ER WORDT HARD GEWERKT AAN DE TOTSTANDKOMING VAN VERSCHILLENDE WATERSTOFSTATIONS IN NEDERLAND. IN AMERSFOORT BIJVOORBEELD WERKT FOUNTAIN FUEL HARD AAN DE OPENING VAN EEN ENERGIESTATION VOOR WATERSTOF- EN ELEKTRISCHE AUTO’S. TIJDENS HET CONGRES ‘WATERSTOF IN MOBILITEIT: VAN PLANNEN NAAR PRAKTIJK’ BLEEK DAT, IN HET REALISEREN VAN DE PLANNEN, SAMENWERKING TUSSEN HET
RIJK, DE PROVINCIES EN ONDERNEMERS ‘SUPER BELANGRIJK IS’.
De plannen zijn ambitieus; Fountain Fuel wil in 2025 elf energiestations voor waterstof- en elektrische auto’s hebben
gerealiseerd. De eerste wordt in april 2023 geopend op industrieterrein De Wieken in Amersfoort, vertelt initiatiefnemer Stephan Bredewold. “Daarna openen wij stations in Rotterdam en Nijmegen.” Op de locaties staan batterij-elektrisch
laden en het tanken van waterstof centraal. “Wij zien onszelf als stand-alone oplossing, we gaan dus niet onder de luifel bij een bestaand tankstation aan de slag. We willen de associatie met fossiel namelijk op geen enkele manier
maken”, aldus Bredewold. Zijn plannen zijn ambitieus; in het aantal station dat hij wil realiseren alsook in de aanpak
met hoog volume installaties. “Iedereen moet bij ons terecht kunnen, je moet gewone elektrische auto’s kunnen opladen
zonder dat er enorme wachttijden ontstaan. En als het om waterstof gaat; dat duurt vijf minuten en de techniek die
wij gebruiken is dusdanig goed dat we na een tankbeurt van vijf minuten meteen weer de volgende auto kunnen tanken.” Bredewold wil met de reeks tankstations af van het kip-ei verhaal, dat over waterstof altijd de ronde doet. “We zoeken nadrukkelijk de samenwerking, ook lokaal. In Amersfoort bijvoorbeeld heeft een groep ondernemers zich bereid getoond waterstof aangedreven voertuigen te kopen, als het tankstation daadwerkelijk gebouwd gaat worden. Dat ben je ook nodig om zo’n tankstation rendabel te kunnen exploiteren.” Overigens ziet de ondernemer in heel Nederland toenemende interesse voor waterstof. “Zeker voor het goederenvervoer en het grootschalige personenvervoer is waterstof interessant, maar zij zitten nu nog een beetje aan te hikken tegen het beperkte aantal plekken waar ze kunnen tanken. Maar dat verandert, echt.”
Kolkenzuiger op waterstof
Die mening is ook Rotterdam toegedaan, vertelt Paul van Emmerik, Manager Sustainable Fleetcare bij de gemeente
tijdens het event. Toch loopt hij nu nog wel tegen wat problemen aan met de verschillende waterstofprojecten in de havenstad. Zo onderzoekt de gemeente de productie, opslag en het gebruik van waterstof op de diverse uitvoeringslocaties. “Voertuigen in het zware segment zoals onder meer vuilniswagens en zwaardere veegmachines zullen naar verwachting in de toekomst waterstof-elektrisch worden. Een voorbeeld is de aanschaf van een kolkenzuiger in 2021, die op waterstof rijdt”, aldus Van Emmerik. Rotterdam is naar eigen zeggen de eerste gemeente ter wereld die gebruik maakt van een kolkenzuiger (een tankvrachtwagen die met een afzuigsysteem de putten op straat leegt) die volledig werkt op waterstof. Het gaat om het eerste emissieloze voertuig in zijn soort dat alleen nog waterdamp produceert. “Wij draaien proef en we lopen tegen wat kleine problemen aan. Zo moeten wij nu nog tanken in het nabijgelegen Rhoon, dat kost tijd. En als het station om wat voor reden dan ook uitvalt, dan kunnen we nergens terecht en staat de wagen stil. Eigenlijk zou de kolkenzuiger op waterstof beter moeten zijn dan de wagen die hij heeft vervangen, maar dat is dus nog niet zo.” Ook voor het onderhoud van het voertuig liggen er uitdagingen. “Dat doen we in eigen beheer, en wij moeten deze mensen hier speciaal voor opleiden. Ook dat kost tijd.”
Grootste station van Europa
Toch heeft waterstof volgens deToch heeft waterstof volgens de gemeente Rotterdam wel de toekomst. Groningen denkt er net zo over. En daar zijn ze al wat verder in samenwerking met Qbuzz, zo wordt duidelijk tijdens het waterstofevent in Zandvoort. In de gemeente is namelijk een waterstoftankstation neergezet dat één van de grootste in Europa is. Daarbij betekent de inzet van 20 bussen van Qbuzz op waterstof een sterke toename van het gebruik van groene waterstof. “Het tankstation heeft twee vulpunten. Een bus wordt in minder dan tien minuten volgetankt
en kan dan zo’n 400 kilometer afleggen”, aldus Peter Mul van het OV-bureau Groningen Drenthe. De waterstofbussen worden volgens hem ingezet op de langere routes in het streekvervoer waar een elektrische bus met batterijen niet altijd geschikt is. Het OV-bureau en Qbuzz willen de komende jaren nog een extra slag slaan in het vergroenen van alle bussen. “De voordelen zijn groot, ook voor de chauffeurs. Het is bijvoorbeeld veel minder stressvol voor hen dan elektrisch rijden. De actieradius is namelijk veel beter. Maar goed, aan de andere kant zijn er ook uitdagingen. Het is nog best duur en opschalen is belangrijk. Maar daarvoor moeten de handen ineen worden geslagen door het Rijk, de provincies en ondernemers. Dat is super belangrijk.” ‘Zeker voor het goederenvervoer en het grootschalige personenvervoer is waterstof interessant, maar beschikbaarheid blijft een drempel.’ MoveON