VAN EEN BAAN IN DE SALES EN MARKETING NAAR MANAGER VAN BAKERY VANTON IN HET BP TANKSTATION DIEKMAN IN ENSCHEDE. HET IS DE CARRIÈREMOVE DIE PETRA VENEKATTE EEN PAAR JAAR GELEDEN MAAKTE. EN ZE IS GELUKKIGER DAN OOIT. “DE DYNAMIEK HIER, DE VELE GASTEN, HET CREËREN EN BEREIDEN VAN DE LEKKERSTE BROODJES; HET IS ZOOOO LEUK.”

Stilte voor de storm. Medewerkers zijn druk met de mise-en-place. De telefoon rinkelt, de eerste reserveringen en bestellingen rollen binnen. “Reserveringen? Ja”, lacht Petra, “medewerkers van de bedrijven om ons heen vinden het leuk om hier, bij mooi weer, op het terras met een groep te genieten van een lekkere lunch. Dan geven ze telefonisch door wat ze willen eten. Dan bereiden wij dat van te voren, en als ze dan hier zijn kunnen ze meteen aanschuiven. Zo past het allemaal mooi binnen hun lunchtijd.” Petra is sinds 2019 actief op het tankstation van haar man Ton. “Hij is sinds 2016 exploitant, ik werkte toen nog als marketing- en salesmedewerker in loondienst. Maar zo rond 2019 kreeg Ton steeds meer vraag van klanten naar vers belegde broodjes. Dat heeft ons aan het denken gezet; kunnen we daar niet iets mee? Ik heb het toen op mij genomen, en na veel zoek- en denkwerk was bakery VanTon nog datzelfde jaar een feit”, glundert Petra.

Onder eigen naam
Een bewuste keuze om het onder eigen naam te doen, zegt zij. “Ton werkt al heel lang bij BP Diekman, iedereen kent
hem. Door het VanTon te noemen is het dus heel herkenbaar voor veel mensen. En we willen onze eigen identiteit aan het aanbod kunnen geven, dat gaat lastiger met een vast concept van bijvoorbeeld de oliemaatschappij. En wat is dan die eigen identiteit, vraag jij je misschien af. Nou, we hebben een heel eigen assortiment met bijvoorbeeld het Broodje Diekman, vernoemt naar ons station en naar het oude Diekman-stadion van FC Twente dat hier in de wijk stond. Het broodje is ook bekend bij alle supporters van voetbalclub FC Twente. Daar wordt dit broodje onder de naam Broodje Twenteham namelijk ook verkocht, slagerij Peters levert de ham daar en hier voor op het broodje. Een groot succes; mensen rijden er speciaal voor om. Dat geldt overigens ook voor ons broodje carpaccio, broodje pittige kip, de balgehakt met satésaus en het broodje gezond.” Maar behalve het assortiment met een heel eigen invulling heeft VanTon ook een unieke gastbenadering. “Iedereen die hier binnenwandelt heten we welkom. Niet bijzonder? Nou, let maar eens op. dat gebeurt lang niet overal. En we maken altijd even een praatje, zeker met vaste gasten. Daar weten we inmiddels al zoveel van, we praten zo een eind heen. En als wij nieuwe bedrijven als klant krijgen, dan bellen wij ze na de bestelling altijd op. Is het bevallen? Kunnen we dingen beter doen? Missen ze iets? Dat wordt enorm gewaardeerd en nodigt uit om vaker te bestellen.”

Het interieur; een gezellige boel
Ook het interieur van de tankshop is naast natuurlijk de gastvrijheid en vers belegde broodjes voor klanten vaak
aanleiding om VanTon meer dan één keer te bezoeken. “Het is hier een gezellige en warme boel, geen kille tankshop. Wij hebben bijvoorbeeld een paar statafels met barkrukken neergezet. Nou, die zijn altijd bezet. Gasten vinden het gewoon leuk om er te zitten, even kletsen met ons.” De medewerkers zijn overigens goed ‘opgeleid’ door Petra. “Dat doe ik allemaal zelf, ik weet heel goed hoe ik het wil hebben. Nou, dan kan ik ze ook maar beter zelf trainen. En dat gaat heel goed, we hebben een fantastisch team.” Petra vindt het heel belangrijk dat klanten weten wat ze aan haar en haar team hebben. “Wij zijn oprecht; what you see is what you get bij VanTon. Heel belangrijk, naast natuurlijk de passie die wij hier hebben voor eten en drinken. Wij gebruiken producten van de beste kwaliteit, dat proef je echt terug.”