PIZZA’S, NOODLES, SNOEP, FRISDRANKEN; HET KOMT TEGENWOORDIG ALLEMAAL UIT EEN AUTOMAAT. IS DEZE VORM VAN ONBEMANDSMIKKELEN EEN VLOEK OF EEN ZEGEN VOOR HET TANKSTATION?

Bij De Haan Minerale Oliën geloven ze in de toekomst van de automaat. Het tankstation van deze club aan de Neherkade in Den Haag presenteerde recent namelijk een eerste Resto’Clock pizzakiosk. Traditiegetrouw zijn pizza’s in 8 tot 10 minuten verkoopklaar. Met de Resto’Clock automaat kan de consument in 4 minuten een hete en knapperige pizza krijgen, dankzij de inductieoven. De klant voert zijn bestelling in via een touchscreen. Hij of zij heeft de keuze uit vier verschillende smaken; Margherita, Americana, Shoarma en Hawai. Betalen kan contactloos of met pin. Ook beschikt de kiosk over een groot scherm waarop commercials worden uitgezonden. Daarbij kan de ondernemer op afstand de voorraad inzien en daarop eventueel de gewenste actie ondernemen. Ook op het terrein van Shell-tankstation Zwart aan de Ookmeerweg in Amsterdam en bij de BP aan de Provincialeweg in Diemen is de Resto’Clock pizzakiosk inmiddels geplaatst. De teller staat al op zes automaten bij tankstations.

Ready to eat
Behalve pizza-automaten zijn er inmiddels ook noodle-automaten. Ook weer bij De Haan. De vestiging aan de Loevesteinlaan in Den Haag test een noodle-automaat. Klanten hebben voor 2,80 euro de keuze tussen twee soorten noodles; noodles Chicken of Beef. Binnen een minuut worden de noodles verwarmd tot een ready to eat-maaltijd. Automobilisten en andere gebruikers kunnen 24/7 gebruik maken van de machine. En dat laatste is nu precies onderdeel van het succes van een automaat op het tankstation. Zonder al te veel moeite en ruimte kunnen tankstations omzet realiseren met de plaatsing van een automaat. Bovendien speelt het in op een behoefte, steeds meer mensen willen ‘on-demand’ eten kunnen kopen en consumeren. Dat kan zijn pizza, noodles, maar ook een worstenbroodje of een frietje. Dat laatste blijkt overigens wel wat lastiger om te verkopen via een automaat. Er zijn tal van testen geweest met frietautomaten, maar die hebben allemaal niet geleid tot grote successen. Zo konden snackliefhebbers een paar jaar terug dag en nacht een frietje uit een automaat halen op de Wageningen Universiteit. Ondernemers en studenten hadden de machine ontwikkeld, die na betaling binnen twee minuten een vers frietje kon produceren mét saus. De bevroren friet werd op 180 graden gefrituurd, dus geen slappe hap. De machine  was rendabel als hij 40 porties per dag verkoopt. Maar dat aantal werd nooit gehaald, klanten vonden de kwaliteit onder de maat. Bovendien leverde het onderhoud de nodige problemen op, de machine stond daardoor vaak stil.

Ondernemers aan het woord
Als Move On een rondje maakt langs wat ondernemers blijkt dat zij de komst van snackautomaten op hun terrein best zienzitten. Zo is Martin Köster van Shell Etten (zijn uitgebreide verhaal staat op pagina 14) bezig met de toekomst en hij ziet in de presentatie van onbemande foodconcepten een deel van de oplossing. “De arbeidsmarkt is krap, het is voor ons lastig om aan mensen te komen. Dus als wij ons aanbod willen uitbreiden en ons meer willen focussen op eten en drinken, dan bieden automaten een uitkomst. Op die manier kunnen we toch 24/7 klanten bedienen.” Er zijn meer ondernemers en maatschappijen die zo denken. De Haan bijvoorbeeld. Zij hebben onder de naam Tony’s Kiosk bij Esso Express De Bilt in Utrecht een innovatief zelfbedieningsconcept geïntroduceerd. Het onbemande shopconcept is ontwikkelt samen met Convenience Retail Solutions (CRS), een zelfstandig onderdeel van Lekkerland. De Haan wil het concept breder wegzetten, net als Tony’s Tower. Dit is een opvallende en innovatieve combinatie van een twee meter hoog 360-graden scherm en intelligente 24/7 self-service vendingmachines. Maar tegenstanders zijn er ook. “Een automaat is onpersoonlijk”, zegt een tankstation-ondernemer uit Zuid-Nederland. “Ik zou er nooit aan beginnen, ik wil een beleving presenteren en daar hoort vooral persoonlijk contact bij. Een praatje, maar gasten moeten ook zien dat producten vers worden bereid. Dat past veel beter hier dan een automaat.” Voor de ene is de automaat dus een zegen, voor de ander een vloek. Maar duidelijk is wel dat het onbemand smikkelen de petrolwereld heeft bereikt en dankzij een aantal belangrijke ‘believers’ en de huidige marktomstandigheden met de krapte op de arbeidsmarkt, het op termijn een stevige voet aan de grond zal krijgen.