EEN MODERN TANKSTATION VRAAGT STEEDS MEER ELEKTRICITEIT; VOOR DE UITGEBREIDE BAKERY MET TAL VAN OVENS, VOOR DE HIGHTECH WASSTRAAT EN VOOR DE VERANDERENDE MOBILITEIT. MAAR HOE ZORGT EEN ONDERNEMER VOOR VOLDOENDE CAPACITEIT OP ZIJN STATION ZONDER DURE EN TIJDROVENDE NETVERZWARING? “BATTERIJOPSLAG IS EEN PRIMA ALTERNATIEF.”

De elektrische auto is niet meer weg te denken en maakt nu en in de toekomst (samen met andere alternatieven als waterstof) een vast onderdeel uit van het wagenpark in Nederland. “Kijk, je wilt als ondernemer tegenwoordig geen 11kWh-lader meer, maar alleen nog ultrasnelladers op het station. Alleen daarmee is namelijk onderscheidend vermogen mogelijk ten opzichte van de thuislader. Het probleem is echter dat de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk hiervoor op de meeste stations niet voldoende is, vaak ligt er alleen een dunne elektrakabel naar de locatie. En om dat aan te laten passen, kost veel tijd. En veel geld”, zegt Steven Brouwers van ATEPS. Hij laat weten dat het elektriciteitsnet steeds meer beperkingen kent en dat ondernemers jaren moeten wachten om over, de door hen aangevraagde, energie te kunnen beschikken. “Netbeheerders zijn gewoon niet zo snel en dat beperkt de ondernemers enorm in hun ambities.” De oplossing zit volgens Brouwers in batterijopslag en powerboosters. “Zie het als een wc-reservoir. Die zit vol met water en als er vraag is naar water, dan levert het reservoir water. En ondertussen vult het zichzelf langzaam weer met water voor een volgende vraag. Zo werkt het ook met batterijopslag; deze levert energie wanneer nodig en vult zichzelf langzaam bij.”

Investering in netverzwaring is onherroepelijk

Ook bij Watts In Store en Orange Charging zien ze kansen in de zogenoemde powerboosters. Zo hebben zij recent het nieuwe laadconcept Switch Charging gelanceerd. Deze laadoplossing is een combinatie van een batterij met een snellader in leasevorm. Zij hebben een eerste systeem opgeleverd bij het tankstation van Sakko Commercial in Standdaarbuiten. Het doel is om de locatie te testen op de bezetting van de snellader, voordat de tankstationondernemer forse investeringen doet in een netverzwaring. Willem van der Heijden van Watts In Store: “Wij zijn al jaren actief op het gebied van zonnepanelen en hebben ons de afgelopen tijd gespecialiseerd in batterijopslag. Met de toenemende opwekking van hernieuwbare energie zien we steeds meer toepassingen en behoefte aan energieopslag komen. Zo ook in de combinatie batterijopslag met (snel)laden.” Volgens Jasper Boogert van Orange Charging kan het voor tankstations nuttig zijn om eerst voor een periode van 6 tot 12 maanden een opstelling van Switch Charging te plaatsen om zo te beoordelen hoeveel de laders daadwerkelijk worden gebruikt. “Ook voor locaties waar het niet mogelijk is om een zwaardere aansluiting te krijgen kan een permanente oplossing met een batterijcontainer een prima alternatief zijn. Het voordeel van de batterij-inzet is niet alleen dat de kosten van de netaansluiting lager zijn, maar men kan ook direct starten met laden.”

“Ons systeem heeft de grootte van een kledingkast en is eigenlijk op ieder station wel in te passen.”

Steven Brouwers

ATEPS

Vullen met zonnepanelen

Brouwers van ATEPS laat weten dat de batterijen van zijn bedrijf zijn ‘te vullen’ met energie uit het net, maar ook via zonnepanelen die op het dak van het tankstation liggen. “Ons systeem heeft de grootte van een kledingkast en is eigenlijk op ieder station wel in te passen. En één zo’n kastje heeft een capaciteit van 30 kilowatt en 35 kilowattuur en kost plusminus 25.000 euro. Dat lijkt veel, maar als je het vergelijkt met de kosten van netverzwaring, dan valt dat reuze mee.” ATEPS heeft het systeem al op verschillende tankstations geïnstalleerd en rekent daar met een terugverdientijd van drie jaar. “Zie het als investering. En als de manier om te kunnen voldoen aan de opkomst van de nieuwe mobiliteit”, zegt Brouwers. En als het laden op het station geen vlucht neemt, dan is de installatie makkelijk verplaatsbaar, laat Brouwers verder weten. “En aan de andere kant; neemt het wel een vlucht dan is het systeem modulair uit te breiden en kan het meegroeien met de vraag.”