“HEB IK IETS GEMIST”, VRAAGT ROB VAN HERPEN VERBAASD ALS MOVE ON HEM POLST VOOR LIFE AFTER PETROL. DOOR DE 17 TANKSTATIONS DIE ZIJN BEDRIJF HANEX HOSPITALITY GROUP HEEFT, KUNNEN WE DIE RUBRIEK DEZE KEER BETER ‘LIFE NÉXT TO PETROL’ NOEMEN. DAT ‘NEXT’ WORDT GEVORMD DOOR DE
HORECACONCEPTEN THE VILLY EN COFFEELAB WAARMEE VAN HERPEN ZICH NU HOOFDZAKELIJK BEZIGHOUDT.

Plezier hebben en houden in je werk is een belangrijk punt bij de Hanex Hospitality Group. “Daarom bieden wij medewerkers de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen en door te groeien in het bedrijf”, vertelt Van Herpen. “Wat voor onze medewerkers geldt, geldt voor mij als directeur/eigenaar ook. Ik vind het erg leuk om te ondernemen, haal veel plezier uit iets nieuws opzetten en kreeg daarnaast een groeiende interesse in de horeca. De basis van ons bedrijf zijn en blijven de tankstations. We hebben er nu 17 en willen dat aantal graag uitbreiden. Horeca-activiteiten nemen een steeds belangrijker plaats in op die stations. Met onder meer ons ontbijten lunchconcept Kwartiertje, waarmee we sinds 2019 actief zijn, spelen we daar op in. Via onze tankstations zijn we dus al met horeca bezig en dat wilde ik graag uitbreiden met nieuwe, goed bij ons passende concepten. Iets wat heel goed bij ons past, is het vervullen van een buurtfunctie. Al onze tankstations zijn bemand en hebben met de service, diensten en producten die ze aanbieden een belangrijke functie in de buurt waarin ze zitten. Een jaar of vijf geleden ben ik mij actief op de horeca gaan richten. Als we iets doen, doen we het goed. Dus ben ik allereerst op zoek gegaan naar de juiste mensen. Naar mensen met veel horecakennis en -ervaring die ons bij die stap konden helpen.”

Buurtfunctie
Die zoektocht leidde tot een samenwerking met hospitality consultancybureau Horeca Development in Eindhoven. Dit bureau bracht Van Herpen in contact met vastgoedbedrijf CBRE. Dat zocht een partij voor een bijzonder horecaconcept in een nieuwbouwproject in Amsterdam. Hanex Hospitality Group ging die uitdaging aan en opende in maart 2021 The Villy in gebouw Rhapsody in het Amsterdamse Bos en Lommer. “Dat was midden in de coronaperiode. Niet het beste moment om een horecazaak te openen”, blikt Van Herpen terug. “Maar we zijn die moeilijke tijd doorgekomen en sinds mei vorig jaar hebben we ook een The Villy in Rotterdam en in september kwam ook Den Haag erbij. Daar zitten we tegenover de tijdelijke Tweede Kamer, in appartementencomplex The Roofs. Voor de vormgeving van het concept en het interieur van The Villy werd Pubblik & Vos ingeschakeld (dat zichzelf omschrijft als een hospitality gedreven ontwerpbureau van levendige ontmoetingsplekken, red). The Villy is een uniek concept dat horeca combineert met gebouwbeheer en ook als ontmoetingsplek fungeert voor de buurt en de bewoners van de gebouwen. Wij zagen veel perspectief in die formule en door onder meer die buurtfunctie past dit concept heel goed bij ons bedrijf. Ook hebben we in mei 2022 een meerderheidsbelang genomen in COFFEELAB, wat een belangrijke stap is in de verdere ontwikkeling van de horeca binnen Hanex Hospitality Group. Die formule startte in 2014 in Eindhoven. De vestigingen zitten voornamelijk in Brabant.”

Dorpsgevoel in de stad
De naam The Villy is een samentrekking van village, dorp, en city. Van Herpen: “In de vestigingen creëren we een dorpsgevoel in de stad. Het is een plek waar de lokale community elkaar kan ontmoeten en die bijdraagt aan de sociale cohesie in de buurt. Qua functie kun je het vergelijken met die van een dorpscafé. Dat spreekt mij als bewoner van een dorp, het Brabantse Geffen, erg aan.” The Villy-filialen zijn elke dag geopend van 08.00 tot 18.00 uur”, vervolgt Van Herpen. “Bij The Villy kun je terecht voor koffie, ontbijt, lunch, een borrel en take-away-maaltijden. Er zijn werkplekken en vergaderruimtes te huur, er is een pakketservice en voor de bewoners van de appartementen van het gebouw is het de plek waar zij terechtkunnen met hun woning gerelateerde vragen. Onder meer om zaken over onderhoud en reparaties te melden. Je kunt het vergelijken met de functie die een hotellobby vervult. Het servicepakket is heel divers. Zo wordt vanuit The Villy deelmobiliteit voor bewoners en de buurt georganiseerd en is bijvoorbeeld in alle keukens van de appartementen in Den Haag een QR-code aangebracht waarmee je een maaltijd bij ons kunt bestellen. Ook krijgt het personeel van expats nog wel eens vragen over wat er in de stad allemaal te doen is en in Amsterdam verzorgden we voor een bewoonster zelfs de planten tijdens haar vakantie.”

Verbinding
Hoewel in Amsterdam het contact met de buurt aanvankelijk stroef verliep, is er volgens Van Herpen inmiddels volop sprake van verbinding. “Waar nu het gebouw staat, waren volkstuinen. Die moesten weg en daar was de buurt niet blij mee. Dat begrijp ik heel goed. Dat ik van buiten Amsterdam kwam, hielp in het begin ook niet. Die buurtfunctie hebben we inmiddels goed kunnen invullen. Daarbij speelt het Marokkaanse buurthuis, dat hiernaast zit, een belangrijke rol. Met die organisatie hebben we een heel goede samenwerking weten op te bouwen. In The Villy vinden nu onder andere bijeenkomsten en events plaats van mensen en organisaties uit de buurt. Zo is er elke donderdag een mee-eetavond, organiseren we yogasessies met aansluitend een gezamenlijk ontbijt en hebben we maandelijkse jamsessies met muzikaal talent uit de buurt. De loop zit er goed in. Er komt hier van alles; jong, oud, bewoners van de appartementen, mensen uit de buurt, studenten, zzp’ers, mensen met kinderen. Alle culturen tref je hier aan. Als ik hier rondloop en zie dat al die verschillende mensen het naar hun zin hebben, geeft mij dat veel voldoening.”

Blikken benzine
Van Herpen geeft aan dat vanwege de bijzondere opzet, met al die diverse functies, er veel belangstelling voor The Villy is. “Er is interesse vanuit Nederland en het buitenland. Het concept ontzorgt vastgoedbedrijven en is door het delen van functies ook qua kosten aantrekkelijk. Wij geloven in deze formule en bij drie vestigingen zal het dan ook niet blijven, maar dit jaar komen er geen nieuwe locaties bij. Dit jaar gaan we benutten om de basis te versterken om vandaaruit verder te groeien. Om mij volledig te kunnen focussen op het verder ontwikkelen van onze horeca-activiteiten is de dagelijks leiding van Hanex Tankstations & Carwashes in januari vorig jaar naar Bram Giliam gegaan. Bij hem is dat in vertrouwde handen en het geeft mij de mogelijkheid om COFFEELAB en The Villy alle aandacht te geven. Ik ben blij dat we de stap naar de horeca gemaakt hebben en haal daar veel plezier uit. In het begin moest ik best vaak uitleggen waarom we dit deden. Maar eigenlijk gaan we hiermee terug naar de basis. De oorsprong van ons bedrijf ligt in de horeca. Mijn overgrootvader Cees van den Hanenberg begon bijna honderd jaar geleden in zijn kroegje in Geffen met de verkoop van blikken benzine. Daarnaast zit hospitality, gastvrijheid, er bij ons ingebakken. Als groep willen wij mensen een geluksmoment bieden door hun verwachtingen op het gebied van hospitality te overtreffen. Horeca past daar uitstekend bij.

[Lachend:] Nee, blikken benzine, zoals mijn overgrootvader deed, gaan we niet verkopen in onze horecabedrijven. Daarvoor verwijzen we mensen graag naar onze tankstations.”