EEN TOEKOMST ZONDER KASSA’S; HET KOMT STEEDS DICHTERBIJ. SUPERMARKTKETEN ALDI TEST ER AL MEE, IN UTRECHT. MOVE ON MAGAZINE NAM ER EEN KIJKJE. IS HET OOK IETS VOOR TANKSTATIONS?

Kunstmatige intelligentie
Hoe werkt het? Het donkere plafond in de Aldi hangt vol met intelligente camera’s en sensoren, die iedere beweging van de klant naadloos volgen. Met deze geavanceerde technologie worden alleen de bewegingen, die de klant en het artikel maken, gevolgd. Het systeem maakt geen gebruik van gezichtsherkenning, scans van ogen of vingerafdrukken. Ook het gebruik van andere biometrische kenmerken blijft achterwege.

De ervaring
Natuurlijk nam Move On Magazine zelf ook de proef op de som. En warempel; het werkt feilloos. De app wordt gedownload, de creditcard gekoppeld en hup, de winkel in. Maar dat kan niet voordat de automatisch aangemaakte qr-code wordt gescand bij een ‘scanpaal’ voor de toegangspoortjes. Water met of zonder prik. Zonder? Nee, toch maar met. En een zak met bolletjes. Na het shoppen wordt de qr-code opnieuw gescand en de kassabon wordt vervolgens meteen gemaild. En het klopt. Het water met bubbels staat op de bon en niet het platte water, die terug is gelegd in het schap. En de bolletjes staan erop. Er wordt 1,20 euro geboekt op de creditcard. Kortom, shoppen bij Aldi Shop & Go is simpel, snel en doeltreffend. Ook iets voor tankstations, die toch ook klanten hebben die alleen snel ‘in en uit’ lopen.

Het assortiment
De afgelopen maanden zijn er verschillende winkelsessies georganiseerd waarbij Aldi-medewerkers het zelflerende systeem konden testen. Met de opening van het testfiliaal gaat er een nieuwe fase in, waarbij ook klanten deze nieuwe manier van winkelen kunnen ervaren en het systeem zich verder optimaliseert. Met andere woorden; het filiaal in Utrecht dient als testlocatie waar de nieuwe technologie wordt geoptimaliseerd voor klant en medewerkers. Het assortiment In het filiaal vinden klanten de vertrouwde producten tegen de laagst mogelijke prijs, zo laat Aldi weten via allerlei marketingkreten op de wanden in de winkel. De boodschappen kunnen tijdens het winkelen direct de tas in en de klant hoeft ook niet meer naar de kassa of moeite te doen met de zelfscan. De app zorgt ervoor dat de producten direct bij het verlaten van de winkel automatisch worden afgerekend met de aan de app gekoppelde creditcard. Het scannen van boodschappen is daarmee verleden tijd. Medewerkers blijven wel in de winkel aanwezig: voor het bevoorraden van de schappen, het bakken van vers brood en voor het beantwoorden van vragen van klanten.

Test
De afgelopen maanden zijn er verschillende winkelsessies georganiseerd waarbij Aldi-medewerkers het zelflerende systeem konden testen. Met de opening van het testfiliaal gaat er een nieuwe fase in, waarbij ook klanten deze nieuwe manier van winkelen kunnen ervaren en het systeem zich verder optimaliseert. Met andere woorden; het filiaal in Utrecht dient als testlocatie waar de nieuwe technologie wordt geoptimaliseerd voor klant en medewerkers.