TABAKSSPECIAALZAAK VAN VUURE IN AMSTERDAM OSDORP GOOIT HET OVER EEN ANDERE BOEG. TENMINSTE, VOOR EEN DEEL. SAMEN MET PHILIP MORRIS HEBBEN ONDERNEMERS JEFFREY VAN VUURE (33) EN BOB VAN ETTEN (36) HUN ZAAK UITGEBREID EN VERBOUWD. INPANDIG EEN IQOS-SHOP-IN-SHOPSTORE, VERDER LIGT DE FOCUS OP KANSSPELEN EN ER IS VEEL RUIMTE VOOR TABAK EN ROKERSBENODIGDHEDEN. HET IS DAARMEE VOLGENS DE ONDERNEMERS DE NEXT LEVEL SPECIAALZAAK, DIE KLAAR IS VOOR DE TOEKOMST.

De sigaar

Wat is een speciaalzaak zonder een sigaar? Niets, dachten ze bij Van Vuure. Daarom inmiddels een mooi assortiment private label-sigaren, cigarillo’s, shortfillers en een range longfilers. Die laatste producten worden in een kleine humidor gepresenteerd. ‘Wordt het een succes, dan wordt het assortiment snel uitgebreid’, verzekert Bob.

Vuurtje?

Rokersbenodigdheden nemen een belangrijke positie in. En dat heeft een reden. Ten opzichte van de oude situatie mag Van Vuure als speciaalzaak volgens de wetgever geen wenskaarten meer verkopen, geen lectuur en geen frisdranken meer. Daarom ook meer aandacht voor rokersbenodigdheden. ‘En dat werkt’, zegt Bob. ‘We spelen er een beetje mee. Nu staan vloeitjes en aanstekers centraal, maar we krijgen ook meer vraag naar waterpijpen. Daar gaan we dan ook nog meer mee doen.’

Alles in huis

De winkel focust op IQOS en HEETS. Maar daarnaast presenteert het ook pod-systemen. De Vype van BAT bijvoorbeeld wordt er ook aangeboden. En Van Vuure verkoopt de Q16. En tal van liquids. ‘We zijn een speciaalzaak en een speciaalzaak moet een breed aanbod hebben. En veel kennis. Dat is hier allemaal aanwezig’, legt Bob uit.

De ondernemer; Bob van Etten

Bob van Etten (36) en Jeffrey van Vuure (33) hebben in november de tabakswinkel aan het Osdorpplein overgenomen van Wim van Vuure en John Monnik. Zij hebben meteen plannen gemaakt voor de verbouwing. Het buurpand kwam vrij, een chocoladewinkel, en ze betrokken het bij de nieuwe zaak. De zaak meet nu meer dan 100 vierkante meter en heeft een focus op tabak, rookloze producten, kansspelen en rokersbenodigdheden. Het interieur is warm, sfeervol en modern met onder meer een vloer met visgraad-motief en het gebruik van Portugese tegeltjes.

Content is key

De counter kent twee afrekenpunten. Daarachter het onafgedekte tabaksschap. Immers, Van Vuure is een speciaalzaak. En voor die tabakspresentatie enorme digitale tv-schermen. Daarop vooral content over IQOS. ‘In de toekomst willen we ook eigen content creëren, bijvoorbeeld als er een grote prijs is gevallen op een lot dat hier is gekocht. Dat werkt namelijk altijd heel goed; als er een prijswinnend lot hier is gekocht, dan is het de volgende trekking ineens veel drukker.”

Dampen maar

‘Hé Kees, je moet het echt eens proberen’, zegt Bob tegen de klant die voor zijn counter staat. Hij wijst naar de immense wand met IQOS-hardware. ‘Wij hebben hier iedere week activatieteams lopen, dan kun je het een keer echt ervaren.’ Het is een gesprek dat Bob meerdere keren per dag voert. ‘Wij wijzen klanten graag op de potentieel minder schadelijke alternatieven voor de gewone sigaret.’ In de winkel dan ook veel aandacht voor het IQOS- en HEETS-aanbod. ‘We hebben deze zaak samen met PMI opgezet, er zijn tal van vergaderingen aan voorafgegaan. En we zijn superblij met het resultaat; het is modern, maar heeft toch ook veel sfeer. Dat is wat we graag wilden.’

Een gokje wagen

Van Vuure is van oudsher een winkel met een enorme grote klantengroep die voor de kansspelen naar de zaak komt. De afgelopen decennia zijn er dan ook al veel grote prijzen gevallen, zoals de Jackpot van 14,1 miljoen euro, heel vaak 100.000 euro en veel wat kleinere prijzen tussen de 2000 euro en 20.000 euro. In het nieuwe winkelconcept dan ook een aparte hoek voor kansspelen, ingericht volgens de richtlijnen van de Kansspelclub van Convenience Concept. Men kan er krassen, digitaal deelnemen aan de Toto en de Eurojackpot invullen.