In de afgelopen maanden heeft BETA opvallend veel ontslagzaken behandeld. En er was daarbij een gemene deler.
Van een bedrijfsleidster die contant geld stal tot een werknemer die zonder medeweten van de bezoeker van een tankstation in zijn WhatsApp-berichten heeft gekeken toen hij zijn telefoon daar was vergeten. Of wat te denken van de werknemer die grensoverschrijdend gedrag heeft vertoond tegenover collega’s. Allemaal zaken die de afgelopen periode op het bureau van de BETA-juristen belandden. En deze voorbeelden hadden allemaal een overeenkomst: de werknemers waren alle drie nog maar kort in dienst en werden door de tankstation-ondernemers achteraf omschreven als ‘twijfelgevallen’.
Personeelstekort
Nagenoeg alle tankstation-ondernemers kampen op dit moment met een personeelstekort en dit heeft ook zijn uitwerking op het selectieproces. Sollicitanten die door ondernemers normaal gesproken niet zouden zijn aangenomen, omdat zij niet aan de eisen voldoen, worden nu toch aangenomen om de roosterproblemen op te lossen. Dat is volgens de juristen van BETA zeer begrijpelijk, maar niet altijd de juiste beslissing op de lange termijn. Getuige de hierboven staande voorbeelden.
Spijt
Daarom bespreken de juristen hieronder hoe ondernemers het beste om kunnen gaan met sollicitanten waar zij niet het
volste vertrouwen in hebben. “Dat er minder eisen worden gesteld aan een nieuwe tankstation-medewerker is een trend die wij over de gehele tankstation-branche voorbij zien komen. Zeer begrijpelijk, maar dit kan er dus ook voor zorgen dat u mensen binnenhaalt waar u achteraf spijt van heeft. Vandaar dat hieronder vier concrete tips worden gedeeld, die u toe kunt passen bij het aannemen van medewerkers. Deze tips kunnen voorkomen dat u de verkeerde persoon aanneemt of waardoor de tijd die u aan de betreffende werknemer vastzit wordt verkleind”, verklaart Donald Nelson
van BETA.
Tips
De eerste tip; vraag referenties op. “Tegenwoordig hoor je het steeds minder, maar het opbellen van een referentie van
een potentiële werknemer kan een hoop vertellen over welk soort vlees u in de kuip heeft, aldus Nelson. Volgens hem is ook het proeftijdbeding van belang (de tweede tip). “In de standaard BETA-arbeidsovereenkomsten, die wij op de website hebben staan, zijn de proeftijdbedingen al verwerkt. Maar voor elke arbeidsovereenkomst van meer dan zes maanden kunt u een proeftijd van twee maanden overeenkomen. En natuurlijk kan iemand zich beter voordoen dan dat hij daadwerkelijk is, maar het wordt wel heel lastig om dit twee maanden lang vol te houden.” Als derde haalt Nelson het FAD-register aan. “Raadpleeg vóór het in dienst nemen van een werknemer het Fraude Aanpak Detailhandel (FAD)-register. Als u nog niet bekend bent met het FAD-register, schrijf u hier dan direct voor in. In dit register vindt u namelijk werknemers van aangesloten detailhandel-ondernemingen die frauduleuze handelingen hebben gepleegd. Met een druk op de knop kunt u zien of u wellicht te maken heeft met de nieuwe medewerker van de maand of dat u te maken heeft met iemand die bij zijn vorige werkgever frauduleuze handelingen heeft gepleegd. Aan het registreren van het FAD zitten normaal gesproken kosten verbonden, maar als BETA-lid kunt u hier gratis gebruik van maken.”
Lat ligt lager
Ook de standaard verlaagd vanwege personeelstekort? Bij de meeste ondernemers zal het antwoord op deze vraag ‘ja’ zijn, verwacht Nelson. “De lat ligt nu eenmaal lager dan in tijden waarin er geen krapte is op de arbeidsmarkt. Begrijpelijk. Maar het verlagen van die lat brengt ook nadelige gevolgen met zich mee. De bovenstaande tips helpen u om de potentiële rotte appels eruit te vissen.”