GEMOEDELIJK. NUCHTER. SCHOON. DIVERS. PROFESSIONEEL. HET ZIJN ALLEMAAL TERMEN DIE OPGAAN VOOR TOM’S CARWASH IN VENLO EN HET MAAKT HET BEDRIJF SUCCESVOL. RONDOM HET
WASBEDRIJF ZIJN RECENT NIEUWE WASSTRATEN VAN ANDERE EXPLOITANTEN GEOPEND, MAAR DEZE DONDERDAGMIDDAG IS HET DAAR RUSTIG, TERWIJL HET BIJ HET WAS- EN POETSBEDRIJF VAN TOM EN CAROL AQUINA EEN KOMEN EN GAAN VAN KLANTEN IS. “WE HEBBEN RUIM 200 KLANTEN PER DAG.”

”Kunnen jullie mijn bus wassen’, vraagt een koerier en passant aan Tom. “Hij is nogal groot, ik kan daarom niet overal terecht”, zegt de chauffeur. Tom kijkt eens naar de bus. “Tuurlijk, dat past makkelijk. We kunnen bussen tot een hoogte van 3 meter hier wassen.” De jongeman rijdt zijn bus de wasstraat in en Tom zet samen met een medewerker de bus in de voorwas. “Dat doen we heel uitgebreid. De velgen, de bovenkant, wielkasten, de onderkant, alles. Heel belangrijk, hier maken wij het verschil met andere wasbedrijven. Daar gaat dat weleens te snel, je moet het echt grondig doen voor het
perfecte eindresultaat.” Tom is in zijn hum. Al veertig jaar trouwens. “Ik doe dit met heel veel plezier, er afstand van doen vind ik moeilijk. Mijn dochter wil het overnemen, en dat gaat ook gebeuren hoor. Maar ik vind dat wel een hele stap.” Ondertussen schuift de bus de wasstraat door en staat een volgende alweer te wachten. “Zo gaat dat hier, de hele
dag door. Bussen en personenauto’s.”

Stap voor stap
Toch begon het ooit anders. “Van origine lag de focus voornamelijk op het tectyleren van voertuigen. En stapje voor stapje werd dit uitgebreid met het reinigen van vrachtwagens. Daarna kwamen er autodealers bij. En nu doen we bijna alles op het gebied van autoreiniging, anti-roest behandelingen en wassen. Alle soorten en maten bussen, elektrisch, op brandstof, zowel geschakeld als automaat, SUV’s en grote terreinauto’s als een Dodge Ram kunnen hier terecht. Zelfs bussen met imperiaal of zwaailichten wassen wij van onder, boven, binnen en buiten”, legt Tom uit. Hij is samen met zijn dochter en een medewerker deze middag druk in de wasstraat. Zijn vrouw Carol is op de andere vestiging druk met het poetsen van auto’s. “Dat is haar passie. Van binnen en buiten, een kras in de lak of een vlek in de bekleding; zij lost het op. Samen met de medewerkers natuurlijk”, zegt Tom. Hij heeft lokaal veel connecties en doet voor verschillende bedrijven de reiniging van bussen en auto’s. “Het showroom klaar maken van nieuwe auto’s en occasions bijvoorbeeld is een grote tak van sport voor ons. Maar wij doen ook aan detailing; ontstickeren bijvoorbeeld en het herstellen van doffe en verweerde koplampen. En het tectyleren van auto’s is nog steeds iets wat we doen. Vooral oldtimers, maar ook veel bussen. We hebben drie bruggen, waarmee we de auto’s optillen, zodat we de onderkant netjes kunnen tectyleren.”

Een leuk praatje
Het draait volgens Tom allemaal om aandacht. “De klant verdient aandacht. Er zijn er genoeg die hier ook komen
voor een leuk praatje, terwijl hun auto wordt gewassen of gereinigd. Maar ook de auto verdient aandacht. Wij gebruiken de juiste producten, en brengen deze op de juiste manier aan. Professioneel, zoals je dat mag verwachten van een wasbedrijf.” Zo is de wasstraat voor personenauto’s van Combat. “Die komen hier uit Venlo, lokaal. Dat vind ik belangrijk. Is er een probleem, dan kan ik ze bellen en dan komen ze ook meteen. Perfect.” De kettingwasstraat voor de bussen is overigens van Carwash Service Versteeg. “Die hebben als één van de weinige partijen dergelijke oplossingen, vandaar. Een ook dat is een prettige partij, die goed bereikbaar is. Heel belangrijk. Ik wil niet een nummer zijn. Dat houd ik zelf ook goed in mijn achterhoofd, want ook mijn klanten willen niet het gevoel hebben dat ze één van de
zovelen zijn.”

De telefoon rinkelt onophoudelijk
De telefoon van Tom rinkelt onophoudelijk. Ook de stroom klanten houdt aan, terwijl er even gele den twee
nieuwe mega-washallen in de buurt zijn geopend. “We hebben er wel iets last van, maar dat mag eigenlijk ge en naam hebben. Bovendien varen wij onze eigen koers. En die koers is succesvol, het is druk en mensen waarderen onze aanpak.” Een kijkje bij de anderen leert dat het daar rustig is, bij één is er zelfs geen enkele auto binnen. De reuring bij Tom’s Carwash is overigens ook te danken aan de pakketservice. “Er gaan hier dagelijks wel zo’n 200 pakketjes de deur in en uit. Wij nemen van veel postbedrijven de pakketten aan, DHL, Homerr, DPD, UPS, noem ze maar op. En klanten weten dat inmiddels, die k omen naar hier. Ze kunnen makkelijk parkeren, de afhandeling is snel en ze kunnen ook meteen even hun auto wassen. Handig toch”, zegt Tom. Dat gebeurt ook echt, verzekert hij. “Niet op grote schaal, maar er zijn er tussen die dat doen. De pakketten zijn wat dat betreft echt een service, we hebben er ook veel werk mee en de marges zijn laag. Maar goed, de traffic is belangrijk ook voor de shopverkopen. Dan nemen ze toch even een interieurgeurtje mee.” En weer gaat de telefoon. Het is de vrouw van Tom. “Hoe je de motorkap opent? Ingewikkeld? Nee, joh. Ik kom er wel even aan”, zegt de ondernemer. “Ja, zo gaat dat in een familiebedrijf. We staan altijd voor elkaar, en voor de klanten  klaar.” Om vervolgens met een lach te zeggen. “Al hebben we met elkaar ook weleens woorden.”