alle verkochte modellen waren in 2021 plug-inhybrides. Maar het elektrische gamma komt inmiddels ook op stoom getuige de nieuwe iX3 en iX1 die het recent op de markt bracht. Toch schuift de fabrikant daarnaast de fossiel aangedreven modellen nog niet aan de kant. “Wij vinden dat je realistisch moet zijn”, vertelt Anne Brons, CEO van BMW Nederland aan Autovisie. “Kijk om je heen op deze aardbol: er zijn nog zoveel landen waar mensen niet elektrisch kunnen of willen rijden. Wij hebben liever dat ze dan nog een keer kiezen voor bijvoorbeeld een veel modernere diesel of benzinemotor met een heel lage CO2-uitstoot, dan dat ze blijven doorrijden met een oude.”
Mercedes-Benz; laden zonder betalingsverwerking Bij Mercedes-Benz zijn ze stelliger over de nabije toekomst. Tegen 2022 zal Mercedes-Benz batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) aanbieden in alle segmenten waarin het is vertegenwoordigd. En vanaf 2025 kunnen klanten bij elk model kiezen voor een volledig elektrisch alternatief. De stap naar nul lokale CO2-uitstoot gaat gepaard met forse investeringen in onderzoek en ontwikkeling: meer dan 40 miljard euroMercedes-Benz; laden zonder betalingsverwerking Bij Mercedes-Benz zijn ze stelliger over de nabije toekomst. Tegen 2022 zal Mercedes-Benz batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) aanbieden in alle segmenten waarin het is vertegenwoordigd. En vanaf 2025 kunnen klanten bij elk model kiezen voor een volledig elektrisch alternatief. De stap naar nul lokale CO2-uitstoot gaat gepaard met forse investeringen in onderzoek en ontwikkeling: meer dan 40 miljard euro tussen 2022 en 2030 in batterij-elektrische voertuigen. In 2025 zal Mercedes-Benz drie volledig elektrische architecturen (EA) lanceren: MB.EA is geschikt voor alle middelgrote en grote personenauto’s en zal de elektrische basis vormen van de toekomstige BEV-portfolio, AMG.EA wordt een elektrisch platform speciaal voor de technologiebewuste- en prestatiegerichte Mercedes-AMG klanten en VAN.EA luidt een nieuw tijdperk in voor elektrische bestelwagens en lichte bedrijfsvoertuigen om schoon vervoer te bevorderen, met name in steden. Daarbij kijkt men ook nadrukkelijk naar de laadmogelijkheden. ‘Plug & Charge’ maakt opladen mogelijk zonder dat er extra stappen voor authenticatie en betalingsverwerking nodig zijn. En ‘Mercedes me Charge’ omvat wereldwijd al meer dan 530.000 laadpunten voor gelijkstroom (DC) en wisselstroom (AC) en dat laadnetwerk wordt de komende jaren fors uitgebreid in samenwerking met Shell.
Volvo; laden via laadplaat Ook Volvo is hard op weg naar een volledig elektrische toekomst. Tegen 2025 zal de helft van het mondiale verkoopvolume bestaan uit volledig elektrische Volvo’s, en tegen 2030 wil de fabrikant klanten alleen nog geheel elektrische auto’s bieden. En ook Volvo investeert fors in laadfaciliteiten. Zo kan de opvolger van de XC90, de elektrische EX90, bidirectioneel opladen. Hiermee kan de klant het overschot aan elektriciteit in de autoaccu overhevelen naar het elektriciteitsnet. Maar de fabrikant heeft ook een test lopen met inductieladen op centrale plekken in Göteborg. Dus met een oplaadplaat. Hier komt geen kabel of stekker aan te pas. Het werkt eenvoudig; met het 360° camerasysteem van de XC40 Recharge kunnen rijders hun auto in de juiste positie brengen, precies over de oplaadplaat die in de straat is ingebed. Het verdere laadproces verloopt volledig automatisch. De rijders hoeven dus niet uit te stappen. “Wij willen onze klanten duurzame geheel elektrische auto’s bieden die hun leven vergemakkelijken en aangenamer maken”, zegt Henrik Green, chief technology officer. “Door slimme innovatie en samenwerking met belangrijke partners kunnen we klanten geven wat ze willen: meer actieradius, sneller opladen en lagere kosten, en het verder stimuleren van volop beschikbare elektrische mobiliteit.”
Hyundai; smart-abonnement met standaard tarieven Hyundai is volgens eigen zeggen het enige automerk ter wereld dat keuze biedt uit alle denkbare elektrische aandrijflijnen: volledig elektrisch, hybride, plug-in hybride en waterstof. Daarbij faciliteert deze fabrikant de laadfaciliteiten via Charge myHyundai: een oplossing waarmee gebruikers met één app, één pasje en één factuur toegang hebben tot meer dan 355.000 laadpunten in 29 Europese landen. Hierbij biedt Hyundai de rijders bovendien verschillende tariefpakketten aan; flex en smart. Flex is voor de rijder die meestal korte afstanden aflegt en vooral thuis laadt. Laden zij onderweg, dan betalen ze een variabel tarief. Het is een abonnement voor, zo zegt Hyundai, stedelijke forenzen en bestuurders van een plug-in hybrideauto. Bij het smart-abonnement ‘geniet’ de rijder van gestandaardiseerde tarieven. Hij of zij betaalt één prijs, gebaseerd op de laadsnelheid (wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC)).
Renault; korting op laadpaal Joulz Renault was er als één van de eersten bij met de Renault ZOE. Er rijden nu meer dan 390.000 ZOE-modellen in heel Europa. Intussen is de E-Tech electric motor voor de fabrikant niet meer weg te denken; in Europa is al één op de vier verkochte elektrische auto’s een Renault. De overstap naar 100 procent elektrisch rijden lijkt dan ook voor Renault onvermijdelijk. Zeker nu Renault, Nissan en Mitsubishi samen de komende vijf jaar 23 miljard euro pompen in de elektrificatie van hun gamma. Dat komt bovenop de e-offensieven van 10 miljard euro en 17,4 miljard dollar die respectievelijk Renault en Nissan vorig jaar al aankondigden. De drie autobouwers ontwikkelen samen voor het einde van dit decennium vijf platformen waarop een breed gamma aan elektrische auto’s kan worden gemaakt. Al in 2026 moet 80 procent van alle modellen van de drie merken op een van die vijf gemeenschappelijke platformen gemaakt worden. Daarbij richt Renault niet alleen de pijlen op personenvervoer, ook bestelbussen en vrachtauto’s worden geëlektrificeerd. De Renault Master E-Tech electric is daarvan een actueel voorbeeld. Maar ook de Renault Trucks E-Tech T en C zullen vanaf 2023 in serie worden geproduceerd in de fabriek van Renault Trucks in Bourg-en-Bresse. De introductie van de volledig elektrische vrachtwagens van Renault Trucks is een belangrijke stap in het streven van de fabrikant om het vrachtvervoer over de weg koolstofvrij te maken. Renault Trucks is volgens eigen zeggen nu de enige in de markt met een aanbod van elektrische mobiliteit voor alle doeleinden: van stadslogistiek met een cargo bike van 650 kg tot een elektrische trekker en bouwvrachtwagen van 44 ton. Overigens krijgen de eigenaren van een elektrische Renault, dankzij een samenwerking die fabrikant heeft met Joulz, via Renault een korting op de aankoop van een laadpunt inclusief installatie door Joulz.
Renault; korting op laadpaal Joulz Renault was er als één van de eersten bij met de Renault ZOE. Er rijden nu meer dan 390.000 ZOE-modellen in heel Europa. Intussen is de E-Tech electric motor voor de fabrikant niet meer weg te denken; in Europa is al één op de vier verkochte elektrische auto’s een Renault. De overstap naar 100 procent elektrisch rijden lijkt dan ook voor Renault onvermijdelijk. Zeker nu Renault, Nissan en Mitsubishi samen de komende vijf jaar 23 miljard euro pompen in de elektrificatie van hun gamma. Dat komt bovenop de e-offensieven van 10 miljard euro en 17,4 miljard dollar die respectievelijk Renault en Nissan vorig jaar al aankondigden. De drie autobouwers ontwikkelen samen voor het einde van dit decennium vijf platformen waarop een breed gamma aan elektrische auto’s kan worden gemaakt. Al in 2026 moet 80 procent van alle modellen van de drie merken op een van die vijf gemeenschappelijke platformen gemaakt worden. Daarbij richt Renault niet alleen de pijlen op personenvervoer, ook bestelbussen en vrachtauto’s worden geëlektrificeerd. De Renault Master E-Tech electric is daarvan een actueel voorbeeld. Maar ook de Renault Trucks E-Tech T en C zullen vanaf 2023 in serie worden geproduceerd in de fabriek van Renault Trucks in Bourg-en-Bresse. De introductie van de volledig elektrische vrachtwagens van Renault Trucks is een belangrijke stap in het streven van de fabrikant om het vrachtvervoer over de weg koolstofvrij te maken. Renault Trucks is volgens eigen zeggen nu de enige in de markt met een aanbod van elektrische mobiliteit voor alle doeleinden: van stadslogistiek met een cargo bike van 650 kg tot een elektrische trekker en bouwvrachtwagen van 44 ton. Overigens krijgen de eigenaren van een elektrische Renault, dankzij een samenwerking die fabrikant heeft met Joulz, via Renault een korting op de aankoop van een laadpunt inclusief installatie door Joulz.
Conclusie; heeft laadpaal met stekker wel toekomst? Fabrikanten investeren volop in de elektrificatie van hun gamma. En dat blijft niet alleen beperkt tot het personenvervoer, ook de bussen voor de bouwvakkers en de vrachtauto’s voor de truckers zullen op termijn onder meer elektrisch worden aangedreven. Daarbij bieden de fabrikanten verschillende laadpassen aan, waardoor de gebruikers niet meer, zoals nu vaak, zijn gebonden aan één bepaald tankstation. Bovendien worden de thuislaadfaciliteiten ook gepromoot door de autofabrikanten, die kortingen aanbieden op de installatie ervan. Wat moet het tankstation hiermee? Het onderscheidend vermogen zit vooral in het (ultra) snelladen, iets dat thuis of in de publieke ruimte niet lukt. En in de service die wordt aangeboden. Een kopje koffie tijdens het wachten. Of een vers belegd broodje. Al roepen fabrikanten en hun rijders ook om het belang van laadgemak. Speelt in de toekomst een laadpaal met een stekker nog wel een rol?