MET DE OVERNAME VAN WASSTRATEN IN OLDENZAAL EN ENSCHEDE ROLLEN ONDERNEMER RUTGER HULSHOF EN ZIJN TEAM HET CONCEPT VAN PERFECT CARWASH STEEDS VERDER UIT. DE TANKSTATIONS EN OLIEHANDEL, DIE VOORHEEN TOT DE HULSHOF GROEP BEHOORDEN, WERDEN IN 2021 VERKOCHT EN SINDSDIEN RICHT HET BEDRIJF ZICH VOLLEDIG OP WASSTRATEN. PERFECT CARWASH TELT NU ZES VESTIGINGEN EN HULSHOF ZIET NOG VOLDOENDE MOGELIJKHEDEN IN DE REGIO VOOR VERDERE GROEI.

Perfect Carwash is in Nederland te vinden in Haaksbergen, Enschede-Zuid, Enschede-West en Oldenzaal en in Duitsland in Gronau en Dülmen. “Wij richten ons bewust op locaties die in een straal van ongeveer een uur rijden vanaf Haaksbergen liggen”, vertelt eigenaar Rutger Hulshof. “Daar hebben we ons netwerk, dat uit mensen bestaat die letterlijk en figuurlijk dezelfde taal spreken als wij. Voor onze ludieke acties is het bijvoorbeeld handig om snel te kunnen schakelen en dat gaat eenvoudiger met regionale partijen die we goed kennen.” Groei is volgens Hulshof overigens geen doel op zich. “Bij eventuele overnamekansen maken we bewuste keuzes. We letten met name op de locatie en aanwezige machines. Als de apparatuur in orde is en voldoet aan onze kwaliteitseisen, dan bespaart ons dat een flinke investering.”

Automatisering en beloningssysteem
De overname van de wasstraten in Enschede-Zuid en Oldenzaal vonden plaats in 2023. In dat jaar stak Perfect Carwash ook veel energie in automatisering. Er werd geïnvesteerd in een systeem dat verschillende voor de bedrijfsvoering gebruikte platformen aan elkaar koppelt. Marco Roozeboom, verantwoordelijk voor marketing en administratie: “Het gaat onder meer om ons eigen loyalty-programma, waarmee klanten sparen voor korting of cadeaus. Ook kunnen zij hiermee een lokale sportclub of goed doel sponsoren. In de personeelsmodule kunnen medewerkers (bij het bedrijf werken ongeveer 120 mensen, red.) individueel of per team punten sparen door een extra taak op te pakken of over te werken. De beloningen zijn hele divers, van AirPods tot boodschappenbonnen. In onze eigen community-app delen collega’s van alles met elkaar waardoor ze elkaar beter leren kennen.” Het motto van Perfect Carwash is ‘Alles voor een glimlach’ en dat gaat volgens Roozeboom veel verder dan een glimmende auto. “Vriendelijke medewerkers en Twentse humor zijn minstens zo belangrijk. En die glimlach zien we niet alleen graag bij klanten, maar ook bij medewerkers. Het beloningssysteem helpt daarbij. Verder werken er op alle locaties Wajongers, die dankzij onze teamleiders een prettige werkplek bij ons hebben gevonden.”

Spookslot en glansstraat
Perfect Carwash maakt volgens Hulshof en Roozeboom van een wasbeurt een beleving. De discolampen bij de wasstraten zijn standaard, maar regelmatig wordt er rond een thema ook extra sfeer gecreëerd. Zo werden de locaties tijdens Halloween ’s avonds omgetoverd tot spookslot en wordt er wel eens een dj uitgenodigd om van een wasstraat een disco te maken.Bij de vestiging in Enschede-West laten Hulshof en Roozeboom graag zien wat het concept van Perfect Carwash verder inhoudt. Klanten worden bij de wasstraat ontvangen door medewerkers die de auto voorwassen om te garanderen dat ook hardnekkig vuil verwijderd wordt. Eenmaal op de kettingbaan ondergaat de auto het gekozen wasprogramma, waarin Perfect Carwash uiteraard verschillende mogelijkheden biedt. De meest uitgebreide variant op deze locatie bevat ook een ‘ritje’ door de glansstraat. Ook hierbij staat de auto op een kettingbaan, maar nu om rondom gepoetst te worden. De lak krijgt niet alleen een showroomglans, maar de banden worden ook extra zwart en de voorruit krijgt een wateren vuilafstotende laag. Klanten kunnen hun auto zelf van binnen reinigen bij een van de 32 plekken op het overdekte stofzuigerplein. Daarnaast is er een automaat waarmee klanten een autoparfum kunnen aanbrengen in hun auto.

Hergebruik van water
Duurzaamheid krijgt veel aandacht bij Perfect Carwash. “Uiteraard worden er milieueisen gesteld aan de wasmiddelen die we gebruiken en daar voldoen wij ruimschoots aan”, zegt Hulshof. “We gebruiken A-merken van een Duitse leverancier en in Duitsland zijn de milieueisen veel strenger dan in Nederland. Verder hergebruiken we 95 procent van het waswater. Dat wordt onder de wasstraat opgevangen en via een proces, dat bestaat uit een herhaling van bezinken en beluchten, klaargemaakt voor hergebruik. Bacteriën zorgen voor de afbraak van de meeste afvalstoffen en de rest wordt via een filter verwijderd. Hergebruik van water is niet verplicht, maar we zien het als onze maatschappelijke plicht om bij te dragen aan een gezonde leefomgeving. Verder liggen de daken van al onze vestigingen vol met zonnepanelen. Op de grootste vestiging zijn dat er 1.200.”

Bekende ambassadeurs
De wasstraatspecialist doet zoveel mogelijk in eigen beheer, van eigen onderhoudsmonteurs tot aan de marketing. Roozeboom: “Producten zoals poetsdoeken en schoonmaakproducten verkopen we onder eigen naam en mensen kennen ons inmiddels van onze ludieke acties. Klanten die een geboortekaartje van een pasgeborene laten zien, krijgen bijvoorbeeld een rompertje met ons logo erop. Onze mascotte Blinky is bij verschillende gelegenheden actief en ook hebben we VIP’s, ambassadeurs van het bedrijf die in de regio bekend zijn. Zo zetten YouTubers de Gladjakkers, hardstyle dj Act of Rage en sinds kort ook FC Twente-speler Sem Steijn hun persoonlijke social media-kanalen in voor het promoten van Perfect Carwash.”