BIJ EEN CARWASH KOMT HEEL WAT KIJKEN. VEEL MEER DAN NIEUWE MEDEWERKERS MISSCHIEN ZOUDEN VERWACHTEN. SPECIAAL VOOR HEN ONTWIKKELDE POWER UP! DE E-LEARNING ‘WELKOM BIJ DE CARWASH’. MOVE ON VROEG TWEE MEDEWERKERS VAN TANKSTATIONS MET EEN CARWASH NAAR HUN ERVARING MET DEZE TRAINING.

Welkom bij de carwash’ is de eerste Power Up!-training die speciaal gericht is op autowassen. Power Up! introduceerde de e-learning twee maanden terug. Begin augustus hadden 270 medewerkers van bij BETA aangesloten bedrijven de training met goed gevolg afgerond. “De e-learning is bedoeld voor nieuwe medewerkers van autowasbedrijven en tankstations die een carwash hebben”, geeft Lilly ter Beek van BETA Opleidingen aan. “Voor mensen die een carwash eigenlijk alleen kennen als gebruiker. Of zelfs dat niet. De training bestaat uit vijf modules waarmee u in totaal ongeveer 20 minuten bezig bent.”

Kennismaking met de branche
“De e-learning begint met introductie waarin de medewerker kennismaakt met de carwashbranche”, vertelt Pauline Forma van BETA Opleidingen. “Daarna worden in de module ‘Soorten’ de verschillende typen wasbedrijven behandeld. En dat zijn er heel wat meer dan veel nieuwe medewerkers waarschijnlijk zullen denken. In de module ‘Klanten’ staat het klantcontact centraal; afrekenen, verkopen, klantgerichtheid. Het omgaan met klachten, de verschillende soorten klachten en het voorkomen daarvan worden behandeld in de module ‘Klachten’. De training wordt afgesloten met ‘Water, chemie en veiligheid’. Hierin wordt dieper ingegaan op het wasproces, het waterverbruik, de chemische stoffen die worden gebruikt, het milieu en de veiligheid.”

Geen geheimen meer
“Na het doorlopen van de modules”, vervolgt Pauline, “weet de medewerker onder meer hoe het is om bij een (station met) carwash te werken, welke soorten diensten er zijn en hoe je veilig werkt. Als u ‘Welkom bij de carwash’ hebt gevolgd, kunt u op veel vragen van klanten antwoord geven en hen van advies en informatie voorzien.” Lilly: “Ook weet u wat u moet doen bij klachten en, heel belangrijk natuurlijk, hoe u die kunt voorkomen. Aan het verkopen van het wasaanbod bij de kassa, en hoe u daar meer uit kunt halen, besteden we ook aandacht. Kortom, van een onbekende wereld wordt de carwash met deze e-learning een vertrouwde omgeving die (bijna) geen geheimen meer heeft voor nieuwe medewerkers. Dat zorgt voor een goede start. En daarnaast kunnen mensen, die al werkzaam zijn in een carwash, er uitstekend hun kennis mee opfrissen.”

Meer gevoel bij de wasstraat
Het is duidelijk, Lilly, Pauline en hun collega’s van BETA Opleidingen zijn enthousiast over ‘Welkom bij de carwash’. Maar hoe denken medewerkers die de training gemaakt hebben daarover? Met zeven dienstjaren bij verschillende stations van De Haan Minerale Oliën kun je Theo Noordijk (58 jaar) bepaald geen nieuwe medewerker noemen. Bij tankstation Shell Middelharnis (‘De Ronde Boom’) is hij wel relatief nieuw. “Ik ben hier nu vier maanden stationsmanager”, zegt Theo. “Als ik zie dat Power Up! een nieuwe training heeft, dan maak ik die. Dat deed ik met de e-learning voor de carwash ook. Inhoudelijk vond ik die heel compleet. Er was eigenlijk niets wat ik miste. Heel positief vond ik dat ook de techniek aan de orde kwam, dat er aandacht besteed werd aan de werking van wasvoorzieningen. Nieuwe medewerkers krijgen daardoor meer gevoel bij de wasstraat. Met de kennis die ze opdoen, kunnen ze carwash-klanten in de basis prima helpen en informeren. En de merkspecifieke zaken van de roll-over die we hebben, leren ze tijdens hun inwerkperiode hier op het bedrijf.”

Zes e-learnings op één avond
Over het niveau van de e-learning is Theo ook te spreken. “Het is een goede en nuttige training en qua niveau voor iedereen geschikt. Ik raad hem zeker aan bij het team en vind zelfs dat hij toegevoegd zou moeten worden aan de verplichte set van trainingen die medewerkers bij ons moeten volgen.” Marleen de Lange (25 jaar) maakte de e-learning ook. Zij werkt sinds april dit jaar in de bakery van Shell Slagharen, een van de tankstations van Van Staveren. Clustermanager Stanley Botter wil graag dat de medewerkers van de bakery gaan rouleren met die van de kassa en daarmee krijgen die eerstgenoemden ook te maken met de carwash van het station. “Trainingen volgen voor je werk vind ik belangrijk”, vertelt Marleen. “Het werkt veel prettiger als je meer kennis hebt en vragen van klanten kunt beantwoorden. Sinds ik ben aangemeld bij Power Up! heb ik al iets van 17 certificaten behaald, waaronder die voor de carwash. Die training volgde ik begin juli. Op één avond heb ik toen een stuk of zes e-learnings van Power Up! gevolgd.”

Leerzaam en interessant
‘In Welkom in de carwash’ komen alle onderdelen van het werk voorbij”, vertelt Marleen verder. “De training vond ik
zeker niet te ingewikkeld en hij duurde niet te lang. Voor een volgend module heb ik misschien nog wel een tip: uitleg over wat je moet doen met de carwash als het vriest. Maar al met al vond ik het erg leerzaam en interessant. Een aanrader.”