LADERS SCHIETEN ALS PADDENSTOELEN UIT DE GROND BIJ
TANKSTATIONS. MAAR WAT IS NU HET VERDIENMODEL VAN DE
INVESTERING DIE AL SNEL KAN OPLOPEN TOT ENKELE TONNEN?
OLIEMAATSCHAPPIJ BP LAAT WETEN DAT DE WINSTMARGE VAN
EEN LAADBEURT NU AL DIE VAN EEN TANKBEURT NADERT. TOCH
ZIJN ER OOK INVLOEDEN VAN BUITENAF DIE DE WINST KUNNEN
DRUKKEN, ZOALS DE HOGE ENERGIEPRIJZEN. VERSCHILLENDE
PARTIJEN HEBBEN DAAROP HUN PRIJZEN INMIDDELS VERHOOGD.
Het aantal elektrische auto’s neemt een enorme vlucht. Van 44.000 stekkerauto’s in 2015 naar 273.000 in 2021. Dat lijkt wellicht niet veel op een totaal wagenpark in Nederland van 9 miljoen auto’s, maar het is in aantal al meer dan het huidige aantal rijdende LPG auto’s. Dat biedt kansen. Maar vraag een willekeurige ondernemer naar de resultaten van zijn laadactiviteiten en hij of zij zegt dat het verliesgevendis. Jan Paul Kerkhof bijvoorbeeld. Hij investeerde 6,5 ton (2,5 ton voor de infrastructuur en 4 ton voor de zes ultrasnelladers) en verdient dit nu mondjesmaat terug. Maar het break-even punt is nog ver weg.
Winstgevender
Bij BP, het merk dat Kerkhof op de luifel heeft staan, is een ander geluid te horen. Snelladers voor elektrische auto’s staan op het punt winstgevender te zijn voor de eigen tankstations van de maatschappij dan de diesel- en benzinepomp. Dat zegt Emma Delaney, directeur van de consumentendivisie van het Britse olieconcern BP, tegen persbureau Reuters. BP wil afstand nemen van de oliemarkten en zijn activiteiten in elektriciteitsmarkten en elektrisch laden uitbreiden. Volgens Delaney nadert de winstmarge van een laadbeurt nu al die van een tankbeurt en zijn de snelle oplaadstations van BP in 2025 winstgevend. “Als ik denk aan brandstof tegenover snelladen, dan zijn de zakelijke fundamenten van laden beter dan die van brandstof.”
Uitbreiding laadnetwerk
De brandstofleveranciers rollen hun laadnetwerk in sneltreinvaart uit. BP wil het aantal laadstations uitbreiden van
11.000 nu naar 70.000 in 2030. Aan het einde van 2021 zijn in Nederland de eerste drie BP Pulse-snellaadpleinen rondom Amsterdam geopend. Het plan is om in 2022 nog zo’n tien andere snellaadpleinen in Nederland te introduceren. Daarnaast verwacht BP in 2022 ook te starten met snelladers op de voorterreinen van BP-stations.
Concurrent Shell
Concurrent Shell wil in 2025 500.000 laadpunten wereldwijd hebben. Met de komst van meer laadfaciliteiten in Nederland, Shell heeft momenteel bijna 200 laders staan, zal ook de prijsconcurrentie toenemen. Maar het overzicht voor de klant is daarbij lastig te vinden. Het tarief dat de klant betaalt bij Shell Recharge is namelijk afhankelijk van je laadpas. Klanten die in het bezit zijn van de Shell Recharge-laadpas krijgen een scherper laadtarief dan mensen die geen Shell Recharge-laadpas hebben. Met de Shell Recharge-laadpas (laadpas, sleutelhanger of app), betaalt de klant bij de snelladers van Shell Recharge €0,59 per kWh en €0,35 transactiekosten per sessie. Ook geldt bij de 175 kW-laders een ander tarief dan bij de ultrasnelladers. Bovendien zijn de prijzen onderhevig aan de stijgende energieprijzen op de wereldmarkt. Bij de snelladers van Fastned betaalt de klant sinds 11 november €0,69 per kWh, al ligt het laadtarief voor wie een maandelijks €11,99 kostend Gold-membership heeft per 1 december op €0,45/kWh. Het was de eerste keer in vijf jaar dat Fastned zijn tarieven verhoogde en gaf als uitleg dat de oplopende energieprijzen door onder meer lagere gasproductie in Nederland en lagere invoer van Russisch gas eraan ten grondslag lagen.