VOOR TANKSTATION-ONDERNEMERS STAAT HUN BEDRIJF OP DE EERSTE PLAATS, DE VRIJE TIJD IS SCHAARS. MAAR HOE VULLEN ZE DIE TIJD IN? MOVE ON MAGAZINE VRAAGT HET ZE. DEZE KEER
PIETER VLAMINGS VAN BP DINTERLOORD. HIJ HIELD ALTIJD VAN ZEILEN, MAAR HIJ ‘ZOEFT’ NU MET VRIENDEN GRAAG IN ZIJN VOLVO C30-CABRIO VAN 22 JAAR OUD DOOR DE OER-HOLLANDSE
LANDSCHAPPEN.

Vertel, zeilen was altijd je lust en je leven. “Klopt. Dat hebben we van huis uit meegekregen. We woonden aan het water, de boot lag altijd binnen handbereik. Maar ook vlotten bouwen ging mijn broers en mij goed af. En ja, van het één komt het ander. Eerst wat lokale wedstrijden zeilen, daarna de oceaan op. Zo mocht ik voor zeilschool Aquavitesse in Bruinisse zeilboten van en naar Tenerife brengen. Die boten werden daar verhuurd, vakantiegasten gingen daar in de wintermaanden de Atlantische Oceaan mee rond. En als het seizoen voorbij was, mocht ik de boten weer terug naar Nederland zeilen. En op die terugweg gaf ik mensen les in kustnavigatie.”

Heb je ook wedstrijden gezeild?
“Jazeker, diverse regatta’s in de Caraïben. De Bareboat Classics, fantastisch. Racen en feesten. Het nuttige en het aangename verenigt. Eerst een platbodem, dat was werken. Pfff. Later kocht mijn broer een scherpjacht. Een Baltic, hebben we helemaal zelf laten bouwen. Het beste van het beste. Ik denk dat we in die jaren wel 20.000 mijl, ruim 30.000 kilometer, hebben gevaren.”

Waarom ben je gestopt?
“Die platbodem, dat was werken. En dat gaat dus niet meer op mijn leeftijd en met versleten knieën en een nieuwe tussenwervelschijf. En dat racen gaat ook over, 6 jaar geleden ben ik er dan ook mee gestopt.”

En nu?
“Lekker zoeven met de cabrio. Ik ben gek van Volvo’s, echt een kwaliteitsmerk. Dus ik heb een C30-cabrio van 22 jaar oud gekocht en daarmee gaan we op pad. Heerlijk, kap los en genieten. In Nederland, maar ook in het buitenland. Binnenkort touren we van Engeland naar Schotland met een groep vrienden. Allemaal met een eigen klassieker. Super.”

Heb je die ontspanning nodig?
“Nou, het is op het tankstation best zoeken. Elektrisch laden, wat doe je ermee? Wat brengt de toekomst? Hoe is
het rendabel te maken. Immers, de investeringen liegen er niet om. En wat doet tabak? Als het om dat laatste gaat heb ik plannen voor het openen van een apart tabakswinkeltje bij mijn tankstation. Ik heb het huisnummer al binnen, nu de aannemer uitnodigen. Op basis van die cijfers kan ik dan een business case maken. Ik ben op één supermarkt
na de enige die tabak verkoopt hier in de lokale omgeving. Dat biedt dus kansen, als de supers straks moeten stoppen met de tabaksverkoop. Zoals je hoort, genoeg om over na te denken. Dus een beetje ontspanning op zijn tijd is wel belangrijk; van het water de weg op.”