TANKCLEANING IS EEN VAK APART. ZEKER DE MANIER WAAROP WASHMOBILE UIT HEERENVEEN HET AANPAKT. VAN ONDER TOT BOVEN, VAN LINKS TOT RECHTS EN VAN BINNEN TOT BUITEN; TREKKER EN OPLEGGER (VAN TANKWAGEN TOT DIEPLADER EN CONTAINERCHASSIS) WORDEN GRONDIG EN GECERTIFICEERD GEREINIGD. EN DAT MET SLECHTS DRIE SOORTEN CHEMICALIËN. “DIT VANUIT HET NIETS STARTEN, DAT LUKT NIEMAND.”

Vier vrachtwagens met opleggers staan te wachten op het buitenterrein van Washmobile in Heerenveen. In de twee washallen van ieder acht bij dertig meter worden trucks gereinigd, vier medewerkers zijn er maar wat druk mee. Binnen kiezen truckers op een groot scherm hun wasprogramma uit. “Kijk met een paar klikken komen ze uit bij het juiste menu”, toont directeur Dennis Spa van Washmobile. Het is een enorme waslijst aan soorten trucks, soorten opleggers en de daarbij horende reinigingsprogramma’s. “Dit hebben we helemaal zelf ontwikkeld, een monnikenwerk. Maar nu het eenmaal staat, werkt het ontzettend handig. Al onze klanten staan in het systeem, de trucks, opleggers, het soort product dat in de tanks is vervoert; het staat er allemaal in”, aldus Spa. Zijn bedrijf herbergt meer noviteiten, zo blijkt uit een rondgang. “Wij wassen heel basic, met slechts drie verschillende soorten chemicaliën. Dat werkt perfect. Ook omdat wij altijd met warm water wassen, en een deel van dat warme water wordt teruggewonnen uit de afvalstroom via een bijzonder proces, dat heel bekend is in de textielwasserij.”

Wassende water
Ondertussen trekt Spa een deksel van een put af. In die put roteren schoepen door het wassende water. “Hier gebeurt
het allemaal, zo besparen we best wel wat energie.” Dat vraagstuk is voor het Friese bedrijf namelijk erg actueel. “Gas, water en licht; het was allemaal vanzelfsprekend. Maar sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne een jaar
is alles anders. Wij verbruiken veel warm water, opgewarmd via een gasgestookte stoomketel. Hoe kan dat anders? Hoe
kunnen we besparen? We kijken daarom samen met andere bedrijven naar nieuwe mogelijkheden om niet alleen meer afhankelijk te zijn van één aspect als gas, zon of elektra. Dat is een zoektocht. Daarnaast kijken we heel goed naar bespaarmogelijkheden, zoals het terugwinnen van warmte uit de afvalstroom. En we hebben het geluk dat we al in een
groen gebouw zitten.”

Verhuisd
Washmobile is namelijk een paar jaar terug verhuisd van Drachten naar Heerenveen. “Dat was best wel een dingetje”,
verklaart Spa. De markt van truckwash is volgens hem namelijk lokaal gebonden. “Zo werkt dat nu eenmaal. Een bedrijf als dit uit het niets zomaar ergens starten, dat lukt niemand. Dus wij dachten; we raken veel klanten kwijt. Uiteindelijk viel het mee, 85 procent van onze klanten is meeverhuisd. En hier hebben we natuurlijk weer nieuwe klanten gewonnen, Heerenveen groeit uit tot het logistieke centrum van het Noorden. Daarvan profiteren wij ook.” Daarnaast, zo vertelt Spa, is Washmobile in trek vanwege het hoge serviceniveau, de kwaliteit die wordt geleverd en de gecertificeerde wasprogramma’s die het aanbiedt. “Chauffeurs kunnen hier van ’s ochtends zes uur tot ’s avonds acht uur terecht. Ze kunnen hier zelfs douchen. En tijdens het wachten kunnen ze een lekkere bak koffie nemen en een balletje gehakt. En ondertussen zien ze op tv-schermen de beelden van de camera’s in de washal, en zien ze wat er met hun truck gebeurt. Heel belangrijk.” Er zijn maar weinig andere cleaningbedrijven die aan die service kunnen tippen, weet Spa. “Wij zijn een volledig commercieel bedrijf, dat is anders wanneer truckcleaning onderdeel is van een transportbedrijf. Dat is namelijk vaak het geval, die bedrijven hebben misschien wel vijftig auto’s rijden en rekenen gewoon uit wat het kost om het te laten wassen of om het in eigen beheer te nemen. Wij vullen het commercieel in, en service staat op een hoog niveau.”

Hoge eisen
Net als de kwaliteit overigens, verzekert Spa. “Wij voldoen aan de hoge eisen die in Europa worden gesteld. Ons bedrijf
is bijvoorbeeld aangesloten bij de ATCN, de Nederlandse brancheorganisatie voor tankautoreiniging, en wij zijn SQAS-gecertificeerd.” Zo is één van de twee reinigingsstraten in Heerenveen speciaal gereserveerd voor foodtrucks en -opleggers. Spa: “Daar worden dus alleen levensmiddelenreinigingen uitgevoerd, en na iedere reiniging wordt het
Food-ECD (European Cleaning Document, red.) uitgegeven. In onze andere reinigingsstraat, waar we reguliere opleggers
en kleinere trucks reinigingen, wordt na reiniging het reguliere ECD uitgegeven.” In het klantenportaal van Washmobile kan de klant alle reinigingscertificaten digitaal inzien en uitprinten. Dit portaal wordt overigens nog doorontwikkeld, zodat klanten de parameters van het reinigen (temperatuur van het water, hoeveelheid chemicaliën die is verbruikt) in het portaal inzichtelijk krijgen. Die doorontwikkeling wordt allemaal in eigen beheer gedaan. Dat geldt ook voor het onderhoud van de systemen. “Ik ben zelf best handig, dus bij een storing kunnen we het vaak meteen zelf oplossen. Dat heeft hele grote voordelen, je staat bijna nooit stil. En de systemen werken echt optimaal. Een voorbeeld; injectoren vervangen wij bijvoorbeeld vaak al na een jaar. Die dingen slijten best snel, en een versleten injector verbruikt veel meer zeep. Als je niet thuis bent in de techniek, dan weet je dat niet. Wij wel, zo besparen we uiteindelijk ook geld.”

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt
Chauffeurs komen bij Washmobile gewoon aanwaaien, er is geen reserveringssysteem. Wie het eerst komt, wie het eerst
maalt. Dat heeft als voordeel dat klanten flexibel zijn en kunnen komen wanneer het hen uitkomt. Ook buitenlandse chauffeurs, 35 procent komt uit andere landen. En ja, het kan zijn dat ze dan even moeten wachten. Maar dan leggen we ze gewoon even in de watten in onze mooie kantine”, lacht Spa. Hij heeft wel met de gedachte gespeeld om er twee extra hallen bij te plaatsen. “Nu rijden er weleens wat chauffeurs door, die willen niet wachten. Dat is toch
omzet die je misloopt, vandaar. Maar de bouwkosten zijn zo gestegen dat het lastig is om de twee extra hallen
rendabel te krijgen. Daar wachten we dus maar even mee.” Chauffeurs van de grote bedrijven komen bij Washmobile, van FrieslandCampina tot Coca-Cola en logistiek dienstverlener Koopman. “Nee, hier hebben we geen overkoepelende afspraken mee, de chauffeurs praten het rond. Mond-totmond. De beste reclame die je kunt hebben. Dan zeggen ze tegen elkaar; daar moet je zijn. Die leveren een goede kwaliteit. De vrachtwagen is toch ook vaak de heilige koe voor chauffeurs. Daar zijn ze zuinig op.”