RICHARD FIETEN IS NIET VOOR ÉÉN GAT TE VANGEN. HIJ HEEFT TANKSTATIONS, 55 IN TOTAAL EN STILL COUNTING. EN ER IS DE HANDEL IN SMEERMIDDELEN. MAAR OOK ONTWIKKELT DE ONDERNEMER EEN BEDRIJVENTERREIN ACHTER ZIJN HOOFDKANTOOR. EN HIJ HUISVEST KOMENDE ZOMER THEATERVOORSTELLINGEN MET 30 DUIZEND MAN PUBLIEK OP DE ‘THUISBASIS’ IN HOLLANDSCHEVELD. EEN GESPREK MET DE DRENTSE ALLESKUNNER.
Er speelt veel. De uitbreiding van ons tankstation-netwerk. We hebben nu 55 station en willen doorgroeien.
Bovendien zijn we druk met de energietransitie. Ik maak altijd de vergelijking met mijn opa. Die is begon met kolen, daarna is het brandstof geworden en de toekomst is waterstof. Fossiele brandstoffen zullen nog heel wat jaren blijven bestaan hoor, maar we kijken ook verder. Naar laadpleinen en de eerste vergunningaanvragen voor waterstof zijn rond. Dit jaar openen we in ieder geval in Steenwijk een waterstofstation. En daarbij hebben we alles in eigen hand; we betrekken de waterstof lokaal om de vervoersbewegingen te minimaliseren en gaan met eigen trailers rijden.” In het kader van de duurzame stappen heeft Fieten recentelijk ook een brandstofdepot met 7 miljoen liter opslag overgenomen in Sneek. “Daar laden wij diesel, HVO100 en HVO7, zodat we zelf de distributie in Nederland kunnen gaan doen”, aldus de Drent.
Nieuwbouwplannen
Maar ook buiten de ‘gebruikelijke’ handel om is Fieten druk, bijvoorbeeld met nieuwbouw en de ontwikkeling van een
bedrijventerrein achter zijn kantoor. De ondernemer pakt de maquette van het plan erbij. “Kijk, dit gaan we allemaal bebouwen. Het is onderdeel van het nieuwe industrieterrein Riegmeer wat feitelijk 200 meter achter ons huidige bedrijf ligt. Door een eerdere crisis heeft het elf jaar stilgelegen. Zelf heb ik enkele jaren geleden het initiatief genomen en wat
grond aangekocht. Dat is allemaal in goede samenwerking met de gemeente Hoogeveen gegaan met als resultaat dat de eerste 5.000 vierkante meter nu is bebouwd en in gebruik is genomen. In die immense loods stalt Fieten 400.000 liter smeermiddelen. “Die hadden we altijd in opslag in een loods in Hoogeveen, maar nu dus dichter bij huis. Wij zijn dealer van Q8- en Fuchs-smeermiddelen en kunnen alles snel leveren. Heel belangrijk voor onze klanten, wij hebben een eigen tankwagen voor bulkleveranties en een bakwagen voor de verpakte smeermiddelen.”
Turf, kolen en veevoer
Het zijn zomaar wat borden waarop Fieten allemaal schaakt, en het is het ondernemerschap dat er bij zijn familie
altijd al in heeft gezeten. Opa Fieten startte het bedrijf in 1935, hij handelde in turf, kolen en veevoer. “Mijn vader
en oom namen het later over, beiden een eigen afdeling. Mijn vader deed het veevoer, mijn oom de oliehandel. Maar in 1993 overleed mijn oom, dat was het moment dat ik in het bedrijf ben gestapt. Met veevoer stopten we, ik ben begonnen op de tankwagen, boerenbedrijven langs. Vond ik prachtig. En van het één kwam het ander. We kregen er een tankwagen bij, en nog één en nog één. Ook begonnen met een tankstation. De eerste hier in Hollandscheveld, de tweede in Hoogeveen. Inmiddels hebben we 25 tankwagens, zetten we groot weg in de markt, bevoorraden we grote boerenbedrijven en transporteurs en bouwen we aan een compleet, landelijk dekkend tankstation-netwerk. We zitten nu alleen nog niet in Zeeland en Limburg.” Fieten is als directeur een belangrijke aanjager geweest van de enorme groei die het bedrijf doormaakt en door heeft gemaakt. “Mijn vader zei weleens; gaat dat niet allemaal te snel. Maar ik houd van doorpakken. Neem het station in Erp, ik hoorde dat de eigenaar die wilde verkopen. Ik er op een zaterdag naar toe, in het plaatselijke café hebben we het toen rondgemaakt. Op een bierviltje. In Peize bijna hetzelfde verhaal. Dat was een Shell-station, ik de eigenaar gebeld. Binnen twee uur was het rond. Omkleuren en draaien. Dat vind ik mooi.”
Onbemand gas tanken
Fieten opent vooral onbemande stations. “Ik zie het voordeel van een shop niet. Alleen als je er echt op focust, een compleet aanbod hebt, zitgelegenheid, gecombineerd met wassen en laden, dan is het misschien rendabel. Anders niet.
Daarom bouwen we stations, die bemand zijn, het liefst ook zo snel mogelijk om naar onbemand.” Hij haalt daarbij het
tankstation van Fieten Olie in ’s-Heerenbroek aan. “Dat was een bemand station en is nu het eerste onbemande tankstation in Nederland waar 24 uur per dag LPG kan worden getankt. Samen met TSG Netherlands en BigBrother
hebben we een nieuw systeem ontwikkeld, dat toezicht geeft op afstand. Het werkt fantastisch, dit gaan we naar meer
locaties brengen.”
Loeischerp
Bij de groei van het aantal tankstations speelt volume een belangrijke rol voor Fieten. “Volume staat op één bij ons, en
hiervoor zijn wij altijd scherp op prijs. Niet de locatie, maar de prijs is voor ons succes doorslaggevend. En dat we altijd een lage prijs kunnen bieden, heeft ook te maken met het feit dat wij 400 miljoen liter brandstof per jaar inkopen”, aldus Fieten. Ondertussen gaat zijn oog naar een scherm in zijn kantoor. Daarop zijn de wereldmarktprijzen van olie te zien. “Daar zijn we alert op, daalt de prijs, dan slaan we toe. Dat is een continu spel.” Dat de strategie van scherpe prijzen, onbemand en veel volume zijn vruchten afwerpt, maakt volgens Fieten de ombouw van het station in ’s-Heerenbroek duidelijk. “Die ging van bemand naar onbemand en het volume steeg met 40 procent. Gas groeide hard, vanwege het feit dat de mensen 24/7 gas kunnen tanken daar, maar ook de rest van de brandstoffen steeg hard mee. Ook omdat wij daar loeischerp staan met de prijs. Daarbij denk ik dat de doorstroming bij een onbemand station beter is. Vaak zie je bij een bemand station met bakery dat de mensen toch even de tijd nemen in de shop, en dan moet de rest maar wachten.
Als je dan haast hebt, dan vind je dat vervelend.”
Honderd locaties
Fieten ziet nog voldoende potentie voor groei. “Er zijn nog tal van autobedrijven die een klein station bij hun bedrijf
hebben. Dat zijn perfecte locaties voor ons. In Diever hebben we ook een overname gedaan. Die ondernemer zei; als ik jouw klanten hinder met bijvoorbeeld mijn occasions buiten op mijn terrein, dan moet je het zeggen, dan zet ik ze ergens
anders neer. Maar wat gebeurde er; mijn klanten hinderden hem. Het werd er zo druk, ze stonden in een rij voor zijn autobedrijf. Zei die ondernemer achteraf lachend; ik had daar toch iets over in het contract moeten laten zetten.” Fieten mikt op honderd stations binnen nu en drie jaar. “Ik laat nooit een kans liggen, ik heb ambitie en wil groeien. En natuurlijk zeggen wij ook wel eens nee tegen een locatie, maar dat gebeurt niet vaak.”